Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Köpa Paydirt

Startat av Sorken, 18 oktober, 2013, 12:24:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sorken

Tjena!

Jag sitter och kollar på lie olika paydirt-påsar från USA, ebay. Skulle va kul att beställa en påse och sitta och "mysvaska" hemma i köket, nu när det blivit lite ruskigt ute. Någon som köpt en sådan och kan berätta hur mycket dom hittade? Svårt att veta vem av alla säljare som är bäst... får väl bli en chansning. Skulle vara kul att köpa någon av påsarna som påstås vara "unsearched". De verkar kosta mellan 50-300kr i lite olika storlekar, frakten ligger på ca 200kr enligt annonserna på ebay.

/Sorken

Sören

jag funderade också på det för ett tag sen och skickade en förfrågan till ett företag i US.
Svaret var ganska tydligt.

CitatMost countries don't allow the import of soil / minerals.
Also, they cost of shipping more than double about 6 months ago, making it too high.
:'(

Ebay känns luddigt, både med innehåll och regler.

johanssonsan


Dejamm

Kanske finns nån som bor när Ädelfors som kan gå ut gräva lite och skicka till dig  =)

GuldDan

Jag har köpt en påse. GOLD PAYDIRT 1 Pound Of Rich PayDirt. New!! First time ever triple the gold

Den kostade 31$+18$ frakt   miner7 heter killen jag köpte av och det tog strax under 2 veckor att få hem den.

Resultatet vet jag inte än då jag suger lite längre på karamellen, Jag blir ledig i mitten på nästa vecka så då
ska jag nog vaska igenom påsen.



BrianIce

Citat från: Sören skrivet 18 oktober, 2013, 12:40:18
jag funderade också på det för ett tag sen och skickade en förfrågan till ett företag i US.
Svaret var ganska tydligt.

CitatMost countries don't allow the import of soil / minerals.
Also, they cost of shipping more than double about 6 months ago, making it too high.
:'(

Ebay känns luddigt, både med innehåll och regler.

:(  :( :(
Där rök min planerade julklapp till mig själv. Men måste tacka så mycket iaf, skulle varit väldigt tråkigt att råka ut för någon form av straffskatt/böter om ja hade gjort en beställning.

Kollade upp vad jordbruksverket säger i frågan. I korthet:
Citat
Import av jord och andras odlingssubsttrat

Det är förbjudet att importera från dessa länder
    Moldavien, Ryssland, Turkiet, Ukraina och Vitryssland
    Länder som inte ligger på Europas kontinent

eller lite mer utförligt
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handel/jordbruksgrodor/importochexportavjord.106.5df17f1c13c13e5bc4f800042646.html
Det finns iofs en möjlighet till dispens för vetenskapliga ändamål. Men jag har svårt att tro att det skulle vara tillämpligt på en hobby. Kanske Gruvfogden skulle få igenom det om han hävdar att det behövs koncentrat från andra delar av världen för att testa utrustning inför försäljning.

Kanske skulle man kunna säga att eftersom det är koncentrat (om det nu är det man beställt) så gäller inte reglerna. Hmmm, långsökt...
I lurk, Therefore I am

BrianIce

Citat från: GuldDan skrivet 18 oktober, 2013, 15:57:06
Jag har köpt en påse. GOLD PAYDIRT 1 Pound Of Rich PayDirt. New!! First time ever triple the gold

Den kostade 31$+18$ frakt   miner7 heter killen jag köpte av och det tog strax under 2 veckor att få hem den.

Resultatet vet jag inte än då jag suger lite längre på karamellen, Jag blir ledig i mitten på nästa vecka så då
ska jag nog vaska igenom påsen.
Ohhhhh!
Fick du betala någon tull/moms för den?

Undrar om det ska anses som att du hade tur eller om jag misstolkat jordbruksverket?
I lurk, Therefore I am

johanssonsan

Paydirt är inte "jord och andra odlingssubstrat" utan torrt grus. Så det borde gå bra.

Dejamm

Man får väl bara hoppas att det in börjar växa apelsiner eller kaktusar trädgården efter att man slängt ut gruset. Jag tror att om de står paydirt på deklarationen så är det nog lugnt.

GuldDan

Citat från: BrianIce skrivet 18 oktober, 2013, 16:03:14
Citat från: GuldDan skrivet 18 oktober, 2013, 15:57:06
Jag har köpt en påse. GOLD PAYDIRT 1 Pound Of Rich PayDirt. New!! First time ever triple the gold

Den kostade 31$+18$ frakt   miner7 heter killen jag köpte av och det tog strax under 2 veckor att få hem den.

Resultatet vet jag inte än då jag suger lite längre på karamellen, Jag blir ledig i mitten på nästa vecka så då
ska jag nog vaska igenom påsen.
Ohhhhh!
Fick du betala någon tull/moms för den?

Undrar om det ska anses som att du hade tur eller om jag misstolkat jordbruksverket?

Nej ingen tull och moms, fast det är väl bara på varor som kostar 1200kr och mer?

Sent from my HTC One X using Tapatalk


Sorken

Ok, ja men det låter ju rätt bra det där. Jag hoppas att det inte blir några problem med innehållet.

GuldDan, du får visa vad du hittade sen!

GuldDan

Citat från: Sorken skrivet 18 oktober, 2013, 17:41:52
Ok, ja men det låter ju rätt bra det där. Jag hoppas att det inte blir några problem med innehållet.

GuldDan, du får visa vad du hittade sen!

Självklart det kommer bilder på resultatet.

CKarlsson

Citat från: GuldDan skrivet 18 oktober, 2013, 17:02:04
Citat från: BrianIce skrivet 18 oktober, 2013, 16:03:14
Citat från: GuldDan skrivet 18 oktober, 2013, 15:57:06
Jag har köpt en påse. GOLD PAYDIRT 1 Pound Of Rich PayDirt. New!! First time ever triple the gold

Den kostade 31$+18$ frakt   miner7 heter killen jag köpte av och det tog strax under 2 veckor att få hem den.

Resultatet vet jag inte än då jag suger lite längre på karamellen, Jag blir ledig i mitten på nästa vecka så då
ska jag nog vaska igenom påsen.
Ohhhhh!
Fick du betala någon tull/moms för den?

Undrar om det ska anses som att du hade tur eller om jag misstolkat jordbruksverket?

Nej ingen tull och moms, fast det är väl bara på varor som kostar 1200kr och mer?

Sent from my HTC One X using Tapatalk
Alltid moms och tull på införsel från icke Eu land. Finns ingen gräns på värdet. Men mindre paket brukar gå igenom utan att man får betala när det inte står nått värde på paketet.