Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vad har jag hittat?

Startat av gangsing finne, 07 mars, 2019, 00:11:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Tog några bilder av min bättre hälvfts (som hannu säger ;) ring .
Uv fickampan gav utslag .se bildena .konstigt nog så torde det vara tre diamanter....men lampan visar ett... :o
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 12 mars, 2019, 14:48:24
Tog några bilder av min bättre hälvfts (som hannu säger ;) ring .
Uv fickampan gav utslag .se bildena .konstigt nog så torde det vara tre diamanter....men lampan visar ett... :o

Oops, du får nog kontakta säljaren ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 12 mars, 2019, 14:48:24
Tog några bilder av min bättre hälvfts (som hannu säger ;) ring .
Uv fickampan gav utslag .se bildena .konstigt nog så torde det vara tre diamanter....men lampan visar ett... :o

Du bör alltså se en skillnad i avdunstningen på den äkta och på de två andra.
 

Osmiridium

Vad jag har läst så har många diamanter liten eller ingen fluorescens, så det kan vara så enkelt som en kvalitetsskillnad mellan de 3.

Det här med att lysa på grus var ju vansinnigt intressant, undersökte mitt Lemmenjoki-koncentrat i 1-2mm kornstorlek och hittade några lysande korn faktiskt  8) Dock bara ett som lyste blått, och det var nog en tunn skiva kalcit som hade smitit in bland alla tunga mineral. Annars fanns där gott om blålysande dammkorn från vinterförvaringen på vinden...

Men där fanns också 3 starkt gult lysande korn och cirka 10 med lite svagare gul fluorescens under långvågs UV LW/UVA. Kan de vara zirconer kanske? Försökte ta bilder men det är inte lätt att få fokus på så små saker  ??? Nu mot google, zirconer är iallafall min gissning på mina små korn här  C:-) Kanske får ploppa in kortvågslysröret i lampan sen också, och se om något annat dyker upp!

gangsing finne

Zirkon är väl "nära diamant " .dom övriga två kanske är zirkoner på ringen  :-X
vaska stället först innan du gräver

Osmiridium

Jag tror nog att de är äkta diamanter alla tre ;D

Det ser ut att vara zirkon som jag har, de ska ha varierande gul fluorescens enligt vad jag läste. Hoppas det finns stora kristaller också, de har rätt fina färger  :)) Ännu fler ädelstenar att hitta i koncentratet   8)

gangsing finne

Citat från: johanssonsan skrivet 12 mars, 2019, 15:45:30
Citat från: gangsing finne skrivet 12 mars, 2019, 14:48:24
Tog några bilder av min bättre hälvfts (som hannu säger ;) ring .
Uv fickampan gav utslag .se bildena .konstigt nog så torde det vara tre diamanter....men lampan visar ett... :o

Du bör alltså se en skillnad i avdunstningen på den äkta och på de två andra.


Nu är det eran tur att tolka  :))  så pass viktigt fakta att jag skulle gärna förstå helt och hållet ;)
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 12 mars, 2019, 21:39:36
Citat från: johanssonsan skrivet 12 mars, 2019, 15:45:30
Citat från: gangsing finne skrivet 12 mars, 2019, 14:48:24
Tog några bilder av min bättre hälvfts (som hannu säger ;) ring .
Uv fickampan gav utslag .se bildena .konstigt nog så torde det vara tre diamanter....men lampan visar ett... :o

Du bör alltså se en skillnad i avdunstningen på den äkta och på de två andra.



Nu är det eran tur att tolka  :))  så pass viktigt fakta att jag skulle gärna förstå helt och hållet ;)

Den enklaste snabbtesten är förmodligen "andnings testen" eller "dim testen". Mycket low tech men fungerar eftersom diamant effektivt leder värme.
Andas på diamanterna ungefär en sekund. Om de är äkta kommer imman att dunsta bort efter ca 2 sekunder. Imman dunstar bort snabbt, tar ca 1 sekund.
Om de är oäkta tar det ca 5 sekunder innan avdunstningen påbörjas och 2 - 3 sekunder innan det är klart.

   



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod