Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guldvaskarnas oskrivna regler

Startat av kortmensmal, 01 mars, 2020, 18:14:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kortmensmal

Har inte läst om något sånt här förut men att vi tar med oss allt vårt eget skräp är väl en självklarhet för alla, hoppas jag?
En annan grej skulle ju kunna vara att vi tar med all metall vi vaskar fram, bly, kopparkulor och annan metall.
Då blir det ju nånting positivt med att vi kommer och vaskar, markägaren blir i alla fall av med lite skräp i vattendragen, förutom allt guld vi tar med oss!
Och kanske att man tar med sig nån ölburk eller konservburk om det ligger något sådant och skräpar där man vaskar.
Det ska nog inte vara för många och jobbiga "regler" för då skiter folk förmodligen i det.
Vad säger ni, ska vi ta bort något och lägga till något annat istället och vad tycker ni om förslaget?
Kanske har det redan stått något liknande i Guldvaskarn redan som jag missat?

johanssonsan

Citat från: kortmensmal skrivet 01 mars, 2020, 18:14:11
Har inte läst om något sånt här förut men att vi tar med oss allt vårt eget skräp är väl en självklarhet för alla, hoppas jag?
En annan grej skulle ju kunna vara att vi tar med all metall vi vaskar fram, bly, kopparkulor och annan metall.
Då blir det ju nånting positivt med att vi kommer och vaskar, markägaren blir i alla fall av med lite skräp i vattendragen, förutom allt guld vi tar med oss!
Och kanske att man tar med sig nån ölburk eller konservburk om det ligger något sådant och skräpar där man vaskar.
Det ska nog inte vara för många och jobbiga "regler" för då skiter folk förmodligen i det.
Vad säger ni, ska vi ta bort något och lägga till något annat istället och vad tycker ni om förslaget?
Kanske har det redan stått något liknande i Guldvaskarn redan som jag missat?


serpent

Såg, för länge sedan, om en man i USA som hade tagit vara på allt skrot han fångat med sin dredge i bäckarna, bla stora mängder blyhagel. Det sorgliga i historien var att dredging(där han höll hus, minns inte var) begränsats pga att det ansågs som miljöförstöring att dredga efter guld... Mannen menade att han , tvärtom, gjort miljön en tjänst genom att rensa bäckarna från bla bly. Tja, jag kan inte annat än hålla med honom.

Osmiridium

Citat från: serpent skrivet 02 mars, 2020, 18:13:49
Såg, för länge sedan, om en man i USA som hade tagit vara på allt skrot han fångat med sin dredge i bäckarna, bla stora mängder blyhagel. Det sorgliga i historien var att dredging(där han höll hus, minns inte var) begränsats pga att det ansågs som miljöförstöring att dredga efter guld... Mannen menade att han , tvärtom, gjort miljön en tjänst genom att rensa bäckarna från bla bly. Tja, jag kan inte annat än hålla med honom.

Håller med om det där, det är skrämmande att titta på amerikanska metalldetektor-förare samt vaskare på youtube. De hittar så mycket bly och även guld täckt med kvicksilver så det är sorgligt. Mark med vegetation och liv återställs snabbt, men tungmetallerna ligger kvar tills någon plockar upp dem igen och läcker långsamt sitt gift till livet i området...

Sverige verkar dock inte vara så farligt drabbat, iallafall inte där jag vaskar i Småland. Har bara hittat några enstaka blyhagel, däremot brukar diverse burkar och plastskräp få följa med hem från skogsturerna  O:-)