Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hitta guld "här hemma"?

Startat av Parre, 30 juni, 2013, 13:06:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Parre

Hej!

Jag har precis snappat upp hobbyn som guldletare och har lite funderingar på hur jag ska gå till väga.

Jag har under den senaste veckan läst allt jag kan hitta om guldvaskning, blockletning m.m. och har även studerat kartor över närområdet men det har tagit lite stopp. Vi har inga vattendrag!

Min tanke var att det borde lika väl gå att hitta guld på familjens mark som på vilken annan mark somhelst men det finns inte en bäck, å eller pöl som skulle vara intressant för guldvaskning i närheten. Dock kanske jag helt enkelt bara inte vet vart jag ska leta. Jag bor en bit utanför Nybro.

Som jag förstår det är det inte så lätt som att sätta spaden i marken och sedan vaska fram guld om inte ett vattendrag har sorterat gulden från en högre punkt, stämmer detta? Vi har heller inga direkta förhöjningar här.

Mina korta turer ut i skogen har mest resulterat i förvirrning och en massa bilder på fina stenar som jag inte har en aning om vad dom innehåller, dessa kunskaper kommer säkert med tiden, men finns det någon mening med att leta sten i skogen och på så sätt hitta guld?

Borde jag kanske köpa en stenkross och sedan vaska grus?

Är tacksam för alla tips och råd.

Med vänliga hälsningar
Anders Nilsson
Nybro, Småland

Nugget

Finns det inte en inmutning på sulfida malmer vid Nybro?
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Parre

Citat från: Nugget skrivet 30 juni, 2013, 13:17:55
Finns det inte en inmutning på sulfida malmer vid Nybro?

Bra fråga! Kan inte hitta något om det dock.

evabenke

Hej & välkommen Parre!
Helt torrlagt verkar det inte vara runt Nybro..
Kolla på: http://www.viss.lansstyrelsen.se/MapPage.aspx
Den som gräver får se.

Parre

Citat från: evabenke skrivet 30 juni, 2013, 13:33:28
Hej & välkommen Parre!
Helt torrlagt verkar det inte vara runt Nybro..
Kolla på: http://www.viss.lansstyrelsen.se/MapPage.aspx

Vilken fantastisk sida! Du har helt rätt att helt torrt är det inte. Är dessa mer eller mindre stillastående vattendrag intressant ur guldvaskningssynpunkt?

Har studerat höjdskillnader med hjälp av Google Earth samt gröna kartan och det skiljer inte mer än 10-20 meter runt vattendragen. Är detta tillräckligt?

Nugget

Leta upp dom ställena som du tycker ser interesanta ut och stick dit och vaska (inte bara på ytan utan även på djupet).
Sen skriver du upp resultatet i en liten bok (eller karta), och tar nästa ställe....
Efter ett tag kommer du att se en större bild av var guldet kan komma ifrån.

Vi ALLA får tomma pannor men det kan vara bra att veta att, just där finns inget guld (i det stora hela).

Prospektering kallas det  ;) ...

Kör hårt, vet ja...
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Parre

Citat från: Nugget skrivet 30 juni, 2013, 13:54:16
Leta upp dom ställena som du tycker ser interesanta ut och stick dit och vaska (inte bara på ytan utan även på djupet).
Sen skriver du upp resultatet i en liten bok (eller karta), och tar nästa ställe....
Efter ett tag kommer du att se en större bild av var guldet kan komma ifrån.

Vi ALLA får tomma pannor men det kan vara bra att veta att, just där finns inget guld (i det stora hela).

Prospektering kallas det  ;) ...

Kör hårt, vet ja...

Tack! Ska ta mig en sväng nu i eftermiddag. Har några ställen som verkar lite intressanta.

Nugget

Toppen, glöm inte att avlägga en rapport här  ;D
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

iller

kolla även sgu's kartgenerator och karvisare. Jordartskartan tycker jag är intressant för att titta efter gamla isälvar och avlagringar.

Eucitzen

Välkommen Anders, i vilka trakter kring Nybro håller du till?
Verkar vara ett par stycken nu kring Nybro.

St Sigfrids trakterna har isälvs avlagringar, har själv varit och tittat lite på dem.
Även vaskat lite, fler besök ska det bli.

Bor en bit utanför Emmaboda.

Förövrigt har kopparkisen i Nybro trakten visat lite förhöjda guldhalter - men inget drastiskt! Trots allt, håll ögonen öppna.  :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Parre

Citat från: Eucitzen skrivet 30 juni, 2013, 14:33:31
Välkommen Anders, i vilka trakter kring Nybro håller du till?
Verkar vara ett par stycken nu kring Nybro.

St Sigfrids trakterna har isälvs avlagringar, har själv varit och tittat lite på dem.
Även vaskat lite, fler besök ska det bli.

Bor en bit utanför Emmaboda.

Förövrigt har kopparkisen i Nybro trakten visat lite förhöjda guldhalter - men inget drastiskt! Trots allt, håll ögonen öppna.  :)

Hej och tack!

Vad roligt att det finns fler här omkring.

Jag håller till en halvmil väster om Nybro mot Hermanstorp.

Gruvfogden

Finns en del gamla inmutningar i dina trakter. En inmunting i Nöbbele frö guld gick ut 2002 och utanför Nottebäck finns en gammal inmuting för guld som fick ut 1998.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod