Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Sniping?

Startat av Lype, 12 juni, 2020, 15:26:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lype

Tjena! Tror ni det är möjligt att med sniping i sverige om man hittar rätt plats?

johanssonsan

Givetvis fungerar det när du kommer ner till berggrunden. Hör gärna av dig när du har provat någon fors.
Inte så många som har provat här i Sverige. Finns en del "snipat" i Finland med gott resultat.

Lype

Okej! Jag tänkte testa i fjällen imorgon, eftersom att jag inte har fått min vasknings panna än. Jag uppdaterar om jag hittar något! :D

johanssonsan

Citat från: Lype skrivet 12 juni, 2020, 16:38:23
Okej! Jag tänkte testa i fjällen imorgon, eftersom att jag inte har fått min vasknings panna än. Jag uppdaterar om jag hittar något! :D

Vaskpannan kommer till användning senare. Sugflaska och skruvmejsel verkar vara standardutrustning för sniping.
Några teasers:  https://www.youtube.com/results?search_query=gold+sniping+taiwan

vedboden

Hej. Vill inte verka negativ men att hitta något annat än.micro i sverige är svårt men önskar dej lycka till. Pelle Goldrush vedboden .sida på facebook. Välkommen upp till Finland.

Lype

Min tanke är att om det finns stort guld i Finland, borde det även gå att hitta i Sverige. Kan vara svårt hittat men någon måste ju vara först också ;D

Osmiridium

Citat från: Lype skrivet 26 november, 2020, 16:47:35
Min tanke är att om det finns stort guld i Finland, borde det även gå att hitta i Sverige. Kan vara svårt hittat men någon måste ju vara först också ;D

Hoppet lever, har du sett Lucky Swedes dredgevideo? Jag länkade till den i mediesektionen, det finns visst guld i norra Sverige också... Med de bitarna han fann borde chansen på något större vara bra också ;D

maxibazze (Max)

Jag skaffade mig en torrdräkt för detta ändamål. Problemet? Jag flyter som en kork  ;) Har ej fixat dykvikter ännu... återkommer.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Osmiridium

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 26 november, 2020, 18:56:29
Jag skaffade mig en torrdräkt för detta ändamål. Problemet? Jag flyter som en kork  ;) Har ej fixat dykvikter ännu... återkommer.

Hur mycket fick du lägga ut på torrdräkten? Jag går i samma tankar här, det verkar så himla kul. Men torrdräkter är ganska dyra...

Köpte du en riktig torrdräkt eller en "halvtorr"? Har kikat på en halvtorr (Hollis NeoTek) som enligt ett annat forum ska funka bra även i cirka 5-gradigt vatten. Mycket varmare än så blir det nog inte i vattendragen i norr  :o Tror pioneer pauly har kört med en sån här, funkar det i Kanada så kanske det går här i norr också  :P Den kostar "bara" 4.5k vad jag har hittat hittills...

Lype

Åter kom gärna.
Har faktiskt också funderat på att köpa en våttdräkt. Om man inte hittar guld får man istället uppleva det svenska vattendragen underifrån. Bara det är nog ganska mäktigt.

Har sett en hel del på Lucky Swede och Pioneer Paul båda riktigt underhållande och bra!

maxibazze (Max)

#10
Citat från: Osmiridium skrivet 26 november, 2020, 22:02:40
Citat från: maxibazze (Max) skrivet 26 november, 2020, 18:56:29
Jag skaffade mig en torrdräkt för detta ändamål. Problemet? Jag flyter som en kork  ;) Har ej fixat dykvikter ännu... återkommer.

Hur mycket fick du lägga ut på torrdräkten? Jag går i samma tankar här, det verkar så himla kul. Men torrdräkter är ganska dyra...

Köpte du en riktig torrdräkt eller en "halvtorr"? Har kikat på en halvtorr (Hollis NeoTek) som enligt ett annat forum ska funka bra även i cirka 5-gradigt vatten. Mycket varmare än så blir det nog inte i vattendragen i norr  :o Tror pioneer pauly har kört med en sån här, funkar det i Kanada så kanske det går här i norr också  :P Den kostar "bara" 4.5k vad jag har hittat hittills...

Skaffade en torrdräkt, Atacama sport, fick ge 4500* för den, dykskor och huva fick jag köpa separat för kanske 1000. Den är inte till för seriös dykning, men den är alltså helt vattentät så man kan behålla sina vanliga kläder under, ska klara 20 m vattenpelare så att ligga på mage i en bäck någon meter ner bör ju gå bra. Våtdräkt/Halvtorr är ju alternativ, en anledning som jag ser till våtdräkt om man spenderar mindre pengar är att då kan man använda den lite mer oförsiktigt, Pioneer Paul har ju slitit sönder ett antal våtdräkter med tiden  ;). Själv tänker jag typ ta armbågsskydd och knäskydd och hoppas att det håller  :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Stråke

Hallå!
Har dykt torrdräkt i många år.
Det jag kan rekommendera är det man brukar kalla för skaldräckt och då med latextätningar till hals och handleder.
Skaldräckt är mycket lättare att laga ute i fält än torrdräkt i neopren.
Gå in på Dykarna.nu och klicka vidare till torget, där finns det mycket beg utrustning 

Sluiceman Dan

Citat från: Lype skrivet 26 november, 2020, 16:47:35
Min tanke är att om det finns stort guld i Finland, borde det även gå att hitta i Sverige. Kan vara svårt hittat men någon måste ju vara först också ;D
Tja.  Finns mkt fina bitar även här i Sverige.  :D
Mvh, Danne
Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏