Guldforum.se

Huvudforum => Geologi => Ämnet startat av: Hamre skrivet 02 Juni, 2016, 19:11:45

Titel: Flyttblock
Skrivet av: Hamre skrivet 02 Juni, 2016, 19:11:45
Det var enorma krafter i inlandsisen ... !
En bild från idag, på Dalarnas största Flyttblock som ligger strax utanför Hedemora
alldeles i närheten av där av där jag rider.
Volym ca 700 m3 , Vikt över 20 000 ton.
"skaplig sten att få i Hopper på Highbanker"  :)    /Hamre
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: barasvartsand skrivet 02 Juni, 2016, 19:46:56
Njaä tror här är ett räknefel 28 ton/kubikmeter. Möjligt vis att det är en nolla för mycket men det är en jävla stor sten ändå.
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: Gruvfogden skrivet 02 Juni, 2016, 20:21:51
2,8 ton per m3
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: Hamre skrivet 02 Juni, 2016, 20:43:15
Ursäkta/förlåt om inte siffrorna inte är rätt.
Vi försökte att läsa på en dålig och otydlig skylt från hästryggen ... !
Vi kunde inte se hur många nollor det stod ? Kan det vara 2000 ton .. ?
Men den är väldigt stor, hästarna vill ogärna stå still brevid flyttblocket. Ungefär som om stenen ska "rulla på dem" ..?
/Hamre
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: Grävmaskinisten skrivet 02 Juni, 2016, 20:47:35
2000 Ton stämmer bättre ;)
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: barasvartsand skrivet 02 Juni, 2016, 21:07:12
enligt sägnen vrider sig stenen när ljudet från kyrkklockorna når den.
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: HANNU skrivet 02 Juni, 2016, 21:50:00
Citat från: barasvartsand skrivet 02 Juni, 2016, 21:07:12
enligt sägnen vrider sig stenen när ljudet från kyrkklockorna når den.
Det gör jag också, vänder mig.
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: Hamre skrivet 04 Juni, 2016, 13:25:17
Nu JÄVLAR har vi läst noggrannare på skylten !
Red förbi där igen idag och den här gången satte vi av hästarna för att läsa.
700 m3 stämde och det stod 2000 ton (Mycket svårläst) Tidigare borde jag ha reagerat på förhållandet mellan 700 å 20 000 !
Flyttblocket tros härstamma från Borlänge eller Idre och avsattes där sedan senaste inlandsisen för ungefär 9000 år sedan.
Stenen är Naturminne och fridlyst, ... "så man få inte plocka med sig stenen hem" ... !
Det stod även.
Det största flyttblocket i Sverige anses vara ett i Västerbotten. 7300 m3 (väldigt svårt att se/läsa) och 22 000 ton.

Åter igen vilka krafter isen hade .
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: Brickan skrivet 04 Juni, 2016, 15:06:13
Har för mig att alla stenar större än en Honda Civic, i Danmark har kommit från Sverige?
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: Tommybodling skrivet 04 Juni, 2016, 21:19:13
Finns ett häftigt ställe som heter Kanaberg där jag bor i kalmartrakten.
Ett gigantiskt stenröse av flyttblock med stora grottor.


http://www.ostrasmaland.se/kultur-noje/kanaberg-naturens-eget-aventyrscenter/
Titel: SV: Flyttblock
Skrivet av: VillHamp skrivet 02 April, 2023, 18:20:06
Citat från: Hamre skrivet 04 Juni, 2016, 13:25:17Nu JÄVLAR har vi läst noggrannare på skylten !
Red förbi där igen idag och den här gången satte vi av hästarna för att läsa.
700 m3 stämde och det stod 2000 ton (Mycket svårläst) Tidigare borde jag ha reagerat på förhållandet mellan 700 å 20 000 !
Flyttblocket tros härstamma från Borlänge eller Idre och avsattes där sedan senaste inlandsisen för ungefär 9000 år sedan.
Stenen är Naturminne och fridlyst, ... "så man få inte plocka med sig stenen hem" ... !
Det stod även.
Det största flyttblocket i Sverige anses vara ett i Västerbotten. 7300 m3 (väldigt svårt att se/läsa) och 22 000 ton.

Åter igen vilka krafter isen hade .

Japp, längs efter Sävarån, nordväst om Umeå.
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod