Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Wals's Hi-Banker - Någon som testat?

Startat av steel88, 28 December, 2013, 20:06:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

steel88

Börjar med grund infromationen:
http://www.prospectingaustralia.com.au/forum/viewtopic.php?id=1115

samt en video:

Vad anses om denna? Är det ett bra "första bygget" alternativ eller bör ja försöka med nått annat?
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

Infaustus

Ja måtten är ju ok men den som den är där på bilderna är mest avsedd till att leta safirer med,skippa all hålplåt och lägg goldhog mattor istället.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Go big or go home.

johanssonsan

Som svar på din fråga - nej jag tror ingen i Sverige har provat Wals's Hi-Banker.

Tror att vi får se mer av denna typ av ränna:
http://www.goldpanprospectors.com/images/Fossickers_115ww.jpg
Med eller utan sträckmetall. Enkel och lätt att tömma. Samma typ av material i botten som i GoldCube. 

steel88

Att leta safirer med? Men i videon säger dom ju att det är för guld? Är ju ganska ny på detta så man kan ju aldrig vara helt säker. Det jag är ute efter är alltså en anläggning i storleken av ovan nämda där jag kan skyffla i grus och annat skoj och få det tvättas och rensat för att sedan bara få ut koncentrat. Jag vill inte använda en variant som jag lägger i ett vattendrag utan en som matas med pump eller självtryck. På många av de ställen jag tänker prova har jag vatten 5-10m ovanför mig också som jag tänkt använda ist för pump.

Så detta med Gold hog nu då? om jag bygger en ränna i stil med den ovan som tvättar och sorterar ut sten och annat skit för att bara skicka fin material ner tilll själva rännan. Kan jag då sätta goldhog mattor under och få det att funka ändå? jag hade tänkt köra med spagetti matta men de där färdiga mattorna verkar ju vara det som gäller idag. Dock känns det som om att jag är lite emot andras patenterade lösningar. Vill inte vara beroende av en 3e part om jag måste byta ut nått så att säga.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

johanssonsan

Här finns några beprövade lösningar. Du väljer själv vad du lägger i rännan. Tex gummimattor eller mossa med metallnät. Kanske mossa med Hungarian riffles.

http://www.boilerboxmining.com/DIRT_HOGG.php

http://www.greywolfhighbankers.com/greywolfhighbankerproductlist.htm

newstream

I klippet pratar han om att rännan ska smalna av,
är det bra?
Eller finns risken att det blir för högt tryck i rännan så guldet spolas ut?
Spade, ett undervärderat redskap.

Infaustus

Menar att den är ju byggd för att kunna plocka ev ädelstenar på den första plåten annars är det ju dumt att stå och dra med matrialet med en skrapa osv när man kan skyffla det i en vanlig hopper,han har andra videor på tuben där han och frugan visar hur de går till,sen behöver man inte dom stora djupa fällorna under han har om man inte ska fånga ev ädelstenar då hade det gått bra med bara mossa och sträckmetall ev några vinkel järn.ser ingen ide att krångla till det och bygga nått man inte har användning för som gör det mer svår arbetat,för att få bra flyt på arbetet måste man vara 2 en som gräver och en som står och rensar plåten med den där lilla skrapan i den där konstruktionen,då är det ju betydligt bättre med en mer traditionell highbanker som man kan köra skälv.så svaret om det är nått att bygga här är nej,bygg en vanlig highbanker ist så slipper du problem.

Go big or go home.

Infaustus

Citat från: newstream_6 skrivet 29 December, 2013, 16:26:20
I klippet pratar han om att rännan ska smalna av,
är det bra?
Eller finns risken att det blir för högt tryck i rännan så guldet spolas ut?

Det beror helt på hur fällorna ska arbeta osv man kan ju skapa olika "miljöer" i rännan med olika hastigheter osv smalt på mitten eller i början  eller så breddar man på slutet så hastigheten sjunker med mindre fällor där så det inte bygger igen och bildar ett mini delta.

Go big or go home.

Eucitzen

Har du tillgång till en bockmaskin eller en lokal plåtslagare?

Du kan relativt enkelt börja med en ränna och leka.

Köp en ribbad dörrmatta eller liknande. Gummimattan hjälper mest att se direkt om det finns guld eller inte. Att provvaska först är klokt innan du sätter in rännan.

Streckmetall, räfflor, fluidbed eller dropriffles. Variationen är stor.
Börja med det som är enklast att hitta. Om det så bara är astroturf och en plåtränna.

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

steel88

Har tillgång till allt och kan få grejerna både kantvikta och bockade samt alu svets.

Ska skissa på en egen å se vad det slutar i då

Sent from my Grand X In using Tapatalk

klyvar

Personligen tycker jag du ska offra ganska mycket krut på att få matningen av material till rännan att fungerar bra. Så du kan mata direkt med din spade som du gräver med. Även när materialet är lite sammankletat med lera. Flesta rännorna på marknaden fungerar ganska bra om det inte rullar för stora stenar igenom.

Är konstruktionen lätt och lite vek så se gärna till så att vibrationerna från när du öser material i din matare inte går ner till rännan och stör. Det är också bra om du kan lägga upp lite större stenar som du bryter loss och spola dom rena.

Det här med trädgårdsspaden eller än värre matsked lär du tröttna rätt snabbt på.