Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hur ser ert 2016 ut?

Startat av GoranS, 07 november, 2015, 15:23:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

GoranS

Nu är det snart sommar igen - vad har ni för planer 2016?

För egen del är det flytande än så länge. Det enda jag vet med säkerhet är att jag inte kommer slösa värdefull semestertid på att ligga på en strand nånstans långt hemifrån igen. Det blir äventyr på andra ställen istället.

USA ska ju besökas förr eller senare. Nuggetcampen i Norge var kul och dit återvänder jag gärna om möjlighet ges.

Har lite revansch att göra på norra Sverige och Finland ska väl besökas också. Det lockar även att besöka Skottland en snabbis för att se hur det funkar där borta. Jag siktar på åtminstone två resor i varsin ände av sommaren.


knucklehead

Skönt med fler omptimister :-) Bara någon månad kvar tills det går mot ljusare tider igen.

2016 för mig: Vaska vid alla givna tillfällen, förbättra tekniker och fylla på i leksaksförrådet. Ska hjälpa till i Granvik tänkte jag också men resor lär bli av, både i europa och norden, kanske främst Norge. Då jag är till hälften norbagge med medborgarskap i både N och S så ska väl det hjälpa lite. Ska sondera den lokala terrängen och utforska mina ställen jag precis börjat på. :-)
Auri sacra fames

Gruvfogden

Min plan är att åka kring midsommar och bygga upp lägret vid Skäggwood. Sen kommer jag att dela tiden mellan Skäggwood och ett annat ställe i närheten där vi kör maskingrävning. Några avstickare blir det för vasktävlingarna i Lannavaara och Finska mästerskapen i Tankavaara. Säsongen avslutas med VM i guldvasking i USA.

Jo just fan.... Ska hinna med min inmutning i Sverige också....
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Så fort snön släpper ska jag ta min förhoppningsvis nyinköpta bil och vaska varje helg i norra sverige.
Sen under semestern blir det nog nån vecka i norra sverige nånstans och sen en tre veckor på skäggwood om fogdens tillstånd blir klart.

Osmiridium

Kul att höra om allas planer, stora som små! Själv ska jag ta vara på den gyllene situationen jag befinner mig i, jag är i Japan i minst ett år nu och har vaskpannan med mig  8)

Redan i vinter hade jag tänkt att resa till Izu-halvön några timmar bort, där det finns en nedlagd guldgruva med ett tillhörande museum - https://en.wikipedia.org/wiki/Toi_gold_mine. Inne på museet finns det en 250 kilo tung guldtacka som man får lov att ta på sägs det, den chansen kan man ju inte missa  :o Om det finns någon vettig plats att vaska på i närheten blir det nog en tur dit också, men har inte kollat upp det ännu...

Den första och största planen för sommaren är att åka till Hokkaido, Japans nordligaste ö, och leta efter osmiridium - en naturlig legering mellan osmium och iridium som är ännu tyngre än guld. Detta längs såväl stränder som floder, och jag ger mig inte förrän jag hittar några korn ...  :)) Det finns också gott om platser med historiska guldförekomster på Hokkaido, och jag hoppas hitta lite av den gyllene varan också! Önskar bara att jag hade en goldcube att ösa sand i, men om jag väl hittar något så kanske det blir en sådan i sommar också :)

Projekt nummer två är att leta efter jade i ett historiskt jadedistrikt i Niigataprefekturen. Chanserna att hitta något där är lite sämre skulle jag tippa, men geologin är definitivt intressant nog för att göra resan lyckad även utan fynd... :) Det sägs dessutom att det finns vaskguld i någon av floderna där, så vaskpannan får definitivt följa med också!

Nummer tre, om tid pengar och tillfälle finns, är att åka till Sado-ön som även den ligger i Niigataprefekturen. Där finns också en nedlagd guldgruva med tillhörande museum och turistvaskning, och jag vill gärna söka mig till en flod eller strand för lite prospektering på ön. Det har historiskt sett vaskats fram både guld och platina, så det finns hopp om att hitta något glänsande även där.

Ett nyårslöfte, tidigt men ändå, är att verkligen försöka dokumentera utflykter och vaskningar med bild och ord för att kunna dela med mig av dessa. Tycker det är så otroligt kul och inspirerande att se & läsa vad ni andra hittar på, så ska försöka att dra mitt eget strå till stacken  O:-)

HANNU

2016 för min del blir som 2015, Fem veckor på guldfältet i norra Finland, två veckor med fiske i Kemijärvi och en vecka på fjällen. Var någonstans har jag inte bestämt än.
Eftersom dottern nu har flyttats från Kina till Malaisia, får det bli en resa på några veckor dit på vintern. Har Googlat lite och det visat sig att det finns gått om guld där. Ett långt fält från norr till söder alldeles in till Kuala Lumpurs östra sida. Stora guld gruvor där.
Vaskoolin och vaskpannan skall med, spaden får jag skaffa där.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Pappagoran

Ja @Gruvfogden har nog beskrivit min sommar ganska bra. Frånsett att jag ska hinna med @Sudde(Stefan) till hans ställe samt till Norge och @irjus Sen ska man hinna med Ädelfors med mera. Visst är det ett skit att sommaren är så kort?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

GoranS

Fast sommaren är inte så kort, egentligen. Förutom denna. Det är semestern som är för kort.

Förra året hade jag redan vid nationaldagen varit på flera helgers guldäventyr lite överallt. Har man lite flyt med väder sträcker sig säsongen över maj, juni, juli, augusti och september. Fem månader är lång tid - undrar om inte vintern bara ger oss nödvändig paus och något att se fram emot? Till och med pannkakor slutar smaka gott om man äter dem varje dag.





maxibazze (Max)

Kul att höra allas planer! Jag ska lyfta på huvudet och blicka bort lite mer från kartor, youtube och artiklar, för att komma ut i verkligheten och få grus skyfflat... :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

GuldUgglan

Min säsong 2016 blir tyvärr väldigt osäker på grund av hälsoproblem.. Man får ta en dag/vecka i taget.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

knucklehead

Citat från: GuldUgglan skrivet 08 november, 2015, 19:58:19
Min säsong 2016 blir tyvärr väldigt osäker på grund av hälsoproblem.. Man får ta en dag/vecka i taget.

Hoppas att det ger sig!!! Annars får vi väl samlas ett gäng, hitta en massa material och se till att du har vaskbart hemma till de lite halvbra dagarna! :-)
Auri sacra fames

GuldUgglan

Citat från: knucklehead skrivet 08 november, 2015, 21:21:03
Citat från: GuldUgglan skrivet 08 november, 2015, 19:58:19
Min säsong 2016 blir tyvärr väldigt osäker på grund av hälsoproblem.. Man får ta en dag/vecka i taget.

Hoppas att det ger sig!!! Annars får vi väl samlas ett gäng, hitta en massa material och se till att du har vaskbart hemma till de lite halvbra dagarna! :-)

Tack. Såg på mitt inlägg att det verkade som att jag är döende, så illa är det inte men det blir troligen en operation till våren som gör att jag mister hörseln på ett öra och balansnerven försvinner. Det kan ta en jäkla tid att återfå balansen och bli normal efteråt. Man får lära sig att gå på nytt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

knucklehead

Ah, så bra. Men något kilo kan du få ändå. Man kan sitta o väska 😊
Auri sacra fames