Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Sikt

Startat av HANNU, 28 april, 2014, 18:34:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

  alla har ju inte tillgång till punktsvets, men går nog att klämma mellan två plyfaringar. Detta i 5 mesh
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Tjirogadd (GTW-MK)

Skrotade en gammal högtalare på jobbet i veckan men sparade högtalargallret. Tänkte jag skulle använda den till det som Hannus bild visar  ;) Finns mycket att återvinna från gammalt skrot bara man tänker till  :)
Allt är inte guld som glimmar - 99% är svartsand.

HANNU

Citat från: GTW-MK skrivet 22 maj, 2015, 20:17:36
Skrotade en gammal högtalare på jobbet i veckan men sparade högtalargallret. Tänkte jag skulle använda den till det som Hannus bild visar  ;) Finns mycket att återvinna från gammalt skrot bara man tänker till  :)
Har lite nät kvar om  du behöver. Starkt, tunt, syrafast.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Sluiceman Dan

Får nog döpa om dig till "Händige Hannu" framöver  ^-^

/Dan.  8)
Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏

Tjirogadd (GTW-MK)

Tackar, men ska nog fokusera på ett projekt i taget  :) Väntar på en bit Ribb Heavy Duty matta från Direktprodukter som sedan ska modifieras och inpassas i nya rännan (bara nu grabbarna på plåtavdelningen på jobbet får tid att tillverka delarna till den). Och så håller jag på och meckar ihop en grus-skopa att användas i hål där en spade inte är riktigt optimal. Men tackar som frågar  :)
Allt är inte guld som glimmar - 99% är svartsand.

HANNU

Tänk på ni som tänker bygga en sikt, att desto tunnare tråd har man destå fler hål och effekt.
Samtidigt skall tråden vara starkt.
Kålla i
MECH PDF ståltråd
kan ni se en tabell om mech och olika nät.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Malle

#6
Ungefär hur många mesh är en vanlig hushållssil?

HANNU

Mät hålen och titta på tabellen ovan
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Malle

Hittade tabellen till slut http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=1747.msg14637#msg14637 .
Verkar som om det blir mesh 18 eller nåt sånt, jäkligt svårt att mäta ens med skjutmått tycker jag. Behöver helt klart nya ögon. Ska nog köpa mig ett par såna också när jag vinner storkovan.

GuldUgglan

Jag gillar inte att använda mesh som mått.. Idiotiskt när millimeter är uppfunnet. Mesh säger ju bara hur många maskor det är på en tum.. typ.. Men har man grövre maskor så blir hålen mindre...samma mesh..men olika storlek ändå.. Eller har jag fel nu?

@HANNU tabellen finns inte..länken saknas..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

iller

Citat från: GuldUgglan skrivet 23 maj, 2015, 09:35:23
Jag gillar inte att använda mesh som mått.. Idiotiskt när millimeter är uppfunnet. Mesh säger ju bara hur många maskor det är på en tum.. typ.. Men har man grövre maskor så blir hålen mindre...samma mesh..men olika storlek ändå.. Eller har jag fel nu?

@HANNU tabellen finns inte..länken saknas..
http://www.showmegold.org/news/Mesh.htm
http://www.sigmaaldrich.com/chemistry/stockroom-reagents/learning-center/technical-library/particle-size-conversion.html

vaskaholic

Citat från: GuldUgglan skrivet 23 maj, 2015, 09:35:23

@HANNU tabellen finns inte..länken saknas..
Klickar du i posten ovan dig så har du ju länken som fungerar alldeles utmärkt.
Skitvaskning på er.

GuldUgglan

Citat från: lasse e skrivet 23 maj, 2015, 09:38:36
Citat från: GuldUgglan skrivet 23 maj, 2015, 09:35:23

@HANNU tabellen finns inte..länken saknas..
Klickar du i posten ovan dig så har du ju länken som fungerar alldeles utmärkt.

Jo tack.. Den kom samtidigt som jag skrev.. Tack.  ;)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod