Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vad är detta för mineral?

Startat av DavidÖ, 09 juni, 2019, 16:21:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DavidÖ

Inte hård, går att skrapa med nageln. Ljusbrunt streck. Oljig yta, brun till färgen. Någon som vet???

Hittade den när jag vaskade i en bäck i Västernorrland.

johanssonsan


DavidÖ

Jag har också varit inne på grafit men får inte ihop det riktigt. De bilder jag hittar på grafit är alltid gråsvarta och så ska det färga av sig.

Stämmer inte med min sten.

maxibazze (Max)

Lägg på en droppe ättika på en uppriven exponerad yta, börjar det bubbla så kan vi misstänka kalciumkarbonat och troligast är bergarten märgel eller annan mjuk kalksten. Har inga bättre förslag  :o
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

johanssonsan

Citat från: DavidÖ skrivet 09 juni, 2019, 21:35:21
Jag har också varit inne på grafit men får inte ihop det riktigt. De bilder jag hittar på grafit är alltid gråsvarta och så ska det färga av sig.

Stämmer inte med min sten.

Vad kommer du fram till genom att följa schemat i Handbok för mineraljägare?

DavidÖ

Följer jag schemat kommer jag inte fram till något alls ::) Den är ju inte metallglänsande och det enda industrimineralet som går att repa med nageln passar inte in. Men så är jag ju en nybörjare också :)

Lyckades dela den med min geologhammare och ett stämjärn. Bifogar bild. Gyllenbrunt streck på proppen. Ättika gav ingen effekt på brottytan.

maxibazze (Max)

Men det är nog inte ett enda mineral utan en bergart. Ännu en gissning är någon finkornig sedimentär sten, typ siltsten.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

DavidÖ

Det låter rätt att det är en bergart och inte ett enda mineral. Någon av de där klastiska sedimentära bergarterna.

Mer precisa besked än så behöver jag inte få :D

Tack för er input!
I helgen blir det ett nedlagt kvartsbrott. Ska bli spännande (om jag lyckas lokalisera det) 😁

GuldUgglan

Jag tycker det liknar glimmerskiffer men alltid svårt att tyda från bilder.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pyroxen

Håller med om att det liknar en glimmerskiffer från fjällkedjan. Knölarna kan vara/ha varit granater eller andra porfyroblaster.

DavidÖ

Jag tror också det (numer). Och av bäcken som den legat i har den blivit rundad och slät. Under det bruna lagret på brottytan är det gråskimrande. Ska knacka lite mer på den och se om jag hittar nåt intressant.
Tack för all input!
Hittade inget annat än kvarts i det nedlagda kvartsbrottet för övrigt. Men barnen gillar de vita stenarna i a f😂


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod