Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Historiska guldgrävare Lemmenjoki

Startat av Grävmaskinisten, 13 januari, 2017, 16:23:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Det är ju synd att man inte förstår finska men en sak är säkert och det är att dom har en och en annan historia att berätta och med det alla skratt, roligt att se!
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/01/kullankaivajien-ruskaretki-ja-petronellan-hehkeat-kukkula

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

**** länken redigerad av Admin ****
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

#1
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 13 januari, 2017, 16:23:59
Det är ju synd att man inte förstår finska men en sak är säkert och det är att dom har en och en annan historia att berätta och med det alla skratt, roligt att se!
-id="26-99944" data-article="http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/01/kullankaivajien-ruskaretki-ja-petronellan-hehkeat-kukkulat"></div><script src="http://player.yle.fi/assets/js/embed.js"></script>

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Dokumenten är från 1974, då gamla guldgrävare återvände till markerna där dom var tillsammans med Petronella sommaren 1949.
Isola var inte med i gruppen för att han aldrig lämnade Lemmenjoki, utan hade blivit en enstörning vid Kaarreoja.

Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Isola flyttade dit o bodde i en liten stuga i sin inmutning.han söp inte och arbetade (med spade)flitigt .hadde bestämda kaffe o lunch tider.hittades död i sin stuga i rätt högt ålder.ingen har hittat hans guld.det påstås att 30kilo guld finns gömd nånstans.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Apropå ingenting så har isolas släktingar fri entré o gräva guld i isolas inmutning
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

I filmen så minnes dom hur dom vaskade uppför morgamoja i tre veckor.tillslut fann dom guld .dom grävde (tre killar) en provhål på några kvadratmeter o fann kvart kilo guld =vartti kilo kultaa   på finska
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Här några bilder från legenderna.
Korhonen var först med en grävmaskin på Lemmenjoki.(är med i filmen)
Han, Pellinen och Isola var kompanjoner en tid. Pellinens stuga vid Muorkamoja var stället där LKL fick sin början. Syftet med förbundet var att föra samman alla guldgrävare. Precis som än idag.
Pellinen dödades, Korhonens bisnes gick illa och Isola blev kvar ensam.
Isola framför sin stuga
Isola väger guld. Han sålde aldrig guld utan klarade sig med sin folkpension och med jakt och fiske.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

#6
Filmen visades två kullor som är nära varandra.dom döptes till petronellas kukkulat=kullor,  efter hennes stora bröst
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

#7
Undra vart petronellas triangel har fått sitt namn....hmm ;)
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 14 januari, 2017, 11:32:32
Undra vart triangel har fått sitt namn....hmm ;)
Har kanske att göra med dess form, är som en triangel.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

Apropå former...

Läkaren sa till mig att jag måste komma i form!..

Rund är också en form sa jag till han då... :)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 13 januari, 2017, 18:58:06
Isola flyttade dit o bodde i en liten stuga i sin inmutning.han söp inte och arbetade (med spade)flitigt .hadde bestämda kaffe o lunch tider.hittades död i sin stuga i rätt högt ålder.ingen har hittat hans guld.det påstås att 30kilo guld finns gömd nånstans.
30 kg guld är ju inte så mycket, i volym. Kanske två Koskenkorva flaskor.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

#12
De är sant de .två flaskor göms enkelt .han var en rik gubbe .men varken isola eller släktingarna kunde inte njuta ut av det.

Känner en maskingrävare .han gräver guld nära miessi (rätt nära triangeln eller?) .hälsa på hemma hos han för några år sen.frågade hur mycket hans största nugget var värt .så svarade han -kolla mitt hus   (några år gammal ) .jag skulle kunna köpa  4 såna hus .sen visade han replika kopia av den stora bamsen.har för mig de är Finlands tredje största nugget kallad xxxxx .jag räkna att 4 såna hus är ca xxxxxx euro .han visade även guld album som han bevarade i kassaskåp .en samling  nuggets ca 1-10 grammare  ca 20-30 stycken plus korngul i provrör.deklart han har sålt det mesta ut av guldet .dethär var bara en liten "samling" .så visst finns det guld i lemmenjoki...
vaska stället först innan du gräver