Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guld?

Startat av Mekis, 02 april, 2019, 15:22:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mekis

Hej!

Jag är hemma med skadat finger, så kan inte vaska just nu. Har som sagt var aldrig gjort det förut heller. Men jag gick ner till Mälarens strand och tog med en skopa sand hem i alla fall och vaskade lite över diskhon.

Det glimmade en hel del. Vet inte om jag hittat guld? Har nog inte riktigt rätt teknik ännu- En hel del av det jag hittat är lite större grus/småsten med glimmande material i. Är det värt att samla sådant också? Vad är det jag hittat tro?
Med vänlig hälsning

Mekis

Osmiridium

Allt är inte guld som glimmar, om det är lätt och far runt i vaskpannan så är det definitivt inte guld. Guldet lägger sig i den svarta sanden som blir kvar i slutet av vaskningen. Svartsanden består av tunga mineral som t.ex. magnetit som innehåller järn, och när du ser att bara det mörka blir kvar i slutet av vaskningen så gör du rätt!

Ett tips för en ny vaskpanna som jag ser att du har, är att vaska rejält med ganska grov grus för att rugga upp ytan så att vattnet inte "rullar" över botten. En sliten vaskpanna är faktiskt bättre än en ny  ;D Gör det bara inte så hårt att det blir stora rispor i botten. Sandpapper funkar också om du är försiktig, men jag tycker det känns mer "naturligt" att göra det med grus  :D

För att du ska få lite praktisk erfarenhet av hur guldet beter sig så rekommenderar jag också ett besök vid en guldvaskningsanläggning här i Sverige. Om ett par veckor är det forumträff i Ädelfors t.ex., och det är också startskottet för årets vaskningssäsong i gropen där. Då hittar du garanterat guld, och kan få hjälp med teknik och se en massa andra spännande prylar också... Annars har vi annonsörer här på forumet som säljer såväl guld som "paydirt" som innehåller guld. Vaskar du i en balja hemma så kan du se vad du eventuellt tappat under vaskningen och försöka igen, man slarvar alltid lite  O:-)

Mekis

Tack för tipset, det blir nog riktigt bra att vaka lite hårdare. Jag tror jag är lite för försiktig så här i början. Lägger upp en bild till. Eftersom jag saknar erfarenhet kan jag inte avgöra om det är guld en i pannan. Om stenarna inte innehåller guld, vad kan det vara då och hur vet jag det...
Med vänlig hälsning

Mekis

Osmiridium

Det ser ut som någon slags glimmer, om det är flagigt och går sönder när du trycker med nageln på det så är det sannolikt det :) Guld är som bekant en metall, och metall går ju inte sönder bara man trycker till lite.

Exakt vad stenar innehåller är en hel vetenskap, men vi har några duktiga stenmänniskor här på forumet så lägg gärna upp bilder om du hittar något intressant  ;D

johanssonsan

Citat från: Mekis skrivet 02 april, 2019, 21:16:33
Tack för tipset, det blir nog riktigt bra att vaka lite hårdare. Jag tror jag är lite för försiktig så här i början. Lägger upp en bild till. Eftersom jag saknar erfarenhet kan jag inte avgöra om det är guld en i pannan. Om stenarna inte innehåller guld, vad kan det vara då och hur vet jag det...

En mycket bra video om tekniken för vaskning.
https://www.youtube.com/watch?v=Oj-Cey5r6lg

En utmärkt skrift för att komma närmare ett svar på vad du hittar i vaskpannan:
http://resource.sgu.se/produkter/broschyrer/handbok-for-mineraljagare.pdf




Powered by SMFPacks Ads Manager Mod