Guldforum.se

Huvudforum => Geologi => Ämnet startat av: svelas skrivet 08 Juli, 2013, 11:17:08

Titel: vad har jag hittat ?
Skrivet av: svelas skrivet 08 Juli, 2013, 11:17:08
hittade 8 st små röda korn när jag gjorde en cleanout dom var tyngst och låg kvar i pannan när jag vaskade konsentratet. någon som vet vad det kan vara ?
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: Nugget skrivet 08 Juli, 2013, 11:26:29
Rubin?
http://wiki.guldforum.se/index.php?title=Rubin (http://wiki.guldforum.se/index.php?title=Rubin)
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: Vandraren skrivet 08 Juli, 2013, 11:31:25
Röda granater skulle jag säga, dom dyker upp i alla olika storlekar nästan jämt i varje panna tycker ja =)
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: Henrik skrivet 08 Juli, 2013, 12:06:22
Jag röstar också på röda granater.

Som sagt de finns alltid kvar i pannan vid finvaskning!
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: Sorken skrivet 08 Juli, 2013, 14:29:23
Kul med dessa granater man sett här senaste dagarna, väldigt snygga. Hoppas man själv får lite sånt i pannan någon dag. Sist jag var ute fick jag ett blyhagel i pannan, det tyckte jag var lite kul. :)  Lite som när meteoritjägarna letar meteoriter, om ni sett serien. Får dom utslag på något som senare visar sig vara något helt annat så kallas det för meteowrong, istället för meteorite.  Men dessa granater kanske inte är helt "wrong" att få :)
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: GuldDan skrivet 08 Juli, 2013, 14:50:10
Här hittade jag lite intressant läsning om granater:
http://solemineral.se/sole/adel/granat.html

Jag fick lov att googla lite då jag är nybörjare på det mesta vi pratar om här på forumet :)
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: Pappagoran skrivet 08 Juli, 2013, 18:03:30
Här gissas det hej vilt!  ;D Jag säger bara en sak: Vad det än är ser det väldigt trevligt ut!
(Har inte lärt mig detta med stenar ännu)
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: iller skrivet 09 Juli, 2013, 07:51:49
Det borde vara granater, de finns det en del utav här i sverige. Rubiner och annat finns det nog mindre av och ser ut som de jag hittat också bara att mina var så små så de syntes knappt.
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: Henrik skrivet 15 Juli, 2013, 18:29:09
Slänger in en bild hur koncentratet brukar se ut vid finvaskning.
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: rkubar skrivet 26 December, 2013, 18:28:06
Granater ;) http://en.wikipedia.org/wiki/Garnet (http://en.wikipedia.org/wiki/Garnet)
Titel: SV: vad har jag hittat ?
Skrivet av: martenrosen skrivet 13 April, 2020, 23:21:12
Ser coolt ut, ganska likt vad jag hittat. Hittat guld än?

Med vänlig hälsning,

M
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod