Guldforum.se

Huvudforum => Allmän debatt => Ämnet startat av: Granaten skrivet 04 April, 2018, 23:44:40

Titel: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: Granaten skrivet 04 April, 2018, 23:44:40
Hittat en bäck med mycket rundade stenar i.
Vaskade en panna och hittade inte något guld,
hade bara en skopa med mig, tänkte jag skulle
gräva lite djupare någon annan dag.
Någon som har några tips? ,första gången jag
hittar en bäck med så mycket rundade stenar.

Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: maxibazze (Max) skrivet 05 April, 2018, 07:21:42
Eftersom bäcken själv inte verkar ha hög energi så kan det vara så att bäcken helt enkelt skär isälvssediment, ta en titt på kartvisaren https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: RoXXoR skrivet 05 April, 2018, 09:26:31
Gräv djupare .. o sen lite till .. när du slår i berggrunden eller om du redan hittat guld på vägen så är du på rätt väg ..
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: Granaten skrivet 05 April, 2018, 11:08:29
Ja det är så att bäcken går igenom isälvsmaterial och den är oftast rätt så djup
runt en meter, men på några ställen ser det ut som stenarna har stannat.
Så jag hittade ett område jämte strömmen där det verkar vara ett lågtrycks-
område och i pannan hittade jag mycket tunga material, men som sagt, jag
grävde ju bara knappt 40 cm.
Får väl ta spettet och kolla djupet lite.
Området där jag grävde ligger längst upp till vänster i bilden.
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: HANNU skrivet 05 April, 2018, 19:15:05
Gjorde nys översättning av en rapport till myndigheten i Finland om en bäck som undersöktes på åttiotalet. Hur djupt det är värt att försöka gräva. I det här fallet så gjord inmutningsägaren ett seriöst försök. När han började komma ner till djupet, såg han runda stenar som vägde några ton, och dom hade staplat sig på varandra längre ner vad han orkade undersöka. Bäcken ligger i djupt dal som då visade sig att vara bottenlös.
Visserligen har det varit flera istider och alla dom har lagt sitt lager i bäcken, men i det här fallet var det nästan inget guld som kom fram.
Tänker bara att om man skulle haft möjligheten att komma ända ner till botten under dessa stora bumlingar så...
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: Granaten skrivet 05 April, 2018, 20:23:30
Har jag tur så är det högst 1-3 meter.
Enligt jorddjupskartan verkar det så.
Ska kolla lite närmre på det imorgon.
Ca 100 meter bort ligger det en moränkulle med grus och stenar
uppe på toppen, kanske skulle gräva lite i den också.
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: RoXXoR skrivet 05 April, 2018, 20:45:04
Jorddjupskarta/berggrund är guld^ värt att undersöka innan man ger sig ut, iaf om man letar efter riktigt gammalt guld. Letar man efter guldåder kanske inte lika viktigt.
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: gangsing finne skrivet 05 April, 2018, 21:15:46
Citat från: HANNU skrivet 05 April, 2018, 19:15:05
Gjorde nys översättning av en rapport till myndigheten i Finland om en bäck som undersöktes på åttiotalet. Hur djupt det är värt att försöka gräva. I det här fallet så gjord inmutningsägaren ett seriöst försök. När han började komma ner till djupet, såg han runda stenar som vägde några ton, och dom hade staplat sig på varandra längre ner vad han orkade undersöka. Bäcken ligger i djupt dal som då visade sig att vara bottenlös.
Visserligen har det varit flera istider och alla dom har lagt sitt lager i bäcken, men i det här fallet var det nästan inget guld som kom fram.
Tänker bara att om man skulle haft möjligheten att komma ända ner till botten under dessa stora bumlingar så...

Va spännande.....var detta i lemmenjoki?
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: HANNU skrivet 06 April, 2018, 06:32:26
Citat från: gangsing finne skrivet 05 April, 2018, 21:15:46
Citat från: HANNU skrivet 05 April, 2018, 19:15:05
Gjorde nys översättning av en rapport till myndigheten i Finland om en bäck som undersöktes på åttiotalet. Hur djupt det är värt att försöka gräva. I det här fallet så gjord inmutningsägaren ett seriöst försök. När han började komma ner till djupet, såg han runda stenar som vägde några ton, och dom hade staplat sig på varandra längre ner vad han orkade undersöka. Bäcken ligger i djupt dal som då visade sig att vara bottenlös.
Visserligen har det varit flera istider och alla dom har lagt sitt lager i bäcken, men i det här fallet var det nästan inget guld som kom fram.
Tänker bara att om man skulle haft möjligheten att komma ända ner till botten under dessa stora bumlingar så...

Va spännande.....var detta i lemmenjoki?
Har låvat att hålla struten.
Under åtta års undersökning hittades inte ens 200 gram guld som dock låg högre upp.
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: iller skrivet 06 April, 2018, 12:24:00
Citat från: HANNU skrivet 06 April, 2018, 06:32:26
Citat från: gangsing finne skrivet 05 April, 2018, 21:15:46
Citat från: HANNU skrivet 05 April, 2018, 19:15:05
Gjorde nys översättning av en rapport till myndigheten i Finland om en bäck som undersöktes på åttiotalet. Hur djupt det är värt att försöka gräva. I det här fallet så gjord inmutningsägaren ett seriöst försök. När han började komma ner till djupet, såg han runda stenar som vägde några ton, och dom hade staplat sig på varandra längre ner vad han orkade undersöka. Bäcken ligger i djupt dal som då visade sig att vara bottenlös.
Visserligen har det varit flera istider och alla dom har lagt sitt lager i bäcken, men i det här fallet var det nästan inget guld som kom fram.
Tänker bara att om man skulle haft möjligheten att komma ända ner till botten under dessa stora bumlingar så...

Va spännande.....var detta i lemmenjoki?
Har låvat att hålla struten.
Under åtta års undersökning hittades inte ens 200 gram guld som dock låg högre upp.

Av just den personen, hittades desto mer av andra i andra omgångar. Mer info kommer sen ;)
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: iller skrivet 06 April, 2018, 13:36:42
Hannu, tror du gjort ett mindre fel i översättningen också, första meningen ska vara under 8 sommar månader. I alla fall enligt google translate, låter mer rimligt också :P
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: HANNU skrivet 06 April, 2018, 14:38:40
 
Citat från: iller skrivet 06 April, 2018, 13:36:42
Hannu, tror du gjort ett mindre fel i översättningen också, första meningen ska vara under 8 sommar månader. I alla fall enligt google translate, låter mer rimligt också :P
Kan hända att jag missat det, och andra sidan så är det oftast bara sommarmånader man gräver.
:))
Titel: SV: Bäck med rundade stena
Skrivet av: Granaten skrivet 06 April, 2018, 19:03:53
Hej
Har nu kommit ner till ca 85 cm djup i bäcken och nu börjar det bli större
stenar, kanske ett hårt lager med grus under dessa stenar, vad tror ni?
Hälften svartsand(en matsked) i koncentratet från en panna.
Trodde jag såg några pyttemikro, isåfall försvann de när jag tog med
mig koncentratet hem.
Får ta med mig spettet nästa gång.
Nu skulle man haft en dredge...
Nån som har tips på hur man tar upp gruset ur djupa hål i vattendrag
utan att tappa så mycket?
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: gangsing finne skrivet 06 April, 2018, 21:42:39
Har sett ett sådant redskap ,men vet inte vad det kallas för.det är en käpp med en mugg fastsvetsat på änden  :D
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: GuldUgglan skrivet 07 April, 2018, 03:27:24
Menar du "gräva djupt spaden"?
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=2044.msg17477#msg17477 (http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=2044.msg17477#msg17477)
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: gangsing finne skrivet 07 April, 2018, 08:04:43
Bra guldugglan ,just den.
Titel: SV: Bäck med rundade stena
Skrivet av: HANNU skrivet 07 April, 2018, 09:17:07
Citat från: Granaten skrivet 06 April, 2018, 19:03:53
Hej
Har nu kommit ner till ca 85 cm djup i bäcken och nu börjar det bli större
stenar, kanske ett hårt lager med grus under dessa stenar, vad tror ni?
Hälften svartsand(en matsked) i koncentratet från en panna.
Trodde jag såg några pyttemikro, isåfall försvann de när jag tog med
mig koncentratet hem.
Får ta med mig spettet nästa gång.
Nu skulle man haft en dredge...
Nån som har tips på hur man tar upp gruset ur djupa hål i vattendrag
utan att tappa så mycket?
Grävdjuptspade, som den har döpts till här på forumet är överlägsen i vatten. Är det stenar man inte kan dra åt sidan och trångt, då kan du suga med en Hendersonpump.
Spadar finns till alla smak, själv byggde jag om en vanlig spade mest för att ha en träskaft som är bekväm och lätt.
I videon kan du se en på arbete.
https://www.youtube.com/watch?v=18WyIyZcEGw
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: Granaten skrivet 07 April, 2018, 09:50:08
Hej
Ja precis en sådan skulle man ha, någon som vet om Sudde fortfarande
tillverkar dem?
Eller någon som har flera och kan tänka sig o sälja en.
Det finns ju massor av sådana här ställen, där man förmodlingen
tappar en hel del.
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: johanssonsan skrivet 07 April, 2018, 18:32:48
Citat från: Granaten skrivet 07 April, 2018, 09:50:08
Hej
Ja precis en sådan skulle man ha, någon som vet om Sudde fortfarande
tillverkar dem?
Eller någon som har flera och kan tänka sig o sälja en.
Det finns ju massor av sådana här ställen, där man förmodlingen
tappar en hel del.

- Prova att ta kontakt med Sudde

- Lägg in en annons i Köp och Sälj här på forumet
Titel: SV: Bäck med rundade stenar
Skrivet av: Granaten skrivet 07 April, 2018, 23:26:41
Ja då va lördagens prospekteringsrunda klar.
Körde ca 30-35 liter i m68:an, vaskade några deciliter,
mycket svartsand men inget guld.
Verkar vara högst 20 cm kvar till berget tror jag,
men inget stenhårt lager, om det inte är en jättesten.
Om jag nu hittar svartsand en bit in från mitten av bäcken,
då ska jag gräva mig ut mot mitten och när svartsanden
minskar så kanske jag hittar guld.
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod