Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Stövlar

Startat av johanssonsan, 01 september, 2015, 09:03:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

#13
Har riktiga vinter stövlar jag med. Var dum nog att inte tog dom med mig. Hade jag inte behövt frysa om fötterna.
Tyvärr säljs inte dessa grymma Sievi stövlar i Sverige. Dom har avverkat många mil
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Här är en del stövlar jag provat igenom.
Stövlar finns ju med olika passform så en stövel som passar min fot som är bred med hög vrist kanske inte passar andra.
Tretorn med neoprenskaft (näst längst ned) är en ny modell som sålt bra i år.

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

maxibazze (Max)

Köpte ett par Gummistövlar från Viking hos Engelsons, de känns tåliga men får återkomma när jag testat, passformen är skön och greppar mycket bra på våta stenar. De "sömmar" som synd vid smalbenet är 3 lager gummi, kanske motverkar de sprickor Hannu har lagt upp bilder på?
Glöm inte att behandla naturgummi med silikonspray (Statoil) så de inte blir "mjöliga" och får torrsprickor.

______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Gruvfogden

Här har ni mina stövlar. Grymt prisvärda och extremt tåliga. Finns bl.a. på CME i Göteborg.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

#17
Som man kan se på mina bilder längre ner på tråden, så kan man nog förstå varför jag ar allergisk mot allt som heter Viking eller Tretorn.
Nu har jag gått rekord mycket med mina Sievi stövlar, som än är som nya. Lätta och bra grebb. Men framför allt har hållit sig hela med mina extrema sätt att behandla stövlar.
Lika med hennes Sievi stövlar.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Northdigger

 haft mina Sievi i 15 år!!!!! tyvärr gick dom sönder nu i somras "sulan mitt av under" efter allt svampplockande & harvande bland stenar. tur man har ett par extra! =)

HANNU

Citat från: Northdigger skrivet 22 november, 2016, 20:36:15
haft mina Sievi i 15 år!!!!! tyvärr gick dom sönder nu i somras "sulan mitt av under" efter allt svampplockande & harvande bland stenar. tur man har ett par extra! =)
Det är just det som tar kål på stövlar, när man böjer sig. En del tål det och andra inte. Att bara gå, håller vilken stövel som helst, förutom Tretorn som smular sig sönder pga dåligt material.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Dessa stövlar klarade inte terrängen i Lemmenjoki.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Kan tillägga att det var mina stövlar, till stövlarnas försvar kan sägas att de faktiskt är över 25 år gamla, inte alls så dåligt som det kan verka :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk


Osmiridium

Likt flera andra här i tråden har jag också lyckats ta sönder flera par stövlar i den här hobbyn. Jag tycker att det är alldeles för dyrt att betala 500-1000kr+ för stövlar som kanske inte håller en säsong ens, men nu har jag hittat en billig butik.

https://www.engelbert-strauss.se/  har stövlar för under 200 kr och gratis frakt fram till jul. Jag har precis beställt ett par vanliga arbetsstövlar och ett par skyddsstövlar med stålhätta för att prova.

Kvaliteten vet jag inget om än, men med de priserna vågar jag chansa... Om de överlever några prospekteringsturer i vinter så får de följa med till Finland nästa år  C:-)

Återkommer med recension när jag har fått hem dem. De kan iallafall inte vara sämre än biltemas stövlar som sprack redan i trädgårdslandet  >:(


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod