Äntligen fick jag min trommeln krart.I vintras med snöskoter kördes det till Petronellan Kolmio i Lemmenkjoki.
Hemmagjort ¨peltonturbin¨i aluminium och en tromma i plast som går tyst jämfört med plåt. Vattenpump väsnas för sig själv 20 meter bort. Verkligen ett trevligt arbetsplats.
https://www.youtube.com/watch?v=TliIrskmDi8&feature=youtu.be
Super häftigt!!! Bra jobbat Hannu!!!!
Citat från: HANNU skrivet 11 Augusti, 2019, 14:03:22
Äntligen fick jag min trommeln krart.I vintras med snöskoter kördes det till Petronellan Kolmio i Lemmenkjoki.
Hemmagjort ¨peltonturbin¨i aluminium och en tromma i plast som går tyst jämfört med plåt. Vattenpump väsnas för sig själv 20 meter bort. Verkligen ett trevligt arbetsplats.
https://www.youtube.com/watch?v=TliIrskmDi8&feature=youtu.be
Helt suverän bra jobbat Hannu :D.//borax
Det ser proffsigt ut.....stor tumme .
En fråga ,kan man skyffla på mycket som en vaskare hinner utan att trommeln stannar?
Frågar därför att är intresserad av kraften/energin som vatten ger
Citat från: gangsing finne skrivet 13 Augusti, 2019, 20:24:56
Det ser proffsigt ut.....stor tumme .
En fråga ,kan man skyffla på mycket som en vaskare hinner utan att trommeln stannar?
Frågar därför att är intresserad av kraften/energin som vatten ger
Slängde in stora stenar tills den då till slut stannade, men så stora stenar i den mängd kommer jag aldrig att mata detta. Pumpen körde jag på en tredjedels gas. Hade med mig två olika storlekar av remhjul där den ena gav mera fart och mindre kraft och tvärtom. Skaffar en hjul mitt i mellan dom två, då kommer den att bli riktigt bra.
Den är enkel att plocka isär för flytt. Tyngsta delen är plasttrumman.
Det är då superbra system till ditt behov 👌.
Hälften soppa behövsde jämfört med att ta kraften till trommeln från aggregat 🖒
Citat från: gangsing finne skrivet 14 Augusti, 2019, 11:29:24
Det är då superbra system till ditt behov 👌.
Hälften soppa behövsde jämfört med att ta kraften till trommeln från aggregat 🖒
Jämför jag soppaförbrukningen mot handtvätt på förra sommaren, så är det bara en bråkdel av det. Tromman tvättar galant, varje korn trillar ner till rännan.
Va hade du för borrhålsmm på trommeln?
Tjusigt bygge Hannu :) Kommer säkert leverera mycket gult framöver. Hoppas att se den nästa säsong.
Fint bygge! Behövs det inga längsgående ribbor som vänder stenarna?
Citat från: Brickan skrivet 15 Augusti, 2019, 16:11:25
Fint bygge! Behövs det inga längsgående ribbor som vänder stenarna?
Ribbor finns och spoldychor på första halvan av trumman. Var dum som missade filma i tromman.