Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Krosseri och finvaskning.

Startat av erland82, 02 Mars, 2013, 22:20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

erland82

Har haft ett par mindre stenar från ädelfors jag vart intresserade av att se vad de innehållit, samt blivit inspirerad av borax gbod;)

Sagt och gjort ville jag kunna krossa sten på ett praktiskt och smidigt (billigt) sätt. I samband med detta ville jag även ha en ränna för koncentrat hemma, både för stenkrosseri men även för diverse prover för kommande säsong.

(Vet inte hur man får bilder mitt i texten så de kommer sist, antar jag.)

Jag fick tag i en brandsläckare av en brandman och min tyngd till stöten för att krossa med fick jag av en som svarvar i diverse metaller (det gäller att utnyttja kompisarna ibland;)
Jag krossa stenarna i mindre bitar som sedan krossas vidare i brandsläckaren vilket fungerar fint och behåller allt utan att skvätta iväg.

Ränna för koncentrat är byggd för badkaret i nuläget. Väldigt enkelt ihopsatt med tre plankor och sedan har jag limmat fast biltemas bagagerumsmatta i denna konstruktion. Böjde och bände även ihop en vattenmottagare kan man säga som jag även använder för att mata material i direkt efter utflödet från splashskyddet.
Har ännu inte hunnit pröva med någon större mängd material. Men med det lilla jag körde fungerade det ypperligt.

Forts nästa inlägg.

erland82

Tror guldet endast kom från en av stenarna, så nu vet jag hur de ska se ut. Blodad tand och behöver ny malm nu=)

Nugget

Bra jobbat Erland!!!

Vilken storlek var brandsläckaren på?
Och var fick du tag på tyngden till "släggan"??

/Danne
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

borax

Grattis till guldet
/borax

erland82

Citat från: nugget skrivet 03 Mars, 2013, 23:39:37
Bra jobbat Erland!!!

/Danne

Det var en 6 kilos brandsläckare. Tyngden gjorde en kompis åt mig från sitt jobb:-)

rainman1618

Citat från: Nugget skrivet 03 Mars, 2013, 23:39:37
Bra jobbat Erland!!!

/Danne
bra jobbat du är på rätt väg
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

Eucitzen

Ser ju inte så tokigt ut, du skulle tagit med ett par stenar från vår senaste utflykt och provat.  :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

erland82

Absolut, det var dumt, hade vart kul att testa. Måste få in lite mer hard rock mining i mitt tänk.  :)

TGB11

Sitta i badkaret och vaska guld i tempererat vatten med ett glas vin , De e drömmen