Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Stenslip & kap

Startat av Guldbob, 19 mars, 2016, 10:29:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

Nu har vi skaffat en stenslip med kap, grabben är redan igång och kapar & slipar.
Nu har vi några trumlare, slip, kap och en slunggjutningsmaskin.
Skall bli riktigt kul att komma igång med allt.
Vad vi nu saknar är en diamantsliputrustning och en jäkla massa kunskap.
Vi får lära oss på kurser och trial & error. ;)
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Eucitzen

Fasettmaskin saknar du väl också? ;)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Guldbob

Mja, det vad det jag mena med diamantsliputrustning, men det kanske var fel... Vet du någon som har och vill sälja till rimligt pris skicka ett PM.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Eucitzen

Citat från: Guldbob skrivet 22 mars, 2016, 18:33:31
Mja, det vad det jag mena med diamantsliputrustning, men det kanske var fel... Vet du någon som har och vill sälja till rimligt pris skicka ett PM.

För diamantslipning behövs special maskiner. För allt annat används en vanlig fasettmaskin. :)
Vet tyvärr ingen som vill bli av med sin.

Eucitzen

Jaha, hur går det med slipningen? Vill ju gärna se resultat! :))

johanssonsan

Har blivit med 6" slipmaskin och kap. Ett hårt diamanthjul # 100 och ett 2½" expanderhjul. Till expanderhjulet finns några slipband i både diamant och korund. Finns även en platta att sätta på änden av axeln för polering.
Har inte kört så mycket ännu eftersom det pågår renovering i lägenheten och det pillas lite då och då vid tillfälle. Maskinen står nu på balkongen och kan flytta in i augusti. Lägger upp bilder på cabbarna när jag får något klart.

Får plocka sten när jag kommer ut å vaskar. Fick några bitar med maskinen som jag först får börja att identifiera....