Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Forumets färger?

Startat av Björn, 30 januari, 2008, 03:37:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn

Vilka färger bör vi ha? Att det borde vara något Guldgult, det är nog de flesta överensom, gissar jag :-)

Konsten är ju att få till det så det passar för även de som inte har fullgod syn.

En sajt att experimentera på är denna.
Eller denna länken jag pillat på. JavaScript måste vara påslagen.

Det gäller i forsta hand "subSilver 2 (for phpBB 3.0.0)" som är standard och svenska "sv" som språkmodul.

Danne

Hej

1, Om vi ska ha guld som färg, så kommer en bild med en nugget inte att synas så bra!!!!
(en annan bild isåfall, eller med en bakgrund som tydligt avmarkerer guld mot guld, förstår du???

2, Dom sidor som du refererar till är inte så breda som vår, och det tycker jag ser mycket mer profsigt ut.
(Det kanske är en inställnings sak?)

/Dan Ohlsson
/Danne

Björn

Hej, nja, loggan kommer ju i andra hand, tror jag.

Vet inte riktigt vad du menar med bredden, på exemplen på länkarna är ju bara hörn av objektet, finns inte utrymme att via en hel sidbredd.

Guld (likande) är ju bara en tankegång jag haft, dels för att påminna om hobbyn och dels för att avvika lite från flertalet. Nackdelen med en så här relativt ljus färg gör ju att texter har svårt att framträda på lister etc...

Danne

Hej igen...

"På bredden" menar jag att den hemsidan du refererade till har en ram runt hela forumet, "som en bakgrund", och det ser bra ut tycker jag .
Det kanske ser olika ut på olika webbläsare????    Vad vet jag.  (det blir liksom två lodräta ramar på bägge sidorna)

Texten är "typ" läsbart trotts färgvalet. ( Men en bild med en GUL nugget försvinner om inte bakgrunden är kontrastrik ).

En fråga: Är det möjligt att leta efter  BARA olästa inlägg????

/Dan
/Danne

Danne

Jag menar  att den sidan du refererade till hade denna KANT på sidorna som jag tycker är snyggt. "Typ en bakgrunds bild i den färg som sidan var gjord av."
/Danne

Danne

Jasså, det finns en edit knapp om man vill ändra det som man har skrivt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Då behöver man inte lägga till så många inlägg för att förtydliga sej."

MEN., om någon skulle svara och klaga, och MAN sedan ändrar, DÅ ser det konstigt ut att någon klagar på något som inte finns???????????????????????????????????
/Danne

Björn

Hej igen.

Jaha, jag tror jag förstår. Visas en bakgrund om sidans forumbredd är låst.
Så om du ökar/minskar bredden sä ändras kantfärgen?
I så fall vill inte jag stå bakom sådan layout. Användarna skall själva sköta bredden, mycket viktigt för synskadade. De vill ofta förstora texten och i så fall blir det markant nindre text på en sida. Många har skaffat widescreen för att få plats med mesta möjliga.

Mitt exempel på färgvalet är inte lyckat, inte fullt ut. Vit text på gul bakgrund blir dålig kontrast. Loggan, en guldklimp eller annat, kan få skuggor runt sig för att framhävas, kanske en justering av intensitet kan vara värd att testa.

Tar detta med olästa, du har i övre delen "Visa obesvarade inlägg • Visa nya inlägg • Visa aktiva trådar" som jag hoppas. Ännu är jag inte säker på allt om vem som ser vad. Finns en hemskans massa inställningar.

Tror inte typ av webläsare spelar så stor roll, de flesta klarar standard. Internet Explorer har massa udda saker för sig så den brukar jag inte ens testa med. Idag är det bara Firefox och Opera (som har en del brister) jag kollar med.

Om editering av inlägg. Har inte testat alla varianter. Hoppas kunna ändra så att ett kommenterat inlägg inte skall kunna tas bort eller justeras. Trådarna kan bli sabbade i så fall. Tror det fanns en variabel om antal minuter efter sparat som det gick att redigera.

Så tack Danne för kommentarer, det blir liksom lite roligare då. //Björn.