Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Märklig cirkel i skogen. Meteoritkrater? Slump? Formats under istiden?

Startat av Gurrag, 18 april, 2013, 23:13:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gurrag

Nära sommarstugan i skogarna mellan Kalmar och Växjö hittade jag ett märkligt område. Kanske kan någon här ge en förklaring till hur den bildats. Kanske så är det bara en slump.



Som ni ser på bilden så är det ett cirkelformat område på 70m i diameter. Det ljusa området nära ytterkanten är gungfly(rätt ord?) som flyter på vattnet. Det lite mörka området i högra nederkanten är skugga efter träden. Som ni ser så blir det nästan en perfekt cirkel om man markerar området där skog/fast mark övergår till våtmark. Jag tog ett vissnat träd och stack det flera meter ner i våtmarken. Pga risken att trampa igenom så vågade jag bara gå ut ett par meter när jag kollade djupet. Hur djupt det är i mitten kan man bara spekulera i.

Är det bara en slump att området ser ut som det gör eller finns det någon förklaring? Meteoritkrater är kanske lite långsökt. Kan det ha bildats i samband med istiden?

Infaustus

Vad det kan vara är svårt att säga från en bild,prova att grävarunt kanten så ser du om det är berg eller morän,kan vara en nervittrad mjukare bergart som gjort fördjupningen eller en så kallad död is grop,död is gropar bildades när en större bit av inlands isen lossnade och blev liggande kvar och sedan spolade det ut sediment runt is blocket,sen när det smälte så blev avtrycket kvar,i diamant prospekterings syfte letar dom cirkelrunda tjärnar/myrar på toppen av berg/höjder för det kan vara resterna av en magma pipa som vittrat ner och i den kan det ev finnas kimberlit (indikator mineral för diamant) och i ytterligt få diamanter.
Go big or go home.

Eucitzen

Infau sa det nog bäst, kan inte med säkerhet säga från en bild.
Personligen liknar det bara en delvis övervuxen sjö, men att kolla på sedimentet i området tordes ge svar.
Gräv lite djupare, helst på torr mark så kan man få sig en överblick.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.