Guldforum.se

Huvudforum => Manicker => Fungerande manicker => Ämnet startat av: morgondagensGULD skrivet 16 Juni, 2013, 09:35:01

Titel: Lingon - klassificering?
Skrivet av: morgondagensGULD skrivet 16 Juni, 2013, 09:35:01

Nu har vi kommit så pass långt in i sommaren att
det känns vettigt att minska på arbetet och öka tiden
för lek.

Idag åker jag med familjen till en guldförande mindre å
i Dalsland för att testa om en "lingonrensare" håller för att
användas som klassificerare.

Har någon provat redan?
Titel: SV: Lingon - klassificering?
Skrivet av: Pappagoran skrivet 16 Juni, 2013, 09:40:41
Jag använder en sådan. Passar utmärkt i biltemas murarhink som kostar 30 kr. Den
tar ner materialet till 5-6 millimeter vilket jag tycker är en bra storlek. Och sen i höst
kan man använda den till lingonen  :)
Titel: SV: Lingon - klassificering?
Skrivet av: morgondagensGULD skrivet 16 Juni, 2013, 09:57:14

Kul!

Jag har också köpt en murarhink på Biltema
efter att ha kollat att den ligger fint i hinken.

Att man missar nuggets lika stora eller större
än lingon får man väl leva med.
Titel: SV: Lingon - klassificering?
Skrivet av: morgondagensGULD skrivet 16 Juni, 2013, 18:16:59

"Lingon - klassificering" fungerade utmärkt och den
höll.

Inte så mycket materiel vaskat pga att det var längesen jag
var 25 år och kapabel att gräva "i timtal".

Verkar vara 4-5 guldkorn trots det, så jag åker tillbaka till
samma ställe imorgon och sen kan det kanske bli ett foto
på dagens skörd + morgondagens (om kornen får plats på
bilden)
Titel: SV: Lingon - klassificering?
Skrivet av: goldrush skrivet 16 Juni, 2013, 18:20:55
har 2 av dessa
viktigt att inte lasta på för stora stenar då går dom sönder

annars passar bra över murarhinkar
Titel: SV: Lingon - klassificering?
Skrivet av: iller skrivet 17 Juni, 2013, 18:51:59
Den är enligt mig den sämsta skit du kan hitta :P Har en från biltema o den är bara sämst! Köp en grovsikt från guldström istället den är tokbra.
Titel: SV: Lingon - klassificering?
Skrivet av: goldrush skrivet 18 Juni, 2013, 19:21:41
tog en nätkorg från ikea med 5mm hål den funkar fint till en rektangulär hink
Titel: SV: Lingon - klassificering?
Skrivet av: Bengan skrivet 07 Juli, 2013, 11:07:42
Här kommer ett sålltips till, Clas Olsson har ett grill-wok-någonting tillbehör för en dryg hundring. Det enda som krävs är att man våldför sig lite försiktigt så får man bort handtag och fäste till det samma. Därefter är den som gjord för en vaskpanna det enda man behöver komplettera med är några snören eller remmar som underlättar hanteringen.  Håller säkert mycket länge och klarar stora stenar.
Titel: SV: Lingon - klassificering?
Skrivet av: kornet skrivet 07 Juli, 2013, 16:39:35
Kannonbra tipps!
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod