Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Finmaskigt galler

Startat av kortmensmal, 25 augusti, 2020, 20:19:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kortmensmal

Är det nån som har nån bra förklaring till varför man har så finmaskigt galler i highbankern?
Jag förstår självklart att tanken är att man ska sortera bort de onödigt stora stenarna men eftersom avståndet mellan gallerpinnarna i stort sätt alltid är väldigt litet riskerar man att sortera bort även små nuggetar.
Jag tycker man borde ha ett galler med ett avstånd på c:a 3 cm istället, varför har man inte det?
Då är ju sannolikheten att man spolar ut en nugget betydligt mycket mindre.
Det måste ju ha missats jättemånga nuggetar runtom i världen genom åren p.g.a detta?
Jag tycker det verkar väldigt korkat att ha det så tätt, min nästa highbanker ska ha stora glipor om inte nån kan övertyga mig om att det vore dumt!!!!!

johanssonsan

Förutsätter att du avser kamgallret i hoppern på highbankern. Idealet är att kamgallret är så pass tätt att det släpper igenom material som rännan under kan sortera och hantera. Ränna får inte klabba igen med för stort/grovt material då åker även guldet ut. Måste ske ett utbyte så endast det tyngsta blir kvar i rännan. Tex Keene provkör sin utrustning och kollar att material med density på 11 och tyngre blir kvar.
En annan lösning är att sätta nuggetfällor redan i hoppern för att fånga allt. Darcy Cooper brukar ha nuggetfällor i sina HB.
Finns på YouTube.

kortmensmal

Såg några av Darcy Coopers filmer, intressant, och kul med nytänk!
Endel påstår ju att stora stenar skulle knuffa ut guldet men det kan ju inte stämma för om man dredgar med en 3" dredge suger man ju upp 75mm stenar som rullar genom rännan och då skulle man aldrig kunna fånga guld när man dredgar.
Så det måste ju handla om att ha rätt flöde eller fart på vattnet så att de stora stenarna sköljs ut och inte stannar kvar i rännan.
Det är ju ingen större skillnad på farten i rännan i en dredge eller i en highbanker.
Men det där med att sortera redan i hoppern är ju intressant.

Tackar!

johanssonsan

En dredge skiljer sig väsentligt från en vanlig ränna eftersom de kan ha både en eller två lager perforerad plåt för att låta det grövre materialet enkelt ta sig genom. Inte ovanligt med en eller två nuggetfällor i början av dredge rännan.

serpent

Ett sätt är att ha en nätkorg som du skyfflar gruset i och låter vattnet strömma igenom(typ Finska metoden) och kolla igenom och grovsortera materialet för hand, innan det går i rännan. Har själv använt mig av den metoden. Går lite långsammare än att ösa i en HB men mycket lugnare och dessutom mediativt.

kortmensmal

Det där med nätkotg är bra, allt material hinner rengöras ordentligt innan det lämnar highbankern, särskilt om det finns mycket micro som sitter fast i leran.
Jag tror fluidbed är underskattat också och borde kombineras med highbankern.

serpent

Frågan från början var hur man undviker att missa eventuella nuggets, som åker ut bakvägen på en HB. Det är det jag beskrivit i mitt förra inlägg, trådkorg finska metoden. Då är det omöjligt, enligt mig, att missa en au-klimp.