Nu är ännu ett av projekt snart färdigt....
Allt började med en cykelkärra för barn som jag rensade på allt onödigt :-).
Nu kan jag transportera nästan allt, pump ränna och övriga verktyg. Förhoppningen är att ordnar drivmotor och bromsar på kärran till nästa säsongB-) det är ju branta backar I Finland.
Har sparat kärrans cykeldrag så jag tar med mig en cykel. Stegen får tjänstgöra som cykelställ på takräcket....
/Glimmer
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/03/979c3b488634b0c68175270751f75777.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/03/af034fc6f4505f804b244fd7210ea967.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/03/9ab2119ee3866e5599d49df468fc1670.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/03/1325dc229c7ff374413d63a945a6b9e5.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/03/77820e1781a435b7eb1f48d5223d6bcd.jpg)
Fungerar i Ädelfors, men svårt i Finland. Stigen ner har stenar och björkar som din ekipage inte få plats i mellan. Och, tror jag, att på uppvägen är branten så grymm att man inte får fäste till fötterna om man försöker dra upp kärran.
Citat från: HANNU skrivet 03 Juni, 2015, 16:47:18
Fungerar i Ädelfors, men svårt i Finland. Stigen ner har stenar och björkar som din ekipage inte få plats i mellan. Och, tror jag, att på uppvägen är branten så grymm att man inte får fäste till fötterna om man försöker dra upp kärran.
Hmm, kanske får skippa Finland och åka till Ädelfors då ;D
/Glimmer
Citat från: Glimmer skrivet 03 Juni, 2015, 17:18:27
Citat från: HANNU skrivet 03 Juni, 2015, 16:47:18
Fungerar i Ädelfors, men svårt i Finland. Stigen ner har stenar och björkar som din ekipage inte få plats i mellan. Och, tror jag, att på uppvägen är branten så grymm att man inte får fäste till fötterna om man försöker dra upp kärran.
Hmm, kanske får skippa Finland och åka till Ädelfors då ;D
/Glimmer
Är absolut inte illa menat. Tänker bara hur jag skulle klara detta. Själv hade jag en kärra med en hjul som inte var bredare än pumpen.
Var flera gånger nära att halka med eller att blir tvungen att släppa taget på nervägen.
Hade aldrig klarat av att dra upp kärran med pumpen på.
Valde att bära med ramen.
Vet inte hur bra du känner terrängen, i fall inte så vet du i allafal hur jag ser det som.
Fungerar säert på Palsinoja som har bättre terräng.
Citat från: HANNU skrivet 03 Juni, 2015, 17:37:39
Citat från: Glimmer skrivet 03 Juni, 2015, 17:18:27
Citat från: HANNU skrivet 03 Juni, 2015, 16:47:18
Fungerar i Ädelfors, men svårt i Finland. Stigen ner har stenar och björkar som din ekipage inte få plats i mellan. Och, tror jag, att på uppvägen är branten så grymm att man inte får fäste till fötterna om man försöker dra upp kärran.
Hmm, kanske får skippa Finland och åka till Ädelfors då ;D
/Glimmer
Är absolut inte illa menat. Tänker bara hur jag skulle klara detta. Själv hade jag en kärra med en hjul som inte var bredare än pumpen.
Var flera gånger nära att halka med eller att blir tvungen att släppa taget på nervägen.
Hade aldrig klarat av att dra upp kärran med pumpen på.
Valde att bära med ramen.
Vet inte hur bra du känner terrängen, i fall inte så vet du i allafal hur jag ser det som.
Fungerar säert på Palsinoja som har bättre terräng.
Jag förstår att det inte var illa menat Hannu, jag försökte skoja till det med lite ironi.
Kommer inte att åka till Ädelförs i sommar :)
Kanske har du rätt i att det är för brant, tar med grejens och provar illa fall.
Möjligtvis kommer fortare ned för backen än jag tänkt mig....
/Glimmer
Du kanske inte kan använda den i branten, men det är en ganska lång och seg sluttning ner till branten där kärran kan göra god nytta.
Citat från: akejos skrivet 03 Juni, 2015, 18:02:23
Du kanske inte kan använda den i branten, men det är en ganska lång och seg sluttning ner till branten där kärran kan göra god nytta.
Där har Åke helt rätt.Där hade jag stor nytta avnin kärra.
När man väl är ner är det lätt åt vänster men åt andra hållet måste man bära.
Och visst hjälpes vi åt.
bästa sättet att transportera pumpen ned till bäcken i Finland: 2 pers med en stång emellan o pumpen hängande på stången eller fastspänd på ryggen om du är själv. finns ganska mycket folk där som gärna hjälper till. pelle vedboden platschef sgf:s goldcamp 2
De har nämnts en hel del om den där branten i Finland & de har filmats en del. Men... jag tror mig inte sett en filmsekvens av den branten. Skulle varit kul å fått med den på film också så man får lite inlevelse hur tuff den verkligen är.
Utifrån som den beskrivs så låter de som utrustningen kommer ner, men frågan är hur man får upp den? Bara de låter som en bedrift i sig.
Citat från: Pontus Schröder skrivet 10 September, 2015, 21:53:35
De har nämnts en hel del om den där branten i Finland & de har filmats en del. Men... jag tror mig inte sett en filmsekvens av den branten. Skulle varit kul å fått med den på film också så man får lite inlevelse hur tuff den verkligen är.
Utifrån som den beskrivs så låter de som utrustningen kommer ner, men frågan är hur man får upp den? Bara de låter som en bedrift i sig.
Här den södra och mest använda stigen i en diagram
Här stigen ner i Skäggwood
Den sistnämnde såg lite såg lite värre ut :D
Ja de är ju något att planera inför med dom branterna.
Känner bara till 1 ställe i min omnejd som kan ha liknande fallhöjd som man kan testa eller träna i innan man tar sig an de på riktigt.
Lite som att ta sig vatten över huvudet känns det som!
Finns nog med lite filmat från branten här
https://youtu.be/0yRM5PBCDsQ
Branten i Skäggwood är värre. Men inte på något sätt omöjlig. I Skäggwood kan man kryssa ner och upp.