Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Drop riffles och reverse riffles?

Startat av Malle, 14 juli, 2015, 16:49:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Malle

Snälla, förklara vilket som är vad! Vad har jag för räfflor i min bucket sluice? Och vad har jag för sort i min blåränna? Vad var det för sort i min LeTrap som jag sålde? Jodå, jag har googlat lite fram och tillbaka men är fortfarande lite osäker på vad som är vad. Hoppades jag skulle hitta nån sida med räfflor i profil som tydligt förklarade saken, men jag har inte hittat nån sådan.

GuldUgglan

I en bucket sluice är det droprifles. Det fångar alltså material som "faller" ner i räfflorna.
Alla rännor som har fällor som är fördjupningar istället för uppstickande räfflor är droprifle rännor.

En reversed rifle är en Fälla/räffla som lutar mot strömmen istället för medströms.

Hoppas det blev klarare.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Malle

Tackar! Så om jag vänder min blåränna bak och fram så har jag helt plötsligt reversed riffle?

johanssonsan

Se bilderna på Hannus HB så finns en rejäl reversed riffle högt upp i rännan strax efter hoppern för att redan där fånga eventuella nuggets. Har även sett att vissa sätter en reverse riffel redan i hoppern. Hannu har framgång med sin räffla.   :D

HANNU

Citat från: johanssonsan skrivet 14 juli, 2015, 20:22:13
Se bilderna på Hannus HB så finns en rejäl reversed riffle högt upp i rännan strax efter hoppern för att redan där fånga eventuella nuggets. Har även sett att vissa sätter en reverse riffel redan i hoppern. Hannu har framgång med sin räffla.   :D
Eftersom rifflen gärna vill samla sand så nuförtiden bygger jag den som en låda med kanter utanför rännan för att kunna lätt demontera detta. Som botten i lådan har jag perforerat plåt med fem mm hål. Större än fem mm stannar kvar, men stenarna flyter över. Räfflan är 40mm hög. Under hålplåten har jag luftspalt på 15-20 mm och där under mossan och finribbat gummimatta.Luftspalten därför att då rinner vattnet rakt ner genom plåten och slår fast guldet i mossan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.