Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hendersonpump...

Startat av Ace112, 03 maj, 2014, 11:59:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ace112

Hej allihopa!

Tänkte mig att modifiera min henderson med ett stålrör eller nåt så man kan göra "stickprov", varför vet jag inte men det var en tanke liksom... :)

Så jag stack till staden och först biltema, sedan Jula, för att hitta nåt som gick att använda.

Döm om min förvåning när jag ser att Jula säljer en mini-henderson med smalt insug. Dessutom till det facila priset av 69 dubloner!

Allt är samma utom slaglängden, förstås!
Många bäckar små...

NorthenJump

Har du hunnit testa pumpen ännu ?
Du råkar inte ha nåt artikelnummer på den?
1000 tankar och 1 som blir verklighet !

Ace112

Nej, jag har inte hunnit testa den än. Det var egentligen bara tratten jag ville ha. Det är ju rätt udda dimensioner på hendersonpumpen så att hitta en exakt förminskning kändes lite som en lotterivinst!

Själva pistongen och handtaget är ju precis likt, det är nog gjort i samma gjutform så de får väl hamna i reservdelslådan...

Många bäckar små...

ultralasse (Lars Langö )

Gick in på jula också för att köpa en liten, för res delar.  :D
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

bjorne

Vad heter den på jula? hittar ej

johanssonsan



Bengt V

Är det tryckpumpar de här avloppsrensarna, så de måste modifieras för sugfunktion?

ultralasse (Lars Langö )

Citat från: Bengt V skrivet 24 juli, 2014, 08:13:13
Är det tryckpumpar de här avloppsrensarna, så de måste modifieras för sugfunktion?

Nej, det är samma som en henderson men kortare. det behövs inte göra något alls med dom.
Det är bara att suga på !
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Bengt V

Citat från: ultralasse (Lars Langö ) skrivet 24 juli, 2014, 09:12:41
Citat från: Bengt V skrivet 24 juli, 2014, 08:13:13
Är det tryckpumpar de här avloppsrensarna, så de måste modifieras för sugfunktion?

Nej, det är samma som en henderson men kortare. det behövs inte göra något alls med dom.
Det är bara att suga på !

Tack för informationen. 
Skriver upp en pump på "måste köpalistan" 

Ace112

Förminskningen gör att pumpen "håller" material mycket bättre, så släng inte den! ;)
Dessutom kan man ju fästa en slangstump eller rör på...
Många bäckar små...

F_redrik

Toppentips. En måste ha grej i mina storsteniga vattendrag känner jag spontant :)

Guldbob

Jag har provat motvarande sug från Biltema, tyvärr så gav den upp bara efter ett par gånger när det kom in grus mellan tätningen och röret.
Har aldrig fått den att funka bra igen efter detta.
Men första sugningarna funkade bra och den var ju billig.
Prova och hoppas att Julas håller bättre än Biltemas.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod