Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Senaste inlägg

#81
Spåning kring Manicker / Re: Torkarmotor till trommel m...
Senaste inlägg av Bothner(Kenneth) - 03 Juni, 2022, 18:10:36
Hej Hannu! Har du lagt ner guldgrävningen? Tråkigt isåfall!
#82
Spåning kring Manicker / Re: Torkarmotor till trommel m...
Senaste inlägg av HANNU - 03 Juni, 2022, 16:12:10
Vad skulle vara fördelen om den snörrade fortare.
Snörrandet skulle bara transportera materialet framåt.
Lugn fart låter materialen att tvättas bätre/längre.
 Vill man man köra materialet snabbare genom, är det bara att luta tromman mera.
Titta på filmen som du spelade in om min lugnt snörrande trommel.
Kan vara att jag har fel.
#83
Spåning kring Manicker / Re: Torkarmotor till trommel m...
Senaste inlägg av Osmiridium - 28 Maj, 2022, 11:36:12
Vart tusan tog vintern vägen? Det kändes som att man hade all tid i världen att bygga men nu är ju sommaren så gott som här!

Liten uppdatering om torkarmotorn. Det var tur att jag köpte två stycken, för jag lyckades bränna den ena häromdagen. Tidigare har jag bara kört motorn på lågväxel med låga varvtal, då tåler den 100% ström från min transformator med ~12A ström. Senast så ville jag testa att köra på högväxeln istället, och det gick inte riktigt lika bra då. Redan vid cirka 80% ström eller ~10A så skar motorn!  :-[  Ja, där ser man, jag som trodde att torkarmotorer var nästan "odödliga"  :P

Nu räcker troligen lågväxeln för min trommel men det kan vara bra att veta för nån som vill ha snabbare snurr på sakerna. Jag är inget snille med det elektriska eller mekaniska men antingen var det amperen eller så sprack växeln av farten, det blev bra snurr på högväxeln innan den skar :))  Om någon är bättre på det här med elektriska motorer får ni gärna förklara varför motorn gick sönder som den gjorde.

Tillbaks till bygget då, här är en bild på hur trommeln ser ut nu.

[mmg]1234[/mmg]


Nästa steg blir att montera drivningen på ramen och hänga in röret som blir en spray bar i mitten. Till sist ska jag montera ett par ribbor för att vända stenar samt borra hål för gruset i ena halvan. Sedan är det bara att tuta och köra! Vad tycks?  C:-)
#84
Fungerande manicker / Re: Stenarna kommer inte att h...
Senaste inlägg av Osmiridium - 18 Maj, 2022, 20:28:15
Stor tumme upp!  :D
#85
Testa att göra inlägg / test
Senaste inlägg av Nugget - 18 Maj, 2022, 17:43:53
test attachment
#86
Fungerande manicker / Re: Stenarna kommer inte att h...
Senaste inlägg av Nugget - 18 Maj, 2022, 17:37:31
Citat från: Osmiridium skrivet 04 Maj, 2022, 14:53:36PS @Nugget jag försökte lägga till bilden som attachment men fick en hel skärm av röd error text, men det funkade att lägga upp den i multimedia istället  :o
Ok, tack för info.  vi ska lösa detta

/Nugget
#87
Om forumet / Prov av Grupper nu, använd in...
Senaste inlägg av Nugget - 15 Maj, 2022, 15:44:39
Hej

Prov av "Grupper" nu,  använd inte den ännu, tack
Det finns en del fel fortfarande så använd inte Grupper ännu.
Felsökning pågår

/Nugget
#88
Om forumet / Re: Problemet med inloggning/v...
Senaste inlägg av Nugget - 15 Maj, 2022, 14:08:31
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 10 Maj, 2022, 08:32:40När tror du att grupper kommer tillbaka?

Ligger på honom....

/Nugget
#89
Om forumet / Re: Problemet med inloggning/v...
Senaste inlägg av Grävmaskinisten - 10 Maj, 2022, 08:32:40
Tack för ditt engagemang! När tror du att grupper kommer tillbaka?
#90
Om forumet / Re: Problemet med inloggning/v...
Senaste inlägg av Bothner(Kenneth) - 08 Maj, 2022, 21:56:14
Tack för slitet med forumet! Ja, det går ju inte att gilla inlägg längre tex.. Är det en äldre version vi har fått tillbaka?
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod