Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ska vaska fram en klackring! Någon kunnig som vill hänga med?

Startat av Ettuppdragförsommaren, 09 juli, 2018, 21:39:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ettuppdragförsommaren

Hej allesammans! Jag har alltid haft ett stort intresse kring guldvaskning och drömmen om att själv vaska fram en ring är stor! Jag har på semestrar småvaskat lite utan framgång pga okunskap och kort om verktyg.. Jag har nu bestämt mig för att ta mig ner mot emån och tälta, med slit och svett få fram c 5 gram guld för att sen designa en ring utav det hela :D

Genom denna tråd hoppas jag hitta andra som skulle vilja hänga med på ett guldäventyr på bästa möjliga ställe! Hoppas såklart hitta proffs som kanske tillåter mig slå upp ett tält och tillsammans med Er vaska i grupp.

Eftersom jag aldrig lyckats få upp en enda flake förstår jag hur viktigt det är med proffs inom området, önskar därför svar på lite frågor:
Med tanke på att jag kan ta mig under 4 veckor vart som helst i landet, vart bör jag åka? Förstår att ni kanske inte vill berätta om Erat favoritställe men måste finnas några halvkända ställen såsom ädelfors som man kan dela med sig av till en "hobbyvaskare".

Har två vaskpannor, vad mer är ett måste? (Förutom myggkräm spade och hink)

Uppskattar all typ av hjälp! Om någon känner till en juvelare eller person med bra hantverkskunskaper kring hur man smider sin egen ring uppskattas även denna information!

Vill understryka att jag helst inte gör detta själv då sällskap ofta göra upplevelsen roligare, så om du är intresserad av en vaskresa med tält så skulle detta uppskattas. Har ingen exakt tid inplanerad inte heller hur lång expeditionen skulle vara, min youtubekunskap säger mig att på rätt plats bör man kunna få fram 5 gram under kanske 3-4 dagar?

Tack på förhand!

Kille 24 år i Uppsala.

Malle

Oj, låter som ett tufft uppdrag tycker jag. En bra början för dig är nog att offra en femhundring och en dag i gropen hos Guldström, då får du lära dig både att vaska och hur guldet uppträder i pannan. Därefter kan du ju vaska i ån, det är gratis, jag brukar själv vaska där då och då. Tror nog du behöver en bra ränna också om du ska lyckas med ditt uppdrag. Uppdatera gärna den här tråden efter hand, reseskildringar/äventyr i realtid är alltid uppskattat!
Och lycka till!

Ettuppdragförsommaren

Hej, tack för svaret. Vad anser du som rimligt att kunna få ut på en dag i ån där? Har dom campingplaster i närheten av ån? Känns som att närområdet där borde vara slutvaskat?
Uppdraget i sig tycker jag inte verkar så svårt, 4-5 gram kan väl inte vara någon omöjlighet...

johanssonsan

För att vaska fram guld till en ring måste du omsätta flera ton av guldhaltigt material. Vaskpannan är obligatorisk för att bekräfta om det finns guld i materialet. För att slippa vaska allt material så bör du först sikta. Köp en sikt.
För att öka omsättningen så köp en ränna eller highbanker. Allt för att dina 4 veckor skall räcka till.
Men vem vet - du springer förhoppningsvis på ett glory hole och lyckan är gjord.

I Ädelfors campar du mycket nära ån. Professionell instruktion och goda råd finns lika nära - även på campingen. Lycka till och gynna gärna annonsörerna här på Guldforum.

Finns instruktör/vaskning även på närmare håll nu när du skriver från Uppsala. guldaventyr.se i Kopparberg ser till att du kommer igång. Kolla först att de har öppet eftersom det just nu är svår vattenbrist.

Vill du resa långt finns vaskning med bra med guld i norra Finland. De flesta tips om Finland hittar du här i forumet. 

Eucitzen

Vill man få ihop ~5 g guld måste man nog söka sig till kända, guldrika områden.
Inte omöjligt, dock svårt. Jag har sett sådana ambitioner tidigare, de flesta la ner efter 2 år.

I övrigt kan jag bara hålla med Johansson.

Ang. guldsmeder så kan jag tipsa om någon som ännu smider sina ädelmetaller; de flesta gjuter idag. Skicka PM.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

vedboden

Välkommen till sgf3 i finska Lappland.öppet tom 25 aug och guld garanteras Pelle vedboden


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod