Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

3D skrivare för utskrifter av diverse guldrelaterade prylar

Startat av 7up, 29 oktober, 2016, 15:10:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

7up





Då var det dags igen. Gjort en prototyp på matta samt koppling mellan dem. Kan tillverka i valfri bredd upp till 25 cm och varje mattbit är cirka 15 cm lång. Planen är väl att fylla en ränna/highbanker med 3d-utskrivna mattor men det är en bit kvar tills dess. Blir att rita fler mattor då tid finns.

Uppdatering. Ny matta.

7up

Då min 3D-skrivare och huvud ligger i dvala just nu så söker jag nya utmaningar. Har du en idé på design av guldmattor? Vill du testa den på riktigt? Rita den i 2D (på vanligt papper funkar givetvis) så kan jag försöka göra om den till 3D och skicka den till dig. Desto mer information du ger om din idé desto bättre. Gör det nästanintill helt gratis (porto hem till dig med posten är väl rimligt då du fått din matta). Nedan finns ett exempel. Hör av dig till mig om du har nån idé som du vill förverkliga så ska vi tillsammans försöka lösa det ;)


7up





Nu börjar det hända saker. Bör bli klar med mattorna till rännan tills nästa helg. Sen blir det att invänta vårträffen i Ädelfors för första test.

vaskaholic

Citat från: 7up skrivet 17 februari, 2019, 08:27:01




Nu börjar det hända saker. Bör bli klar med mattorna till rännan tills nästa helg. Sen blir det att invänta vårträffen i Ädelfors för första test.
Kom ned så testar vi den när den är klar.
Skitvaskning på er.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Kullamannen

Jag har designat och tryckt ut lite olika mattor med min lilla Trinus 3d printer. Det är inte svårt att göra ett mönster till en matta med exempelvis Fusion360. Cruxet enligt min mening är att testa och justera mattornas design så att de inte sandar igen, att gruset har ett utbyte och rännan funkar. Kommersiella aktörer som Goldhog kör mycket test i laboratoriet där mattorna testas i highbankers inomhus med olika mängder vattten och lutning samt material. Man ska nog inte underskatta den delen av arbetet. Men det är rätt kul att experimentera. Det finns ju även flexmaterial, nylon och ABS att arbeta med. PLA har jag också använt men i längden är det inte tillräckligt robust. stor fördel med en printer med minst 20x20cm yta, så slipper man limma ihop mindre delar.

Stoffe.r

Måste ju fråga hur det har gått för alla prototyper från 3d skrivarna? Några resultat? :)

7up

Citat från: Stoffe.r skrivet 08 september, 2020, 15:34:40
Måste ju fråga hur det har gått för alla prototyper från 3d skrivarna? Några resultat? :)

Inget nytt just nu men bjuder på två bilder från första testet från 2019. Mattorna fungerade över förväntan, fint jämnt flöde över fällorna. Hoppern vart sådär, skulle ritat mer runda "grizzly bars" och inte fyrkantiga som jag gjorde, för mycket vatten rann ut åt fel håll. Förbättringar att göra finns det massor av, men som första test är jag helt klart nöjd! Får se om det snart blir dags att damma av 3d skrivaren igen ;)




7up

Prototyp på benfästen, om intresse finns kan jag tillverka några fler för billig peng.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod