Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

SGU Kartgenerator

Startat av erland82, 07 januari, 2013, 21:22:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erland82

Detta område som mer eller minder verkar sträcka sig från Vetlanda och söder över mot Växjö och vidare söder över tycker jag verkar väldigt unikt för hela Sverige. En slump? Eller gömmer det sig rikare områden utfrån denna "guldsvans".

Detta är endast en övergripande observation från SGUs guldkarta. Det finns onekligen lite guld kring vetlanda (ädelfors) iallafall.

Vad tror ni?

iller

Har haft ögonen på den med :D

Eucitzen

Jämför med skelleftefältet, ett känt guldfält? Hur ser kartan ut där?
Kom just själv att tänka på att jag inte jämfört eller resonerat desto mer över det hela.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

erland82

Känns faktiskt som likheter med dem vid en snabb överblick iallafall.

Gruvfogden

Området finns beskrivet i en hel del "Prappar" och Brappar". Finns en "Prap" som heter något i stil med: Småland en framtida prospekteringsområde" där författaren menar att nästan alla resurser läggs på prospektering i norr och att geologer inte har så mycket kunskap och förståelse över hur det ser ut och fungerar i söder. Om istället de pengar som spenderas i norr hade lagts på de södra regionerna så skulle det se helt annorlunda ut. Jag är rätt benägen att hålla med där.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Daniel

Om man jämför med SGU;s jordartskarta så ser man att området innehåller rejält med isälvssediment. Med tanke på att småländska höglandet en gång var högre än mt everest så blir det en hyfsad volym att vaska igenom  :o
Sen skall det ju oxå finnas guld som på något sätt avsatts i berget. Ädelfors har ju alla teoretiska förutsättningar, geotermal aktivitet som avsatt guld, sedan tre istider som malt ner det men inte så långt att det hamnat under havsytan.
Jag tycker det är intressant att på vinterkvällarna jämföra SGU;s guldkarta med jordartskartan och para ihop detta med prospekteringsberättelser.
Orust är ju glödhett på guldkartan, iskallt på isälvskartan och, för de flesta, en besvikelse i bäcken.
Sen har vi områden som är iskalla på guldkartan, heta på isälvskartan och där det gjorts lyckade prospekteringar... Gräfsnäs är ett sånt exempel.
Med tanke på att SGU gör sina guldsamplingar på ett förutbestämt djup, punkt slut, så vette fan om inte isälvskartan är mer intressant är guldkartan när det är dags att sätta fyllhammaren i bäcken...

Lycka till
/D
It's out there... somewhere.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod