Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Från något till vad?

Startat av Pappagoran, 15 augusti, 2013, 22:08:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pappagoran

Notera nu att detta inlägg ligger under kategorien "Ditt och Datt" och så blir nog resten av nedanstående också! (Med ett par skrämmande bilder).

Jag Göran "pappagoran" (strax 59 år ung) startade mitt liv 1955. Vid 6 års ålder var jag med min far och högg i skogen (han högg och jag bara var) Vid fyllda 7 fick jag en egen barkspade (går inte att gräva guld med) och en yxa. Se där ja, så vid 7 års ålder började jag tjäna mina egna pengar. Nu var det ju bistra tider i landet (så både hängslen och rem gällde). När jag dock skulle få min första "LÖN" så fanns det inte några pengar men jag fick det generös erbjudandet att köpa ett par kaniner. Ok, vad hade jag för val? Så vart det, och sommaren gick, jag slet nästa ut både barkspade och yxa innan hösten kom och mina kaniner hade under sommaren blivit betydligt fler. (ja ni vet, som en kanin) Nåväl, hösten kom men inga pengar så en vacker dag (eller mulen) vart det kanin till middag. Det visade sig senare vara mina. Jag tror att det var då jag lärde mig innebörden i begreppet "att arbeta för maten"

LIte senare vid 10-års åldern plockade jag potatis och det blev potatis i lön. Samma här, arbeta för maten! Och så har väl ungefär resten av mitt liv sett ut. Vid 14 fick jag fast anställning vid sågverket hemma och vid 17 gick jag till sjös, sen dess har jag jobbat med det mest, trä, papper, betong, metall, film och video, till och med filmat  (proffesionellt)  kungaparet och bråkat med deras livvakter.

För 12 år sedan blev jag trött och startade eget. "Köp och sälj" Så under 12 år hade jag inte en ledig minut då jag drev 2 auktionshallar, och under samma tid hade 7 secondhanbdbutiker/loppisar. Som om inte detta skulle räcka startade jag också en flyttfirma med städtjänst. Ovanstående är vad man kan göra om man inte har något annat för sig.  :D

Nyår 2012/2013 la jag ner alltihop med ett fett löfte till alla i kring mig (och fram för allt mig själv) att den här sommaren kommer att vara min. (åsikter om det tas upp nästa sommar) = friskrivning!

Skulle jag nu skriva om allt jag gjort i mina dagar skulle det här bli många sidor, och skulle jag skriva om alla fadäser jag gjort skulle det nog bli tjockare än svea rikes lagbok och samtidigt innehålla väldigt många "inte bra att göra"

Nåja, det var det, dra ett streck och börja ett nytt liv. Inte alls svårt bara man vågar. Jag vågade och här är jag.
Bild ett här är taget hösten 2010 då var jag i full trim! Bild 2 är för mindre än 2 månader sedan med mitt nya intresse. Man kan faktiskt tappa 30 kilo utan bantning/diet! I mitt fall blev det skogen, vita bönor och en spade.

Och till ala som sliter livet ur sig för att komma uppåt har i livet, har ni provat neråt? Själv känner jag nu en väldig tillfredsställelse ju djupare jag kan komma. Och samtidigt har detta nya liv inte bara gett mig lite guld utan fram för allt nya vänner. Vänner jag redan har träffat och vänner jag framledes kommer att träffa!

Så guldfeber i all ära men denna feber har givit mig en paus i livet, LEVE GULDET och alla som söker det. Även om ni inte hittar guld kanske ni som jag hittar något som är värt så mycket mer.

 
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Gruvfogden

Vi är nog lite lika i vissa avseenden, du och jag. Kommer bli trevligt att träffas över en öl någon gång i framtiden.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Pappagoran

Även jag ser fram emot den dagen Fogden. Och då får vi se vem som kan prata sönder flest öron :D
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Eucitzen

Skrattar lite, att tappa vikt med prospektering är inget svårt. Har själv märkt det under intensiva dagar att man lätt kan tappa några Kg!

Hoppas man ses i Ädelfors någon gång, såväl du Göran som Fogden.

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Pappagoran

SKulle vara väldigt trevligt EU. Och den dagen kommer. Men skulle jag träffa Fogden innan är det kanske risk att jag inget hör  ;)
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

evabenke

Citat från: Pappagoran skrivet 15 augusti, 2013, 22:08:45
"Jag Göran "pappagoran" (strax 59 år ung) startade mitt liv 1955". Massa text...
Tack för lite levnadsbeskrivning Göran. Du verkar vara av det rätta virket!
Den som gräver får se.