Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Intressanta mineraler eller inte?

Startat av Granaten, 10 september, 2019, 12:21:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Granaten

Hej
Nu har jag varit ute o hackat lite i berg o hittat några stuffer som verkar intressanta tror jag. Vad tror ni om dessa?
De kommer från samma matrix o från kvartsådror.

Granaten


Granaten


Larsa

Jag ser fältspat och kvarts, det svarta är jag lite osäker på men har råkat på liknande i fältspatbrott, hade det svarta varit kristallformat så hade jag sagt svart turmalin, schorl, osäker på stavningen där men kan ju vara samma mineral. Bilderna på det guldlänsade är allt för suddigt men guld i pegmatit tror jag inte på. I alla fall inte något jag råkat på eller hört talas om men det behöver ju inte betyda något. Jag har dock hittat radioaktivt mineral i pegmatitbrott som är svart, dock inte sådana mängder. Nu behöver du inte bli orolig för att bli självlysande.

Granaten

Tack för svaret, det stämmer nog med fältspat och kvarts, på andra bilden så är allt svart under toppen magnetit på en del stuffer så är det svarta bara magnetit fast lite silverglänsande då
Näst sista bilden: dessa har jag hittat en hel del av och då är det nästan bara rökkvarts och dessa tunna flagor med "guld" på och intill kvartsen.
På de flesta stuffer har det varit istortsett gult och på en del andra har det varit silvrigt
Jag får väl ta en nål och skrapa bort lite och se hur det beter sig, risken är väl att det är så lite att det försvinner

Granaten

Har också stuffer från kvartsådran ca 10-15 meter högre upp och dessa skall jag skicka till als för analys vad tror ni om detta?

DavidÖ

Vilka spännande prover!
Kan för lite för att bidra på allvar men varför skickar du de sista stufferna på analys? Jag tycker bild tre och fyra ser mer intressant ut.
Vad kostar en analys förresten?

Vad var det för bergart som omgav kvartsgången? Hittade du kvartsgången av en slump eller fanns det några indikatorer som du gick på, typ magnetfält eller nedlagt kvartsbrott?
Blir spännande att höra vad analysen säger.

Granaten

ja de är de
Jag skulle också vilja analysera mer stuffer men det va bara några hundra gram
De som jag ska skicka in är 8 kilo då får man nog ett värde som är närmast verkligheten.
Jag hade bara tur o gick på ett berg när jag hittade ådern men jag har hittat många olika mineral i området
Als har en prislista på nätet beroende på hur många ämnen du vill se värdet på

Granaten

#8
Hej igen
Kunde inte vänta med att kolla guldflagorna i den rena kvartsen
Så jag tog 5 små bitar kanske 40 -50 gram och malde.
Jag vaskade bort all kvarts o sen blev det gulare o jag vet att pyrit
luras så jag vaskade inte försiktigt och sen blev det massa pyttekorn
kvar o jag tänkte jävla pyrit, så jag vaskade en o två ggr till och de
var fortfarande kvar pyttekorn o då använde jag supermagneten o det
hände ingenting, då tänkte jag detta måste va guld!
Men kan det vara sant, jag måste testa o platta till ett korn tänkte jag
Så jag tog skärbrädan och pappershållaren båda i marmor och tryckte
till med pappershållaren o det hände ingenting, tittade på det avlånga
kornet o tänkte ser det inte lite större ut, så jag tryckte på en gång till
Men va fan tog kornet vägen nu då!, aha måste sitta på pappershållaren
Petade loss kornet som var märkbart större, kollade med lupp jovisst
hade kornet blivit mer än dubbelt så stort, så nu är frågan:
Är det verkligen guld?

Larsa

Ser ju lovande ut, du får väl testa med lite kemi. Finns duktigt folk här på forumet som kan den saken betydligt bättre än jag som säkert kan svara. Ett tips dock om du vill ha hjälp med något du fotar så blir allt betydligt lättare med skarpa bilder, duger fint med mobil om ljuset är tillräckligt men den måste hållas still nog.

johanssonsan

Kan du platta till ett korn så att det blir större är det guld. Annat, som tex kis,  smulas sönder.  :D

Granaten

Ja det här med foto de är mycket
lättare med kameran än mobilen
Jag har en kompis som skall testa
för guld men det känns ju som att
det inte finns så många alternativ
längre, tänk om man skulle hitta ett
litet hålrum i kvartsen

johanssonsan

Området mellan kvartsen och det omgivande berget anses hålla mest guld. Påt igen.   8)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod