Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hur ser ert 2016 ut?

Startat av GoranS, 07 november, 2015, 15:23:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Citat från: GoranS skrivet 08 november, 2015, 18:04:28
Fast sommaren är inte så kort, egentligen. Förutom denna. Det är semestern som är för kort
För mig är semestern så lång jag vill, om pensionärer nu över huvudtaget har nån semester.
Tycker sommaren börjar alldeles för sent och slutar alldeles för tidigt.
Men som jag skrivit ovan så planerar jag för åtta veckor i norrland.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GoranS

nu börjar det bli kritiskt. jag vill bara sätta ner spaden i nåt. var är sommaren? det här funkar inte

iller

Citat från: HANNU skrivet 28 december, 2015, 10:31:52
Citat från: GoranS skrivet 08 november, 2015, 18:04:28
Fast sommaren är inte så kort, egentligen. Förutom denna. Det är semestern som är för kort
För mig är semestern så lång jag vill, om pensionärer nu över huvudtaget har nån semester.
Tycker sommaren börjar alldeles för sent och slutar alldeles för tidigt.
Men som jag skrivit ovan så planerar jag för åtta veckor i norrland.

Den som ändå kunde spendera 8 veckor där :P

GuldUgglan

Citat från: iller skrivet 24 februari, 2016, 17:35:22
Citat från: HANNU skrivet 28 december, 2015, 10:31:52
Citat från: GoranS skrivet 08 november, 2015, 18:04:28
Fast sommaren är inte så kort, egentligen. Förutom denna. Det är semestern som är för kort
För mig är semestern så lång jag vill, om pensionärer nu över huvudtaget har nån semester.
Tycker sommaren börjar alldeles för sent och slutar alldeles för tidigt.
Men som jag skrivit ovan så planerar jag för åtta veckor i norrland.

Den som ändå kunde spendera 8 veckor där :P

Jaa.. tänk vilket privilegium det är att tillbringa 52 veckor om året i Norrland.
Vi har rekord mycket snö här nu.  Kommit ett par dec idag igen. Husen börjar få vattenskador för det har isat så mycket på taken denna vintern så vatten hittar innanför takplåten på grund av svallis..
Islossning i mitten av maj.. vasksäsongen startar i mitten av juni..
Men inte fasen vill jag flytta :)

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

#17
@GuldUgglan - då har du väl inte så bråttom med nya rännan. Misströsta inte. Schenker har den med till midsommar leveransen.


GuldUgglan

Haha..  :D
Jag fick faktiskt den igår.  :P
Man kan kanske skotta snö med den också  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

#19

[/quote]
Jaa.. tänk vilket privilegium det är att tillbringa 52 veckor om året i Norrland.

Men inte fasen vill jag flytta :)
[/quote]

Tro inte @GuldUgglan att inte vi här i söder har sina fördelar. När våran släkt på sensommaren kommer från Rovaniemi/Ivalo, och vi sitter på altanen tio på kvällen i mörkret på tjogograders värme, och norrlänningarna tycker att det är exotiskt. Vad då, ett vanligt mörkt augusti kväll.
Vi vänder på steken, du kan inte ana hur det känns för oss söderlänningar när vi anländer till norrland. Och framförallt till guldmarkerna.
Hemma van kallas det kanske.


Och @iller , med lite tur kommer du till det stadiet jag lever nu och får göra som du vill. Håller tummarna.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Borta bra men hemma bäst!
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

#21
Har det kommit lika mycket snö i finska guldfälten som här i norra Sverige så blir nog säsongen senare i år.  Om inte våren blir ovanligt tidig förståss.
Det ovanliga i år är att det inte varit tödagar så all vinterns snö ligger dessutom packade på hustak och annat.

http://mobil.nsd.se/nyheter/kiruna/tva-meter-sno-i-kiruna-9888870.aspx

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22336661.ab
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Perfekt.  :D  Då får du bra drag i rännan.   8)

Eucitzen

Inte mycket konkreta planer från min sida.

Jag har ett ställe att undersöka i småland till sommarn' och sedan kanske hälsa på skåne igen.
Hade funderingar på norrland också; men vette tusan om det hinns med i år.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

DigDug

#24
Tänkte tillbringa några veckor och fiska, jaga samt vaska genom massa bäckar och åar i Åsele-Junsele-Solberg-Fredrika-området.


GuldUgglan

Citat från: DigDug skrivet 26 februari, 2016, 18:01:30
Tänkte tillbringa några veckor och fiska, jaga samt vaska genom massa bäckar och åar i Åsele-Junsele-Solberg-Fredrika-området.



Är det delar av Nationalpark där? Håll dig i så fall ifrån de områdena med vaskpannan för allas skull.. :)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.