Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Skottkärra

Startat av HANNU, 23 januari, 2017, 11:41:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Är olika meningar om skottkärran. Vissa vill ha den med sig och andra tycker att den är onödig. Smaksak.
Jag är van att ha kärran med mig. Problemen har varit att hitta en kärra som tål 200 kg.
Till varje sommar har jag köp en och dom knappt hållit säsongen ut. Vill ha en med två hjul.
Nu har jag kullagrade hjul och en stadig balja av ALU-durk och rostfri chassi som än så länge saknar handtag.   
Stå på dig, annars gör nån annan det.

olauser

Skottkärra är en fantastisk kompis. Men ja tänkte på din här på bilden, bredare mellan hjulen. 200 kg är ju ganska mycket å den är ju ganska höglastad. De kan ju bli vingligt åt fälgarna om än dom är lagrade.

Skickat från min S60 via Tapatalk


HANNU

Citat från: olauser skrivet 23 januari, 2017, 14:12:30
Skottkärra är en fantastisk kompis. Men ja tänkte på din här på bilden, bredare mellan hjulen. 200 kg är ju ganska mycket å den är ju ganska höglastad. De kan ju bli vingligt åt fälgarna om än dom är lagrade.

Skickat från min S60 via Tapatalk
Ja, det ser ut så, men bilden ljuger (som Trump prukar sägä) på det. Kärran är 60 cm bred och har ,50  cm mellan hjulen.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

olauser

Ok då fattar ja. Om man tolkar bilden för ögat så kan man även uppskatta att du fått i 400 kg grus och. Ha ha.😀

Skickat från min S60 via Tapatalk


HANNU

#4
Enkla mobilkameror gärna, om man tar en närbild gör det som är närmast mycket större än det som ligger längre bort.
Som på kärran ser hjulen pytte små ut och ändå är dom 23 cm i diameter.

Kärran är på 106 liter, vill säga att fyllt med grus blir vikten ca 250 kg.

Den lilla elverket kommer att försörja apparater på inmutningen

Här en annan lite vriden mobilbild.
OBS. Tolka inte nu fel bilden. Det stora är som den ser ut, men dom längre bort ser mindre ut vad dom är i verkligheten
Stå på dig, annars gör nån annan det.

karlson

Elverk du är grym Hannu vi kommer inte sakna något   :)

Även små korn kan bli mycket

Bothner(Kenneth)

Ska du köra skottkärran från båten över fjället till inmutningen? Har du inte bråttom så får du med dig det otympliga på det sättet. Du ska elda upp rännan innan avslut, men antar att kärran ska föra tillbaka värdesakerna om 10 år...

HANNU

#7
Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 24 januari, 2017, 01:26:29
Ska du köra skottkärran från båten över fjället till inmutningen? Har du inte bråttom så får du med dig det otympliga på det sättet. Du ska elda upp rännan innan avslut, men antar att kärran ska föra tillbaka värdesakerna om 10 år...

Jag tänker köra det mesta till inmutningen med skotertransport innan snön smälter. Om tio år finns det säker mycket bråte som skall eldas eller köras tillbaka, så vintern är nog det bästa sättet att transportera.
En del kan man kanske säja på plats till andra grävare som finns kvar.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Apropå skoter.kostar det något ? .dvs måste du ha tillstånd till körningen?
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 24 januari, 2017, 05:38:07
Apropå skoter.kostar det något ? .dvs måste du ha tillstånd till körningen?
Tillstånd behövs. Spår avgift 30€, men på Lemmenjoki särskild tillstånd 50€.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Hannu ,är det priset per dag?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 27 mars, 2017, 15:12:11
Hannu ,är det priset per dag?
Spår tillstånd ger rätt att färdas i hela landet på Skogsstyrelsens spår 30€/vecka.
Stå på dig, annars gör nån annan det.