Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guldfärgat metallglänsande mineral

Startat av DavidÖ, 27 augusti, 2019, 06:17:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DavidÖ

Jag ska inte fråga vad det är. Har förstått att bilder inte är tillräckligt för att bestämma ett mineral. Och ja, jag ska följa den bestämningsguide ni brukat hänvisar till 😜

Men min fråga är om jag ska krossa stenen och sedan vaska innehållet? Och kanske med pincett eller liknande separera det som ser intressant ut?

Som det är nu kommer jag inte åt att göra de tester jag vill göra.

Stenen hittade jag i moränen i ett grustag i Los-trakten. Finns mycket att titta på i Los men det vet ni säkert redan🙂

Joakimlarsson

Typisk svavelkis. Snyggt👍 Prova tryck med knivspetsen. Knastrar det och smulas så är det svavelkis

DavidÖ

Tack för tipset. Ska prova när jag kommer hem om inte frun har slängt stenen i skogen. Hon tycker jag drar hem för mycket sten.  :D

Joakimlarsson

Jag skulle vilja ändra mitt svar till kopparkis. Något av dem borde det vara

DavidÖ

Det går bra att ändra😁
I den vänstra ringen skulle det kunna vara svavelkis men de små fläckarna i högra ringen är något annat - kanske kopparkis.

Jag återkommer när jag vet mer.

DavidÖ

Nu har jag krossat en liten del av min sten. Inser att jag behöver en stor mortel...
Vaskade krosset och allt metallglänsande hamnade i botten.

Men vad Är det egentligen? Kopparkis, svavelkis, guld eller nåt helt annat?
Bifogar en video. Vad ser ni? Förutom tafflig vaskning med ena handen och skakig mobilfilm i andra😊

Larsa

Det ser alldeles för lätt ut men får du något korn kvar när du tagit bort det lätta så kanske det kan vara ett hopp om något intressant gömde sig i koppar eller svavelkisen.

maxibazze (Max)

Ser inget guld där, men massa svavelkis verkar det vara.
Ja du får kanske skaffa en stenkross så det blir mjöl av allt. Och kanske en lupp att kolla med  :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod