Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Grafisk hjälp till ny logga önskas

Startat av Björn, 28 februari, 2008, 14:58:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn

Många är fenor på att fixa det med grafik. Nu har jag en idé om hur den översta bilden i forumet skall se ut.

Tänk er att byta ut det blåa fältet mot en bild bestående av guldsand.
Jag har här ett provexempel för att förklara hur jag önskar.
[attachment=1:i92zg3qq]NUGG-y.gif[/attachment:i92zg3qq]1: Bildexempel från guldvaskning.se
2: Markerad del för urklipp/kopiering.
3: Den kopierade delen.

Tanken är att sedan sätta samman ett antal 3:or tätt ihop. Vi får då en lång bild som täcker det nuvarande blå fältet. Sammansättningen sköter forumet om självt. Det är alltså enbart 3:an som är intressant. Viktigt är att bakgrunden är transparent så blåa ramens färg kan lysa igenom ifall det blir tomt emellan guldkornen.

Problemet är att kunna sätta samman dessa per automatik så det inte bildar synliga skarvar i övergångarna och att de är så smala som möjligt.

Det nuvarande blåa fältet består av följande gif-bild:[attachment=0:i92zg3qq]bg_header.gif[/attachment:i92zg3qq]Det är alltså den bilden jag vill byta ut. Alla bildförslag är av intresse.

Diego

#1
Jag är webbdesigner (http://www.fishbowl.se) så jag hjälper jättegärna till! Eftersom bakgrundsbilden (blåa sidhuvudet) upprepas flera gånger, så bör man istället kunna göra en väldigt bred bild att ersätta den med. Vem ska jag skicka sidhuvudet till när det är klart?? Skicka mig ett privatemess med din e-post.

Björn

#2
Hej och välkommen Diego!

Tack för förslaget men en fast bred bild får inte finnas på en sida som skall vara anpassningsbar till användarnas webbläsare. Många har olika handikapp, synsätt, skärmstorlekar m.m. och skall kunna justera textens storlek och sidbredd efter sina behov, dessa krav lär jag inte ändra på. Möjlighet skall finnas att kunna ta sig igenom sidorna via en lapptopp med mindre skärm liksom PDA och mobiltelefoner.

Om jag dessutom minns rätt, tar en stor bild upp större bandbredd än nuvarande där läsaren renderar själv.

Du kan säkert få hjälpa till med mycket här om du har en sådan ådra - här lär finnas mycket att göra. Layout vill jag inte ändra på för mycket. Tanken är att släppa denna sajt till någon annan med tiden. Jag startade den från början som ett experiment om jag skulle klara, med min dåliga engelska, att få snurr på det hela. Fick för många positiva tillrop för att stänga det hela igen. Som vanligt är det kul att starta något men ofta är det svårt att fullfölja. Hur som helst, jag verkar ha klarat det mesta och fortsätter tills någon seriöst kan ta över.

Kul med fler radioamatörer, själva har jag SM6GQW, och var mest aktiv i början, runt 1974. Idag är nästan allt nedpackat. Andra intressen har tillkommit så tiden räcker inte till allt.

Diego

#3
Testa om denna funkar bättre!

[attachment=0:3ry7yf5w]logga.gif[/attachment:3ry7yf5w]

Björn

#4
Hade redan kommenterat och skulle spara när jag helt plötsligt blev utloggad i detta fönster (TAB) men finns kvar på annan, knäppt.

Jo, då blir det en kortare version i stället:
Visst, snygg bild men jag tycker bilden fokuserar mest på rikedomar, inte på det viktigaste av hobbyn, att vara ute och få frisk luft kombinerat med att prova prylar och idéer. Min panna var ful men alla vet ju osvikligt att en sådan måste man en gång ha.

Nå, som du ser ligger din bild där nu, i vart fall tillsvidare. Kapade bort "Forum" i efterföljande text eftersom det i princip var kaka-på-kaka. Dessutom passar allt bättre in på skärmar med upplösningen 800x600. Eller större med förstorad text.

Så tack för jobbet och hoppas andra vill kommentera med.