morsning!
Det är ganska konstigt vilka olika tankar och funderingar som kommer smygande när man har för gott om tid.
Jag tänker närmast på utrustning för vår hobby och annat runt omkring.Själv så började det med en Eldorado-panna
och bär-rensare från Clas Olsson + planteringsspade .Insåg efter ett tag att det behövdes lite mer att gräva med varpå
spade köptes på Ö&B.Det fick till följd att planer på ränna sakta kom smygande in i det undermedvetna,så i början av Mars beställde jag delar för att kunna bygga min Eldorado.Nu blev det ännu roligare att vara ute...kunde helt plötsligt köra mer grus!Tankarna har snurrat på av och till vad jag kanske behöver senare eller om det får räcka så länge. Jag känner personligen att det kan bli lite för mycket prylar att hålla rätt på annars.Det är ju trots allt bara en hobby eller....
Det känns som att gränsen mellan hobby och dårskap/mani är hårfin...Vore intressant att höra vad andra tycker!
Mors från mig!!
Såklart det räcker. Först hittar du guld och sen kan du fundera på om du vill skala upp produktionen. Jag har hållit på i flera år och äger bara en vaskpanna, rännan skänkte jag bort i höstas.
Trots det tycker jag ibland det är svårt att få med sig all utrustning. Spadar, siktar, baljor, ränna, mat och vatten för att vara borta hela dagen. Bästa vore ju ett vaskställe precis bredvid bilen.
Sen kommer jag framöver försöka vara tre om guldvaskningen. Lättare att få ut utrustning och då kan man hålla rännan igång hela dagen och ändå låta nån vila.
Rik blir man ju knappast på guldvaskning, den saken är säker. Det viktiga är ju att den som har mest prylar när han dör vinner! ;)
Citat från: 7up skrivet 14 November, 2016, 16:47:05
Rik blir man ju knappast på guldvaskning, den saken är säker. Det viktiga är ju att den som har mest prylar när han dör vinner! ;)
60 och mellan döden, som sjuksjöterskorna kallar oss över sextioåringar. Där ligger jag bra till, en bra bit över.
Prylar har jag i överflöde, och mera är under tillverkning. Även en till pryl, en till elverk ligger nog på flaket på en Scenkerbil på väg hem.
Därmed har jag goda chanser att bli pionjär, kanske en vinnare.
Citat:Det känns som att gränsen mellan hobby och dårskap/mani är hårfin...Vore intressant att höra vad andra tycker!
Mors från mig!!
Ett härligt dårskap passar bra.
Citat från: GoranS skrivet 14 November, 2016, 15:45:28
Sen kommer jag framöver försöka vara tre om guldvaskningen. Lättare att få ut utrustning och då kan man hålla rännan igång hela dagen och ändå låta nån vila.
Hade du inte gett bort rännan i höstas?
Ja jo, men tanken är att ha nån ny variant färdig till nästa år. Behöver bara klura ut vad som fångar svenskt guld men också kan svälja mycket material...eller så struntar jag i det och bara prospekterar. Klättra över berg till det okända ger adrenalin, skyffla grus ger ryggont...
hejsan !
kul att det blev någon synpunkt på mitt inlägg . För min egen del är jag alltid lite skeptisk när det gäller inköp av något nytt för hobby eller hemmabruk. Jag tänker alltid fram och tillbaka under under ganska lång tid innan jag tar ett beslut.
Vad jag frågar mig själv är hur mycket kommer jag att använda detta,jag försöker undvika att skapa ett behov. Dys-
funktionellt och bra, precis som det ska vara . Rännan tog inte så lång tid att bestämma sig för,bara 2-3 månader...hehe.
Jag säger kör bara ! (då kanske vi andra prylbögar inte verkar så galna ;D )
Har just byggt mej en vaskränna med en highbanker men jag tycker att den tvättar gruset dåligt så jag började började bygga en trommel, och nu har jag suttit med cad och försökt hitta en smidig lösning på nedre delen...... man skulle ha en vakuumformare :D så nu har man ett nytt projekt !
Jag vet flera personer som har lagt tusentals kronor på golfklubbor utan att tjäna en krona, är det dårskap ?
Dåre ? kanske men kul har jag !
Har jag hittat guld ? inte så mycket, men jag ska ! :P
Morsning !
Kan hålla med om det där med golf,tror inte att man blir bättre golfare bara för att man köper
ett set klubbor från CALAWAY .För min del känns det som att golf är det ultimata sättet att förstöra en fin dags
promenad i naturen....Sorry alla golfare.....
Menade inte att hacka på golfare utan det jag menar är att det är en hobby, och de flesta hobbys kostar mer pengar en vad de ger !
Men av någon anledning så är nästan alltid första frågan när folk får reda på att man vaskar guld, "kan man bli rik på det".
Jag känner inte många som har blivit rika på fiske ,jakt, dart eller någon annan hobby men jag är tveksam att dom får samma fråga. Anledningen till att jag håller på med det här att jag tycker det är kul och om jag tycker det är kul så kan jag lägga pengar på det (som med vilken hobby som helst).
Så jag kanske ska ändra mej till "om du tycker det är kul så säger jag kör bara !" ;D
Hej !
Jag håller med dig helt och hållet,vill inte heller se ner på t.ex golfare eller andra utövare.
Den hobby man väljer är ju för en själv och bara man trivs med det man utövar så är allt ok.
Kan man sedan göra det i grupp eller ensam så är det inte någon större skillnad.Jag spelar lite dart
av och till under vintern och har så gjort under ganska lång tid.Men det är bara som en annan hobby.Bor man som jag
här uppe i Norrbotten så är det liiite svårt att vaska under vintern,det blir desto mer tid över för planering inför kommande sommar vart man ska åka och prova "skvalpa panna".Det som står närmast på inköpslistan är definitivt en riktig sikt i stället för hemmabygget av en gammal dressing-hink. Take Care out there!!
Ja, har man ett intresse så är det lätt att plöja ner både tid och pengar i det utan att tänka två gånger.
Själv började jag med fäktning (långsvärd, inte sportfäktning) inom http://www.svhemaf.se/ (http://www.svhemaf.se/) och jag inser att det är dyrt som satan. Ska jag ha handskar vilket man behöver om man vill avancera, fäktmask, fäktjacka, armskydd eller benskydd till exempel samt ett stålsvärd (som mer eller mindre krävs när man kommit förbi nybörjarstadiet) så börjar det sticka iväg. För att inte tala om att varje träff man får på sin skyddsutrustning givetvis sliter på den och till slut går den sönder och man måste köpa ny.
Samma gäller givetvis för guldvaskning inser jag. Finns ju massor med roliga saker man kan köpa och den ena är dyrare (och större) än den andra. :)
Jag har kollegor som spelar golf, dansar bugg och en har byggt en bilverkstad i sitt garage. Hans mål är att den utrustning han köpt för närmare 100.000 ska betala av sig inom 2 år. Men han gillar ju det så det är väl okej även om jag själv anser det vara helt bonkers! :)
Fast skillnaden är att många överutrustar inom guldvaskningen från start under nån villfarelse att man måste ha stora highbankers för att ens komma igång. Dom som köper dyra golfklubbor vet redan var de ska använda den.
Med guldvaskning är det lite svårare, för man måste hitta ett ställe först. I Finland ligger guldet spritt över stora slätter så allt är åtkomligt med bil, men i Sverige vill guldet bara koncentrera sig till vissa platser och de ligger inte alltid för åtkomligt med bilen. Jag trodde i början att man behövde "prospekteringsränna", sikt, hinkar och allt möjligt för att ens prospektera och så är det väl inte riktigt. Numera är det endast fyllhacka och panna i varsin hand.
Med det sagt så kommer jag nog själv köpa på mig tyngre grejer till nästa år. Och då har det tagit 4 säsonger innan prospekteringen ändå visade att det finns guld att hitta.
"Fyllhacka och panna" låter ljuvligt i mina öron... ;)
Nu ska du inte bli för exalterad för att du sålde in idén om fyllhacka till mig, den är förvisso utmärkt till att prospektera och öppna ett hål, men när jag bara ska skyffla grus så är traditionell spade fortfarande överlägsen...
saknar en dredge däremot eller hb/dredgekombo host host...
Skyffel är annars rätt bra att skyffla med, överlägsen t.o.m. spaden :-)
Det finns folk som inte gör något annat än bygger dredgar, host , host, host.....
Inte alls överlägsen en smal spade om materialet ska in i en liten sikt, då hamnar hälften utanför...
Då rekomenderar jag en blandning av era förslag och det är kabelskyffel fungerar fint i trånga utrymmen.
"Inte alls överlägsen en smal spade om materialet ska in i en liten sikt, då hamnar hälften utanför..."
Då måste en smal skyffel vara överlägsen en smal spade om man har en liiiten sikt. vad man nu ska ha det till annat än att göra te.. ;D
ps. Hackan är bäst..
rent geometriskt så rymmer en långsmal V-spade nästan lika mycket som en långsmal skyffel, men av den senare tar det tvärstopp om man råkar träffa en sten i gruset...
Säsongens sista tur så snabbsiktade vi material genom att sänka ner en finsikt i en balja med vatten och successivt fylla upp den. Det gav manöverutrymme och lättare grepp för sikten, så det gick kanske 100% snabbare än att sikta i en hink. Skulle man däremot försöka lägga ner i baljan från hög höjd med fyllhackan så hade det blivit massa spill.
Däremot är hackan kanon när man ska öppna hål, den tar sig förbi hårda lager, rötter och annat mycket bättre än spaden.
Vi kanske skulle enas om att ett sugmunstycke är bättre än både hacka och spade...? 8)
Men... sugmunstycke suger.... >:D