(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/21/8c58bf458886dff3f27d00f412ad4ccb.jpg)(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/21/7ab50ef5f37e19b4e6c22640ff1affcc.jpg)
Ser ut som isälvssediment, vet du om det är det?
Citat från: maxibazze (Max) skrivet 21 Oktober, 2014, 12:40:45
Ser ut som isälvssediment, vet du om det är det?
Det är det jag vill veta
Ser ut som isälvssediment ja.
http://education.usgs.gov/lessons/schoolyard/RockDescription.html
Det ser ut som om vatten har jobbat med dessa stenar då de är rundade.
Is då inbillar jag mig att det är mer slipade flata på en sida.
De påminner mycket om klapperstensfälten jag har i Ockelbo och de är lämmningar efter högsta kustnivån vid senaste istiden.
Sedan om de på bilden är isälv eller forntida kustremsa låter jag vara osagt.
Citat från: Brroorr skrivet 21 Oktober, 2014, 15:27:10
Det ser ut som om vatten har jobbat med dessa stenar då de är rundade.
Is då inbillar jag mig att det är mer slipade flata på en sida.
De påminner mycket om klapperstensfälten jag har i Ockelbo och de är lämmningar efter högsta kustnivån vid senaste istiden.
Sedan om de på bilden är isälv eller forntida kustremsa låter jag vara osagt.
Ligger idag 100 m över havsnivån och har inte vatten i närheten
Citat från: HANNU skrivet 21 Oktober, 2014, 15:38:15
Citat från: Brroorr skrivet 21 Oktober, 2014, 15:27:10
Det ser ut som om vatten har jobbat med dessa stenar då de är rundade.
Is då inbillar jag mig att det är mer slipade flata på en sida.
De påminner mycket om klapperstensfälten jag har i Ockelbo och de är lämmningar efter högsta kustnivån vid senaste istiden.
Sedan om de på bilden är isälv eller forntida kustremsa låter jag vara osagt.
Ligger idag 100 m över havsnivån och har inte vatten i närheten
Var på kartan ligger det? Jämför med SGU kartor över isälvssediment.
Min *första* tanke är också klappersten. 100 m över havet idag är inte mycket, läs gärna om HK (högsta kustlinjen) så får du se. :)
Jag skulle vilja påstå att det brukar vara mer sand/grus i isälvssediment.
Det du hittat är isälvssediment som då är slipat av den forna isälven därav de runda bergartsbitarna. Sedan har isälvssedimentet blivit utsatt av svallning och det är därför det inte finns något fint material emellan stenarna.
Svallat kallas sådant material som blivit utsatt för vågornas krafter vid en forntida strand i perioden från inlandsisens avsmältning till nutid. Det kan ha varit vid högsta kustlinjen eller någon tillfälligt uppdämd issjö i samband med senaste avsiningstiden. Lägg där till Östersjöns olika utvecklingsstadium Baltiska issjön 12 500 – 9 500 f.Kr, Yoldiahavet 9 500 – 8 700 f.Kr, Ancylussjön 8 700 – 8 000 f.Kr, Littorinahavet 8 000 – 1 000 f.Kr.
Spår av dessa kan man hitta på många håll i landet och de är egentligen högintressanta för oss här på forumet. Då en havsstrand med svallande vågor inte är något annat än en jättelik vaskmaskin oändligt mycket effektivare än de som Guldströms saluför. Så leta nedanför svallzonerna där under naturens egen streckmetall.
Ni är underbara.
Försöker att hämta hem nån hink vid tillfälle.
;) Enligt SGU har strandlinjen varit där för 7000 år sedan.
Tror jag måste hämta en hink eller två jag med då det finns ett grustag nedanför klapperstensfältet :D
Dock i guldfattiga ockelbo.
Citat från: Brroorr skrivet 23 Oktober, 2014, 10:48:00
Tror jag måste hämta en hink eller två jag med då det finns ett grustag nedanför klapperstensfältet :D
Dock i guldfattiga ockelbo.
Jag anser att trakterna kring ockelbo har goda geologiska förutsättningar för guld :)
Fotona visar svallat isälvsmaterial
Citat från: zandor6 skrivet 31 Oktober, 2014, 21:55:57
Fotona visar svallat isälvsmaterial
Vad betyder det för en som är lite ny här. Finns ett flertal rullstensåsar här. Ser inte ut som de på fotot direkt utan mera jämnstora stenar. Vi har guld i princip överallt där jag letat men väldigt lite av det. Grubblar mig blå över vart man ska leta lite större fyndigheter än några mikro per hink.
Det är isälvsmaterial som har utsatts för havsvågor för miljoner år sedan när landet var lägre.
Blev det å hämta nåt material från detta ställe @HANNU (http://www.guldforum.se/forum/index.php?action=profile;u=562)
Vore intressant om det blev något? ???
/ Danne...
Citat från: Mr Johansson skrivet 12 Mars, 2015, 17:24:10
Blev det å hämta nåt material från detta ställe @HANNU (http://www.guldforum.se/forum/index.php?action=profile;u=562)
Vore intressant om det blev något? ???
/ Danne...
Skall dit igen när jag hinner
Inget guld än så länge