Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Petronellan Kolmio

Startat av HANNU, 07 oktober, 2016, 18:57:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 29 mars, 2017, 18:25:58
Citat från: gangsing finne skrivet 29 mars, 2017, 18:15:28
upptar någon av medlemmarna tältbastu till triangeln?.sen ett råd som jag kommer att råda nu till sommaren. Ta ett vaskprov eller två där man ska gräva.om det inte finns ett enda korn så byt ställe.
Tänk på att ni kan ta redan nu markprover .jag gjorde så att jag tog med ca 10liter (plastpåse i ryggsäcken) och vaskade hemma .är riktigt taggad för det fanns guld i provet.
Vi har inte tillstånd att ta prover, men tältbastun som finns där skall värmas.
Vi vet redan att guld finns där.

Okey .jag vet också att det finns guld där (har kontakter här i Finland).men trots detta så råder jag att ta vaskprover innan grävning.detta råd gäller alla guldgrävare var man än gräver.
vaska stället först innan du gräver

HANNU

#14
Flackan
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

En låda där man kan förvara utrustning, och fungerar även som matbord.
Skall dit nu på sommaren.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Citat från: HANNU skrivet 17 juni, 2017, 14:43:11
En låda där man kan förvara utrustning, och fungerar även som matbord.
Skall dit nu på sommaren.

Snygg lada Hannu, jag har gjort en likadan :)

karlson

Skall skruva ihop vår imorgon.  Skall du lägga på färg eller olja på kanterna Hannu där det är sågat höra att det behövs annars är det risk att fukt går in i skivan.
Även små korn kan bli mycket

HANNU

Citat från: karlson skrivet 17 juni, 2017, 19:42:31
Skall skruva ihop vår imorgon.  Skall du lägga på färg eller olja på kanterna Hannu där det är sågat höra att det behövs annars är det risk att fukt går in i skivan.
Tror att det finns speciellt färg för det. Tar reda på i morgon.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

#20
Om en månad blir det våran andra vintertransport till Petronellan Kolmio i Lemmenjoki National Park i den nordligaste Finland. Den här gången kör vi troligtvis med fyra skotrar.
Förra gången var det mest gampingsaker, men nu kör vi vaskutrustning, bränsle och en komposterbar dass.
@Glimmer har byggt en åttamans bord, sodan som det brukar finnas i parkeringsfickor.
Sträckan t/r blir ca sju mil från Samebyn Lemmenjoki i Njuorkanlahti.
Alla tillstånd är godkända och inga inga överklagan av tillståndet har det blivit.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

#21
Grattis till hela gänget.Va härligt.hoppas man får läsa i kvällstidningen om 30grammare.... ;D

Nu kan ni ta med markprover från eran inmutning och vaska hemma .man blir riktigt taggad att komma tillbaka ,om man hittar korn .har egen erfarenhet :)
vaska stället först innan du gräver

karlson

Då är det bara att börja träna så att man kan gräva upp guldet ur marken! Ett jävla slit men så kul och vart skall man sätta spaden i marken?  Funderar, diskutera och tänka igen göra en prov grop kanske vad den bra annars börja om... Förhoppningsvis blir det många resor till Petronella med mer kunskap varje år på SGF 2 tog det 3 år innan vi gjorde de stora fynden. Gräva guld är inget man lär sig på en sommar det är ett livslångt lärande men nya överraskningar hela tiden  :)
Även små korn kan bli mycket

gangsing finne

#23
Ja visst är det så .1gram guld =miinus 500gram fläsk  ;D
Nu blir det 3 året med grävning för mig ,på min inmutning .det här året blir med sannolighet den gulaste.man lär sig om markens lagringar .dvs vilket lager ger det rikaste guldet.jag har det rätt platt.det blir säkert svårare på kulligt ställe.
vaska stället först innan du gräver

karlson

Oj är det plusgrader på gång redan verkar för bra för att vara sant :)
Även små korn kan bli mycket

HANNU

#25
Citat från: gangsing finne skrivet 20 februari, 2018, 18:13:46
Ja visst är det så .1gram guld =miinus 500gram fläsk  ;D
Nu blir det 3 året med grävning för mig ,på min inmutning .det här året blir med sannolighet den gulaste.man lär sig om markens lagringar .dvs vilket lager ger det rikaste guldet.jag har det rätt platt.det blir säkert svårare på kulligt ställe.
Hoppas det är som det står där. -4 på 24/3, dagen vi skall i väg.
Det skall helst inte vara plusgrader på denna dag, annars kan spåren bli mjuk.
Tänk er att göra eld och grilla korv.
Stå på dig, annars gör nån annan det.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod