Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Mina efarenheter & åsikter angående Gold Buddy v1250

Startat av Eucitzen, 18 februari, 2008, 17:09:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Gold buddy v1250 är en highbanker  som säljs i USA, jag köpte en i fjol och tänkte delar lite erfarenheter med er:
Jag körde den hos guldström i somras och tyckte den är ok men lite klen/dålig på mikro guld i original utförande. Utmärkt liten prospekterings highbanker till bra pris. (ca 350 USD)

Den är användar vänlig och ett rent nöje att använda men om man är "seriös" och vill bearbeta större mängder grus så går det inte så bra den är för liten för det. ( den klarar tillräckligt om man är flera stycken som fyller hinkar och siktar medan sen annan står och matar highbankern)

 Det är lätt om man vill utrusta den med andra ryllor och/eller mattor det går bra och är enkelt.(Tips: lägg in Miner's Moss)
Jag modifierade den för mikro guld med en "Nomad" liknande matta (liknande Miner's moss) och bytte ut ryllorna mot streck metall.
OBS! Bara ryllorna inte streck metallen som sitter "i den övre delen av rännan". Den är lätt och smidig i lite "sämre/tuff terräng".

Fördelar:

Lätt/liten/smidig
Enkel att använda/användar vänlig
Ok på stort guld (över 1-2 mm)
Om denna modifieras med miner's moss och olika stora streck metaller är denna även effektiv på mikro guld (utan original ryllor)
Billig
Lätt att byta mattor,ryllor och streck metaller etc

Nackdelar:

Dålig material (låg kvalitativ aluminium?)
pumpen körs på fordons batteri, detta varar inte så länge men är bra i prospekterings syften där man inte vill släpa med sig all tung utrustning
I original utförande dålig på mikro guld modifikationer kan fixa detta
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Danne

#1
Hej

Om du skulle sätta dit en Eldorado från Guldström och prova. Det skulle vara intressant att få det provat.
Ett test i tre ev fyra etapper med mikro och smått , sånt som mest finns i sverige.

1. I original utförande.
2. Ändrad till som du har nu, med sträck-metall, (diamantform).
3. Med Eldorado som sägs vara så bra på mikro.
(4. med en LeTrap) sägs oxå vara bra på mikro.

Det skulle vara kul att se skillnaden.
/Danne

Eucitzen

#2
Citat från: "Danne"Hej

Om du skulle sätta dit en Eldorado från Guldström och prova. Det skulle vara intressant att få det provat.
Ett test i tre ev fyra etapper med mikro och smått , sånt som mest finns i sverige.

1. I original utförande.
2. Ändrad till som du har nu, med sträck-metall, (diamantform).
3. Med Eldorado som sägs vara så bra på mikro.
(4. med en LeTrap) sägs oxå vara bra på mikro.

Det skulle vara kul att se skillnaden.

Tjenare Danne. Här kommer lite kommentarer enligt mina egna erfarenheter och åsikter:

1. Highbankern i original utförande klarar inget mikro alls.

2. Effekten ökar dramatiskt; du bör in skaffa dig en blue bowl (D.A.M) vissa bitar kräver lupp för att se dom. Även vid över belastning håller den tillbaka mikro guld även ifall mängden mikro guld som utvinns bör minska. (det vore logiskt)

3. Jag har testat Eldoradon och jag håller den inte högt den är inte alls bra för mikro guld jag har ALDRIG sett ett korn av mikro från denna ränna själv.
Men en kille sa att "om man kör den försiktigt så är den ok på mikro guld".Tyvärr har jag inte tid att "köra den försiktigt" jag har i genomsnitt ca 4 timmar på mig hos guldström. (var god och läs "bra att veta" nedanför)
Jag personligen hade en gång en eldorado men blev aldrig nöjd, jag gav bort den. :D

4. Jag har pålitliga (och neutrala) källor som säger att den är bra. Jag har personligen aldrig kört denna ränna. (men jag väntar på Letrap vask pannan!)

Bra att veta:
Mina erfarenheter baseras på för siktat material/grus till 1cm.(standard sikt från guldström)
Och med matning från en armé fält spade (ihop vikbar) från ÖB.
Eftersom guldströms ränna är data gjord (CAD?) så är den "bara" anpassad till vissa omständigheter.
man simulerar aldrig alla variationer i en å/bäck eller i gruset det finns för många.
Men som ren-vasknings ränna kan eldoradon vara bra, som "produktions" ränna för mikro guld är den hel kass.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

#3
Lite bilder.




Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

#4
Streck metallerna.












Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

kim

#5
Lite OT men på tal om rännor.Har ingen eldorado själv men har kört den. Kör man siktat matrial i den så tycker jag den fångar ganska skapligt. Däremot hatar jag mattor av miners moss typ. Man kan aldrig veta om guldet kommer från dagens körning eller några av de andra 20 ggr man varit ute sedan man införskaffade eländet trots man skurat och bankat som satan i över en timme var gång på eländet  :lol:  Slutar med att man hittar guld ta mig fasen överallt.  ;)

mvh
kim

Eucitzen

#6
Citat från: "kim"Lite OT men på tal om rännor.Har ingen eldorado själv men har kört den. Kör man siktat matrial i den så tycker jag den fångar ganska skapligt. Däremot hatar jag mattor av miners moss typ. Man kan aldrig veta om guldet kommer från dagens körning eller några av de andra 20 ggr man varit ute sedan man införskaffade eländet trots man skurat och bankat som satan i över en timme var gång på eländet  :lol:  Slutar med att man hittar guld ta mig fasen överallt.  ;)

mvh
kim

Hej igen.
Jag har också kört eldoradon, har haft en med, gav bort den.
Har för siktat till -50 mesh efter ca 10 matskedar hade jag ingen vortex länge (för mycket svart sand) och den höll INGET guld överhuvudtaget, mest bara svartsand. (det var koncentrat, jag matade med en matsked)

Jag renkörde koncentratet i en D.A.M för att inte missa mycket guld.

Jag kan och har byggt effektivare rännor. :roll:

Hahah Hur tömmer du dina mattor? :D
Det du säger om miners mossen är skit snack, det kan stanna kvar sten men jag har aldrig haft kvar guld!! ;)

Vilken sida av miners mossen menar du? Med eller utan bak sida?

Man tar och böjer mattan så den ser ut som ett "U" (sett från sidan) sedan "skakar" man i en hink med vatten. ;)
I värsta fall kan man slå ut dem när de har torkat.

PS. Vem vill inte hitta guld överallt? :lol:
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.