Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

att sälja till andra

Startat av Nugget, 08 maj, 2015, 09:07:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nugget

Jag får en känsla av att vi börjar konkurrera med varandra, alla vi som säljer saker.

Om nu någon ska beställa så kanske man låter han få sälja sina först innan man beställer själv.
Och har en öppen dialog med varandra så man inte trampan någon på tårna.

Ja, det är ju så att fler och fler börjar sälja saker med Guldforum som största bas.
Därför är det viktigt att vi inte blir ovänner utan har en öppen dialog ang vem som säljer vad?

Är jag ute och cyklar med denna tråden eller kan detta bli ett problem framöver som vi kan fixa nu?

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

vaskaholic

Citat från: Nugget skrivet 08 maj, 2015, 09:07:42
Jag får en känsla av att vi börjar konkurrera med varandra, alla vi som säljer saker.

Om nu någon ska beställa så kanske man låter han få sälja sina först innan man beställer själv.
Och har en öppen dialog med varandra så man inte trampan någon på tårna.

Ja, det är ju så att fler och fler börjar sälja saker med Guldforum som största bas.
Därför är det viktigt att vi inte blir ovänner utan har en öppen dialog ang vem som säljer vad?

Är jag ute och cyklar med denna tråden eller kan detta bli ett problem framöver som vi kan fixa nu?

/Nugget
Tycker inte alls du är ute och cyklar det brukar jag göra.Allvarligt så tycker jag du har rätt det kan nog lätt bli osämja.
Skitvaskning på er.

Sudde(Stefan)

#2
Citat från: Nugget skrivet 08 maj, 2015, 09:07:42
Jag får en känsla av att vi börjar konkurrera med varandra, alla vi som säljer saker.

Om nu någon ska beställa så kanske man låter han få sälja sina först innan man beställer själv.
Och har en öppen dialog med varandra så man inte trampan någon på tårna.

Ja, det är ju så att fler och fler börjar sälja saker med Guldforum som största bas.
Därför är det viktigt att vi inte blir ovänner utan har en öppen dialog ang vem som säljer vad?

Är jag ute och cyklar med denna tråden eller kan detta bli ett problem framöver som vi kan fixa nu?

/Nugget

Nej du har rätt ang ämnet och det verkar tyvärr som "guldgrävare" mer och mer försöker tjäna pengar på guldgrävare och då med priser därefter tyvärr, har själv sålt en o annan grej men dock ej så jag tjänar massor utan mest för att på ngr sätt hjälpa eller underlätta för ngn att fortsätta sin hobby eller stödja forumet.

Nåja det är en uppåtgående trend här på forumet som fler säkerligen har reagerat på?

Visst man kanske inte kan jobba eller tillverka ngt gratis men ibland kanske man kan hjälpa ngn bara för att? Har jag nog gjort fler ggr än jag tagit betalt för ngt iallafall och känts bra samt fått igen det på annat vis med en fin kontakt istället :)

Min synpunkt/åsikt/tanke i denna tråd tog kanske ett litet sidospår från självaste konkurransfrågan kanske men kan nog skapa en osämja likaså.. Tyvärr..
Framåt framåt och.....ner.

Hurri

#3
"Jag får en känsla av att vi börjar konkurrera med varandra" Konkurans har aldrig varit fel bara nyttigt så alla ni som säljer föröken eder och sprid era guldvaror dumpa varandras priser ordentligt det är det bästa som kan hända för oss som handlar och jag anser inte folk ska tjäna grova pengar på att sälja utrustning pengarna får di gräva fram eller ge fan i det!!!! :-)
Född naken begraves med hatt, boots och panna i en ränna!

borax

Jag har dragit tillbaka min annons på Hinkrännan eftersom jag håller med dig Nugget och jag är inte sur. jag har haft dessa rännor liggandes i Gboden i flera år och brukar ta med till prospekteringar vi haft och det kan jag göra i fortsättningen också istället för att sälja dom här. Mitt beslut baserar sig på att du hade dom i din butik här på forumet :D

//borax

Nugget

Citat från: borax skrivet 08 maj, 2015, 10:23:05
Jag har dragit tillbaka min annons på Hinkrännan eftersom jag håller med dig Nugget och jag är inte sur. jag har haft dessa rännor liggandes i Gboden i flera år och brukar ta med till prospekteringar vi haft och det kan jag göra i fortsättningen också istället för att sälja dom här. Mitt beslut baserar sig på att du hade dom i din butik här på forumet :D

//borax

Mina är slut nu så jag tycker att du borde sälja din istället för att ha dom liggande. Jag kan vänta att ta hem till dina är slut. Priset verkar också ha stigit så ska man ha en sådan ränna är det billigast att kontakta @borax och köpa dom innan priset går upp.

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Guldbob

Citat från: Nugget skrivet 08 maj, 2015, 09:07:42
Jag får en känsla av att vi börjar konkurrera med varandra, alla vi som säljer saker.

Om nu någon ska beställa så kanske man låter han få sälja sina först innan man beställer själv.
Och har en öppen dialog med varandra så man inte trampan någon på tårna.

Ja, det är ju så att fler och fler börjar sälja saker med Guldforum som största bas.
Därför är det viktigt att vi inte blir ovänner utan har en öppen dialog ang vem som säljer vad?

Är jag ute och cyklar med denna tråden eller kan detta bli ett problem framöver som vi kan fixa nu?

/Nugget
Jag ser egentligen inga problem med det hela, ju fler som säljer, desto billigare för konsumenterna.
Det vore ju tråkigt om det var ett monopol på grejorna.
När jag beställer så är det bara att kroka på, det blir inköpspris + del av frakt. När det sedan säljs i min butik så lägger jag på runt 20-30% på importerade saker för att få det hela att gå runt. Just nu är det pyramid och guldpannan från Fossikers som skall beställas, den som vill kroka på får göra så, inga påslag från min sida.
Jag köper hem grejor från USA 1-2 ggr/månad i runda slängar, från olika leverantörer, fritt att kroka på bara att fråga och komma med förslag.

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Jag tycker att ett stort utbud av produkter är bra.. ju fler som säljer desto bättre.
MEN!!
Man kanske inte ska konkurrera med samma produkter, finns flera säljare med samma produkt så försök åtminstone och håll liknande priser.
Försök inte sno andras kunder genom att sänka priser på samma produkt, eller framhäva sina egna produkter i en tråd där andra produkter diskuteras.
Kopiera inte andras produkter för att tjäna pengar på det.
Säljaren får ju betala för att få reklam på forumet, men det borde vara mot forumets regler att säljaren gör reklam för sina produkter i trådar .. speciellt om det inte alls handlar om just den produkten. Produktinfo, utveckling, recensioner  osv.. är ju jättebra men håll det i en egen tråd om den produkten just.

min åsikt.

Min åsikt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

Den fria konkurrensen är bra för det gynnar i regel köparen. Vad jag har svårt för är när
någon plagierar allt dom ser och hör för att hinna först. Inte alltid bra att dela med sig
av en bra idéer har jag noterat. Inte ens att visa en färdig produkt har det visat sig. Är
man smart och kreativ kommer man väl med något som inte redan finns. Personligen har jag inget
emot ovanstående om det är tänkt för eget bruk men när man ska försöka tjäna pengar på andras
idéer mår jag lite illa.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

#9
Här i forumet är det annars också svårt att få saker och ting såld. Folk vill komma billigt undan och då blir det svårt att sälja kvalitetssaker. Jag hade fint ribbat gummimatta till ett pris som inte gick sälja, även om priset var ungefär att det gick ihop.
Tar en annan exempel. Riktigt fin alu sträckmetall som en privat person inte kan få tag på, om det nu inte råkar finnas nån spillbit på en verkstadshörn. Är speciella verkstäder som har det som råvara. Jag sålde en del ändå, men tog båda produkterna från butiken efter som det uppskattades inte tillräckligt. När jag köper metallen, är den 1,25 x2,5 meter. Det betyder att leverantören skickar det med en lastbil, där jag även får betala för emballagen plus frakten kostar 1000 kr om jag då köper en eller flera, bilen måste köra hit i alla fall.
En plåt kostar  1350kr med min 50% rabatt med moms plus frakt 1000 kr. 2350 kr. Det klipper jag till 10 m 30cm brett sträckmetall som jag försökte sälja till 220 kr per meter. Alltså 2200 kr per skiva. Nu köpte jag två skivor i taget och kunde halvera frakten per plåt. 1350+500 per plåt=1850 kr. Min förtjänst 350 kr, 35kr per meter. Bjöd på min generösa 50% rabatt till forum medlemmar.
Vad hände, jo tog återigen hem två plåtar efter som det var två som ville ha en bit, men sedan slutar grävare kollegorna köpa och jag har plåtarna här liksom en rulle fint gummimatta till ingen nytta. Folk gillar biltema slir galler och golvmattor mera, kanske för att biltema inte har nån vinst på. Stor rädsla är det som finns här om att säljaren tjänar massa pengar.
Fick idéer om en bättre ränna, och byggde en till mig själv, men eftersom jag tyckte att det blev riktigt bra, bestämde jag att bygga till dom som vill ha en. Mina rännor är det några som uppskattad, även om dom blir rätt så dyra, men folk kan få en ränna betydligt billigare istället att köpa från USA. Där är det köparen som tjäna/sparar storkovan dvs. tusen lappar. Tror att det inte är helt vanligt att folk till andras glädje offrar så mycket tid till det priset per timme som jag gör.
Hade funderingar om att bygga en liten serie av Hog pannan men låter bli. Tror inte folk är beredda att betala det jag vill ha om min fritid.
Så att jag inte kommer  att konkurrera med dom som vill sälja på butiken, om jag nu konkurrerar, är det mot amerikaner.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Guldbob

Citat från: Pappagoran skrivet 08 maj, 2015, 13:46:12
Den fria konkurrensen är bra för det gynnar i regel köparen. Vad jag har svårt för är när
någon plagierar allt dom ser och hör för att hinna först. Inte alltid bra att dela med sig
av en bra idéer har jag noterat. Inte ens att visa en färdig produkt har det visat sig. Är
man smart och kreativ kommer man väl med något som inte redan finns. Personligen har jag inget
emot ovanstående om det är tänkt för eget bruk men när man ska försöka tjäna pengar på andras
idéer mår jag lite illa.

Att den fria konkurrensen gynnar konsumenterna är det nog inte många som säger emot.
Att produktutveckling sker överallt är det nog heller inte så många som säger emot.
Att någon kommer på en grej betyder inte att den går att förbättra, T-Forden var optimalt färdigutvecklad tyckte nog Ford, men tillverkarna av de 10 000tals, kanske 100 000tals olika bilmodellerna som i grunden är kopior av de första bilarna håller nog inte med. Att kopiera och förbättra en produkt är nog vad mer än 90% av alla tillverkare sysslar med. Att nyuppfinna något är ganska sällsynt tyvärr.
Tandkräm är en ganska enkel produkt, borde räcka med några få varianter tycker man.
(Ett dåligt exempel). För er som varit i USA och i en butik sett 20-30meter i 6-8 plan med bara olika tandkrämsvarianter vet att kopiering och Produktutveckling driver samhället framåt och skapar sysselsättning, Jag vägrar att tro att dessa 200-300 sorter är nya uppfinningar.
Att däremot direkt kopiera en CD och sedan sälja vidare är ett jäkla otyg och skall inte förekomma.


Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

iller

Jag ser inga problem med att det är lite konkurens. Dock om någon säljer en viss typ av panna tex så är det väll kanske inte så smart av någon annan att börja sälja exakt samma panna kanske.

HANNU

Citat från: Guldbob skrivet 08 maj, 2015, 15:20:45
Citat från: Pappagoran skrivet 08 maj, 2015, 13:46:12
Den fria konkurrensen är bra för det gynnar i regel köparen. Vad jag har svårt för är när
någon plagierar allt dom ser och hör för att hinna först. Inte alltid bra att dela med sig
av en bra idéer har jag noterat. Inte ens att visa en färdig produkt har det visat sig. Är
man smart och kreativ kommer man väl med något som inte redan finns. Personligen har jag inget
emot ovanstående om det är tänkt för eget bruk men när man ska försöka tjäna pengar på andras
idéer mår jag lite illa.

Jag håller med dig @Pappagoran ,man skall inte avslöja allt, men då syftar jag på den kommersiella sidan. Jag själv är som en öppen bok, jag vill dela med mig,tror att det är en av syftet med forumet. Man kan se alla detaljer på prylar jag tillverkar. Ger tips, tex. hydaulrör glämman som många upptäkt,vindrutetorkarmotorn mm.
Själv klart skulle jag bli förbannat om någon skulle tillverka och sälja mina ideer. En helt annan sak om man bygger till sig själv.Många var det som ville se min konstruktion av reverse riffles på Vår mötet, tex.
Stå på dig, annars gör nån annan det.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod