Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad har jag hittat?

Startat av gangsing finne, 07 mars, 2019, 00:11:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

#13
Fluorecerande månsten från Lemmenjoki
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Den här har jag visat förut men här är den igen
Även fluorecerande, hittad Miessiområdet Lemmenjoki
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Hade ett kortvågs (UVC) lysrör i UV-lampan men bytte till ett långvågs lysrör, och då lyste rubinerna! Fick också läsa väldigt intressanta grejer om just fluorescens i korund/rubin, finns att se på https://www.naturesrainbows.com/single-post/2015/05/06/Are-rubies-always-fluorescent-Have-you-ever-seen-one-not-fluoresce-What-about-rubies-from-Madagascar .

Så inga av mina korund från Lemmenjoki har fluorescens under kortvågs UV, det kan tydligen bero på järninnehåll och järn har vi gott om i Lemmenjoki  :))

[mmg]1172[/mmg]
Vad sägs om dessa järnbitar? Tungt koncentrat...  :o

Här är några av mina korundisar från Lemmenjoki, de största strax över 2cm långa. Tyvärr så saknas sommarsolen så färgerna blir inte så snygga som de kunde vara, elljus duger inte heller. Det är bara solljus som är starkt nog  8)

[mmg]1171[/mmg]

Längst till vänster är bruna/grå/vitaktiga korund, sen rubiner och några safirer/vita med blå safirstråk i och slutligen lilaaktiga bitar. Ska ta bättre bilder en solig vårdag, så fort våren kommer tillbaka  :'(

Det ska bli otroligt kul att se vilka ädelstenar som dyker upp i Lemmenjoki i sommar  O:-)

gangsing finne

Jag säger bara att du gräver i rätt lager nu 💪🖒
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Osridium .ska du ta me uv ficklampa till lemmen nästa sommar?
vaska stället först innan du gräver

Osmiridium

Tror den får stanna hemma, det är nästan omöjligt att se nånting med den om det inte är helt mörkt. Och midnattssolen har vi ju sällskap av där uppe så nått mörker blir det knappt ens under en presenning  :)) Men det går bra att hitta ädelstenarna bara det är solsken och man har lite tålamod att sikta koncentrat  C:-)

Såg förresten en underbart vacker korund i Prospäkkäri nummer 4 2018 på sida 2, reklam för en stentidning som heter Mineralia. En som var både röd och blålila i samma sten samt rätt så genomskinlig, en sån vill jag hitta... O:-)

johanssonsan

Rubin i Zoicite, Tanzanite. UVA 365 nm. Mobilen ger inte rättvisa till färgspelet men kontrasterna är slående.

johanssonsan

När vi ändå är inne på UV-ljus så har jag lånat ett exempel på diamant i naturligt ljus och i UVA, (LW) ljus. Finns diamant i pannan vid finvaskningen ligger de med korunden på svartsanden. Oavsett storleken så syns de i ficklampans sken. Lampan skall med till Finland.


Osmiridium

Nu blir jag nyfiken, hade något korn med blå fluorescens i koncentrat från Lemmenjoki storlek 1-2mm. Trodde bara det fanns granater och järn däri men imorgon måste jag pilla ut det där blå kornen  :o

gangsing finne

Citat från: johanssonsan skrivet 11 mars, 2019, 20:37:57
När vi ändå är inne på UV-ljus så har jag lånat ett exempel på diamant i naturligt ljus och i UVA, (LW) ljus. Finns diamant i pannan vid finvaskningen ligger de med korunden på svartsanden. Oavsett storleken så syns de i ficklampans sken. Lampan skall med till Finland.



Bra att veta 🖒 .har många gånger funderat på om diamant ger nåt utslag av uv lampa .jag har uva lampa ,måste det vara uv kortvåg då? .har inte sett alls blått flourens med den.däremot neongrönt .har pillat på det men det var mjukt och poröst
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 12 mars, 2019, 07:42:16
Citat från: johanssonsan skrivet 11 mars, 2019, 20:37:57
När vi ändå är inne på UV-ljus så har jag lånat ett exempel på diamant i naturligt ljus och i UVA, (LW) ljus. Finns diamant i pannan vid finvaskningen ligger de med korunden på svartsanden. Oavsett storleken så syns de i ficklampans sken. Lampan skall med till Finland.



Bra att veta 🖒 .har många gånger funderat på om diamant ger nåt utslag av uv lampa .jag har uva lampa ,måste det vara uv kortvåg då? .har inte sett alls blått flourens med den.däremot neongrönt .har pillat på det men det var mjukt och poröst
Det skall vara UVA (LW) långvåg. Gärna 365 nm. Diamant reagerar dåligt eller inte alls på kortvåg.
Färgen, fluorescensen,  på diamanten varierar från fall till fall men skiljer alltid från det omgivande materialet.

gangsing finne

Tack för faktan 🖒 .hur vet jag vad jag har våglängd i min ficklampa?.vad kostade ficklampan som falukillen säljer?
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 12 mars, 2019, 08:47:39
Tack för faktan 🖒 .hur vet jag vad jag har våglängd i min ficklampa?.vad kostade ficklampan som falukillen säljer?

Med tanke på priset på din lampa så har du förmodligen kring 380 - 400 nm på din LW. Tag med dig lampan till den juvelerare som du besöker och prova på något glitter. Juveleraren kanske har tips på lampa lokalt i Finland.
Du får kontakta Lennart Borg direkt för pris. Köpte min lampa av honom på Mineralmässan i Västerås.
Lampan finns givetvis även att köpa direkt från tex Kina med de kostnader som tillkommer.
Tex: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=convoy+S2%2B+UV&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=convoy+S2%2B

Filter: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=ZWB2+20mm+round&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=zw+filter&LH_TitleDesc=0



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod