Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guld i grottor

Startat av GuldFeber, 25 oktober, 2012, 07:49:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldFeber

Hej tänkte bara höra hur många prospekterare som håller på med speleologi.
Kan man hitta guld i Kalkstensgrottor? Många grottor jag varit in i har utsatts för hydrothermala lösningar vilket för mig är bra.
Finns även block grottor i grå berg.  Kan väll inte vara helt fel att ta prover inne från sådana grottor?
Professionell Stentvättare i all ära!

Eucitzen

Tjena! Jag har dessvärre inga större kunskaper om speleologi.
Begränsad till "generell" geologi.

Men till din fråga..
Har dom hydrothermala lösningarna färdats igenom guld haltigt berg kan det mycket väl vara så att det kan finnas guld i kvartsgångarna.

Det är dock inget man hör ofta om, guld i kalksten. Men jag antar det vore möjligt.
Det kan också vara värt att leta efter marmor, om inte annat. (Omvandlad kalksten)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

johanssonsan

En provtagning i välkänd gruva i Ädelfors:
http://www.guldstrom.se/sv/nyhetsbrev-112

Finns gruvor/gruvförsök i trakten av Åre. Där kan du säkert ta några prov.
Har "speleologat" lite i trakten av Ludvika och Riddarhyttan. Det mesta vattenfyllt - men inte allt.....

// Ingemar

Gruvfogden

Guld i grottor borde inte vara omöjligt. Guld finns ju i berg, annars hade hela meningen med att driva så väl underjords som dagbrottsgruvor varit meningslös.
Men det gäller ju att grottan ligger i områden med de rätta geologiska förutsättningarna.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldFeber

En kalkstensgrotta ligger i anslutning till en gruva uppe jämtland där de bröt koppar. grottan är över 160m lång som är karterat den fortsätter efter det. Grottan är en underjordiskbäck så var den igentligen kommer i från och hur djupt in är ett frågetecken.  Min tanke är att jag ska dit i slutet av november och hämta en hel del stuff. Badkarsvaskning i vinter haha =D

Grottan är den jag har som profilbild.

Tack för alla svar.
Professionell Stentvättare i all ära!

Gruvfogden

Frågan är vad för sorts kopparmalm som bröts där. Guld trivs ju i allmänhet med koppar men lite beror ju på vad för slags kopparmalm. Vet du om det var kopparkis (kalkopyrit), brokig kopparmalm (bornit) eller kopparglans (kopparsulfid)?
Vad heter gruvan? Jag kanske kan hjälpa till och rota fram lite fakta om gruvan.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldFeber

Ja det är väll kanske ingen världshemlighet att det är närliggande fröå gruva. =)

Har jag inte fel var det kopparkis de bröt och smälte om/präglade till kopparmynt.
Professionell Stentvättare i all ära!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod