Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Corona 2020

Startat av gangsing finne, 12 mars, 2020, 10:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

iller

Citat från: kortmensmal skrivet 31 mars, 2020, 20:59:40
Andra länder hade kanske följt vårat exempel om vi valt att göra slut på smittan snabbt och världsekonomin hade varit igång om nån vecka i så fall.
Vad är det som säger att regeringen inte kommer att strama åt det ännu mer?
När man planar ut kurvan kan det pågå väldigt, väldigt länge och vad händer om några länder slutar exportera mat?
När man räknar döda bör man även räkna dom som dör p.g.a. uteblivna operationer och dom som kommer att dö när det blir neddragningar i sjuk och äldrevård p.g.a. besparingar.

Men visst, man kan se på det på olika sätt.
Mina varningsklockor ringer i alla fall när media mörkar botemedel och Guvernörer förbjuder läkarna från att använda mediciner som visat sig bota 100% av patienterna.
Och man behöver inte vara en raketforskare för att förstå att om det får fortsätta såhär kommer säkert en tredjedel av oss att sitta hemma i sommar och fundera på hur vi ska kunna betala lån och hyra.
Många kommer att få gå från hus och hem med en gigantisk skuld utan nånstans att bo.
Det är nog bra läge att sälja nu, för om detta fortsätter kommer huspriserna störtdyka snart när alla vill sälja och ingen har råd att köpa.
Cash is king!
Vanligt folk kommer att drabbas otroligt hårt och dom med gott om pengar kommer att kunna köpa upp allt för i stort sätt ingenting.

Eller så kan hoppas på att viruset självmant bestämmer sig för att dö ut snabbt och att ekonomin återhämtar sig utan att nån får lida.

Detta var mitt svar på FB idag på en annan post som var kritisk till hur sverige hanterar detta.

"Sveriges plan är att sprida smittan i lagom takt så att våra sjukhus inte svämmas över, men samtidigt inte skada ekonomin för mycket. Man vill heller inte stanna av spridningen för mycket då den kommer att komma tillbaks med raketfart i nästa våg om man trycker ner spridningen för mycket. Och då samtidigt även göra allt för att skydda våra äldre. Och då är det inte nödvändigt att stänga alla skolor eller sätta alla i karantän.

Sen att andra länder gör annorlunda är inget man kan jämföra med för inget land är likadant som sverige. Sverige anses även ha några av världens bästa på detta området. Och sist men inte minst så kom det nyligen en ny forskningsrapport som visade på att sveriges sätt att sköta pandemin mycket troligt är det smartaste sättet. "

Men som direkt svar på din post så har andra länder andra förutsättningar, i danmark och norge ville deras experter köra på liknande sätt som vi i sverige gör men deras ledare lyssnade inte på experterna och tog i mer än de behövde och stängde skolor etc. Vilket troligen kan påväera dem under hösten när nästa våg kommer då de inte har spridit smittan till nog med folk. Och det är där vi i sverige gör rätt, vi sprider fortfarande smittan för att folk ska få hel eller delvis immunitet inför nästa våg men försöker hålla takten under kontroll. Och detta kommer pågå under väldigt lång tid vilket våra experter vet, därav de kör på denna strategin. Och tror du har tinfoilhatten på dig lite mycket när det kommer till delen om medicinerna, som posten ovan även påpekar.

Och du har helt fel i att cash är king i detta läget.. guld och "assets" dvs hus, land etc är king när ekonomin går åt fanders, dina pengar kommer att bli mindre och mindre värda ju mer pengar de olika länderna trycker in i ekonomin.. som dessutom inte går till dig utan till de stora företagen. Sjävla priset på huset/lyan kanske går ner men värdet på pengarna kommer gå ner mer så när du väl eventuellt säljer sen så får du mer.

Och viruset kommer inte dö ut, såtillvida att det inte muterar och börjar döda avsevärt snabbare och sprida sig saktare som typ Ebola, det dödar typ alla som får det men smittar först när du visar symptom så det skulle i stort sett självdö.

gangsing finne

Intressant att följa debatten.finland har fått koronan att stanna till rejält nu 1.4 .  pga alla åtgärder tex skolor/restauranger stängda, gränsen stängd.ett helt län bommad .

Gäller att hitta balansen, tycker nu att finland har för sträng linje .det kommer att kosta mycket pga det tar lång tid .men o andra sidan så vem sätter prislapp på hälsan ?.folk här är nöjda med regeringens agerandet .

Tror det blir rena rekord goldrushet till guldmarkena nu i sommar .snart är väl bara guldgrävning som är lönsamt.... C:-)
vaska stället först innan du gräver

kortmensmal

Först och främst kan vi konstatera att ingen av oss sitter inne med hela sanningen och vet precis allt utan det är ok att vi har olika åsikter.
Och det är viktigt att vi diskuterar.

Men det är ju konstigt att folk fått malariatabletter i 30 år eller hur länge det nu är när man åkt till Thailand och andra länder utan att det gett livsfarliga biverkningar?
Sen behöver man ju inte ge det till varenda person med virus, alla mediciner har ju biverkningar. Men vad är det för biverkningar som kan utgöra problem för någon som ligger inför döden?

Och det finns faktiskt väldigt säkra siffror på hur farligt, eller inte farligt, viruset är!
Kommer ni ihåg vad som hände i början av pandemin?
Jo, fartyg fick inte gå i hamn p.g.a. Corona ombord på fartygen.
Ett fartyg måste vara ett av de sämsta ställena att vara på när en luftburen sjukdom finns ombord.
Visst, det finns nån eller några läkare och säkert några sjuksköterskor ombord men sjukstugan har väldigt begränsade möjligheter att ta hand om ett stort antal passagerare som behöver intensivvård. Så man kan nog utgå ifrån att vården de fick där inte riktigt når upp till den vård ett sjukhus kan ge.
Sen ska vi tänka på att en väldigt stor del av passagerarna var äldre och hade förmodligen sämre motståndskraft, lättare att bli sjuka och svårare att överleva än vad genomsnittsbefolkningen har, särskilt de unga.

Diamond Princess hette ett av fartygen.

Det fanns 3,711 passagerare, 712 infekterades, varav 6 dog.
C:a 2150 passagerare var mellan 60 och 89år. Det är 58%.

Trots trångboddheten som varade i nästan 3 veckor med kockar, servitörer och kabinpersonal som bytte lakan och serverade mat varje dag var smittade så smittades bara  19% av alla ombord!!!!!!
81% SMITTADES INTE!!!! Det är ju helt otroligt!
Det tycker i alla fall jag är en väldigt liten del med tanke på förutsättningarna ombord.
Endast 0,8 % av de smittade dog trots de svåra förhållanden som måste ha varit på båten och den höga ålder det var på passagerarna.
Endel kanske tycker att det är ganska "höga" dödstal, men det går inte på några sätt att översätta det här till ett civilsamhälle för här är förutsättningarna helt annorlunda med tillgång till respiratorer, medicin och stora ytor att röra sig på. Och åldersgruppen är ju också en viktig faktor.
Sen ska vi tänka på att av alla som var ombord så var det bara 0,0016% som dog!!!!
Så hur farligt är det här egentligen?

Oavsett vad man tycker så är just en sån här båt väldigt bra att utgå ifrån för där har man "hyfsat säkra" förutsättningar att basera sina åsikter och beslut på. Det mesta annat är bara antaganden. Och för mig blir det väldigt tydligt att media och politikerna överdrivit farorna väldigt kraftigt och tvångsåtgärderna med utegångsförbud och fängelse för dom som bryter mot dom är fullständigt orimliga.

Här är några artiklar.
https://abcnews.go.com/Health/diamond-princess-traces-coronavirus-17-days-ship-emptied/story?id=69755804
https://www.businessinsider.com/coronavirus-people-from-princess-diamond-cruise-ship-have-died-2020-2?op=1&r=US&IR=T
https://wattsupwiththat.com/2020/03/16/diamond-princess-mysteries/

kortmensmal

Kommer vi att kunna åka till Finland och vaska i sommar?

Om vi utgår från politikernas och medias coronahysteri där det sprids ett virus som är otroligt dödligt och som kommer att döda långt mycket fler människor än en vanlig influensa, som gör att man inte har något annat val än att tvinga landet in i en lågkonjunktur med enorma konsekvenser. Man måste stänga skolor, arbetsplatser, införa nya lagar som sätter demokratin ur spel och som i normala fall varit fullständigt otänkbara i en demokrati.
Ja, då kommer man fortsätta hålla gränserna stängda "för allas säkerhet."

Men, om man förlitar sig till den mest säkra källan vi har, nämligen fartyget Diamond Princess, då kan vi räkna ut att om 19% av Sveriges befolkning skulle smittas som de gjorde på fartyget så skulle det bli ungefär 1,9 miljoner personer.
Nu är det inte troligt att så många skulle smittas eftersom dom satt fast på ett fartyg och tvingades umgås med personer som var smittade. Dessutom serveras vi inte mat 3ggr/dag av personal och kockar som är smittade. Vi har inte en befolkning där 58% är över 60 år och där det knappt finns några barn.

Men om vi ändå räknar på dom 1,9 miljonerna kommer 0,0016% att dö. Det blir 3040 personer. Vilket vi kan konstatera är de högsta siffrorna vi kan förvänta oss utifrån den säkraste statistiken vi har tillgänglig.

2000 döda är "normalt", och siffran baserad på verkligheten hamnar på 3040, och då är det högt räknat!
Influensan brukar pågå mellan november till april, det betyder att det kommer att dö betydligt många färre av COVID-19 än av de andra coronavirus som härjat tidigare eftersom säsongen snart är över.
Detta förutsätter självklart att de som tagit fram viruset inte lagt till något som gör att viruset klarar sig när det blir varmare för att kunna döda fler människor än vad det skulle göra annars.

Det här är mina slutsatser och jag kan självklart ha fel, men för mig är det uppenbart att media och våra politiker medvetet lurar folket in i en lågkonjunktur av nån anledning som inte ska komma allmänheten till känna.

Som sagt så bör vi vara väldigt, väldigt oroliga över vad politikerna  och media håller på med istället för att oroa oss över corona.

Slutsats.
Eftersom corona är politik och förmodligen inte det "massmördarvirus" som man låtsas så kommer politikerna förmodligen lätta på tvångsåtgärderna över sommaren. Kanske kommer man till och med att öppna upp för flyg eftersom folk nu blivit så rädda och därmed ändå inte kommer att flyga i nån större utsträckning.
Målet man såhär i efterhand kan konstatera varit målet har uppnåtts. Kraschad ekonomi och att begränsa folks rörelsefrihet.
Att inte öppna gränserna tillfälligt över sommaren skulle kunna leda till att folk började ifrågasätta politikerna och kräva förändringar. "Vi vill kunna åka på semester" och att förbjuda det kan bli politiskt dyrt! Därför tror jag att man kommer att lätta på restriktionerna över sommaren "eftersom antalet döda börjat minska" för att sen återuppta dom i höst "för allas säkerhet" när den nya stora vågen av corona kommer .

Fördel, vi kan förmodligen vaska i Finland i sommar.

Nackdel. Ekonomin går åt helvete och politikerna kommer att komma undan med att det berodde på corona istället för den verkliga anledningen till att ekonomin ändå skulle ha kraschat inom en väldigt snar framtid p.g.a. de politiska beslut som fattats långt innan corona. En annan nackdel är att demokratin spolas ner i toaletten.

Men vi får tänka positivt, vi blundar för allt det negativa vi har framför oss och glädjs åt att vi förmodligen får vaska i Finland i sommar!!!!!

johanssonsan

@kortmensmal Du skriver att "demokratin spolas ner i toaletten". Med vetskap om att riksdagen idag är reducerad till 55 ledamöter som på mycket kort varsel kan inställa sig för omröstning eftersom de befinner sig i närområdet ser detta mycket märkligt ut.

https://ledarsidorna.se/2020/04/bommersviksvanstern-forbereder-forsta-steget-mot-diktatur/

Bifogar en aktuell bild från Lemmenjoki, granne till Petronellan, med mindre snö än väntat. Bilden lånad.

kortmensmal

Läste igen vad som skrivits och upptäckte att JAG RÄKNAT FEL!!!!
Jag kom fram till att 3040 pers skulle dö i Sverige och att det förmodligen skulle sluta på en betydligt mycket lägre siffra än så baserat på hur många som dog på båten och omständigheterna där. Och då skulle allt varit otroligt överdrivet av media. Galna beslut fattats av våra politiker m.m.
Jag räknade fel trots flera kontrollräkningar!!!!
Räknade på 0,0016% av de 19% som skulle smittas, när jag skulle ha räknat på hela Sveriges befolkning.
Det gör stor skillnad eftersom det riktiga talet skulle betyda att 16.000 skulle dö i Sverige utifrån båtens dödstal.
Det skulle betyda att siffran döda skulle bli 8 ggr högre än vid en "normal" influensa.
Om det betyder att allt jag skrivit faller pladask på marken eller inte låter jag andra avgöra.
Kanske är det så att politikerna gjort allt rätt hittills och att jag oroat mig i onödan och att jag varit ute och cyklat från början till slut med hela mitt resonemang?
I vilket fall som helst var det jävligt klantigt att räkna på fel tal så jag kommer inte att skriva nånting mer i det här ämnet.
Bestäm själva var och en hur stor betydelse räknefelet har.


gangsing finne

Citat från: kortmensmal skrivet 04 april, 2020, 13:45:31
Läste igen vad som skrivits och upptäckte att JAG RÄKNAT FEL!!!!
Jag kom fram till att 3040 pers skulle dö i Sverige och att det förmodligen skulle sluta på en betydligt mycket lägre siffra än så baserat på hur många som dog på båten och omständigheterna där. Och då skulle allt varit otroligt överdrivet av media. Galna beslut fattats av våra politiker m.m.
Jag räknade fel trots flera kontrollräkningar!!!!
Räknade på 0,0016% av de 19% som skulle smittas, när jag skulle ha räknat på hela Sveriges befolkning.
Det gör stor skillnad eftersom det riktiga talet skulle betyda att 16.000 skulle dö i Sverige utifrån båtens dödstal.
Det skulle betyda att siffran döda skulle bli 8 ggr högre än vid en "normal" influensa.
Om det betyder att allt jag skrivit faller pladask på marken eller inte låter jag andra avgöra.
Kanske är det så att politikerna gjort allt rätt hittills och att jag oroat mig i onödan och att jag varit ute och cyklat från början till slut med hela mitt resonemang?
I vilket fall som helst var det jävligt klantigt att räkna på fel tal så jag kommer inte att skriva nånting mer i det här ämnet.
Bestäm själva var och en hur stor betydelse räknefelet har.

Fortsätt skrivande! ..bra att läsa andra åsikter.
Tycker också att det är mysko med hela covid 19 tjofräset!
Diamond princess är bra att jämföra ....mysko hur lite som dog! Har coronam mutera sig då?  .är viruset biologiskt framtagen eller naturlig?  Bra frågor ....jag har inte sett nån säker källa...
vaska stället först innan du gräver

Osmiridium

Citat från: johanssonsan skrivet 04 april, 2020, 08:58:49

Bifogar en aktuell bild från Lemmenjoki, granne till Petronellan, med mindre snö än väntat. Bilden lånad.


Det var värst vad lite snö där var! När jag såg bilden på Prospäkkäri-omslaget (tror Hannu postade den i annan tråd, dass med 1 meter snö på taket  C:-) ) trodde jag det skulle ligga 2 meter uppe vid Kaarreoja, minst! Längtar dit...  :'(

Tack för bilden med hopp om en kommande vår! Här ska det bli 12 grader imorgon, äntligen försvinner kylan  O:-)

gangsing finne

Läste nyss om finlands finansminister i kvällstidningen.
Det värkar som det blir andra ljud i klockan , bra nyhet för vaskare som kommer till finland.

Hon säger att om att dessa hårda åtgärder tar mer än 3mån så pallar nog inte statens ekonomi .
Och att man måste öka coronatester för att få veta hur åtgärderna biter.....för att kunna montera ner "staketer" .hon pratar mycket om hur mycket lån staten tar osv.det är ju bra med tanke på att gränsen är bommad.i början av corona pratades mycket om att gå hälsan före.......nu ökar intresset  att prata om evros....

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/94bda098-1ca1-466e-a55b-b467e901d013
vaska stället först innan du gräver

Tobbe

ja perkele, ni får se till o öppna gränsen till början av juli så vi coronasmittade/guldfebersmittade svenskar kan smita över.
Ut och upplev

HANNU

#36
Gränsen till Finland skulle öppnas efter Påsken, men datumet nu flyttat till den 15 maj.
Regeringen skulle även begränsa arbetspendlingen för att viruset inte längre skulle komma in till landet.
Men det skulle bli svårt till svenska sjukvården eftersom närmare 100 personer jobbar på svenska vården i Norrland.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

iller

Mitt skäl till varför sverige valt rätt väg. Enda sättet att stoppa smittan är antingen att skaffa herd immunity eller vaccin, finns inget annat sätt att stoppa smittan på. Och sätter du folk i karantän så kommer smittan att komma tillbaks och då får du sätta folk i karantän igen vilket leder till att ekonomin får sig en smäll igen. Då är det bättre att göra som sverige gjort, låta folk smittas men under någorlunda kontrollerade former, folk kommer dö i vilket fall som helst så enkelt är det bara, och genom att göra så som vi gjort i sverige så påverkas ekonoomin så lite som det är möjligt.

Och är inte gränsen till finland öppen i midsommar så smiter jag fan över nånstans! Jag ska te lappland o gräva guld så enkelt är de bara :P

Larsa

Ja du Iller, tror nog du skiter i brallan när de finska gränsjägarna dyker upp. Åker stridsvagnar på andra sidan älven här och håller koll så ingen smiter över. Kanske funkar om du har några stockar snus att kasta till dom för att distrahera dom lite ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod