Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hur man prospekterar.. En guide för nybörjare

Startat av Eucitzen, 24 juni, 2009, 12:46:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Och kanske bra tips för några veteraner med.  ;)
Okej vi börjar väl direkt?

Vad behöver du?

Du behöver praktiskt taget 3 grejor,
1. Vask panna
2. spade och/eller henderson pump
3. Sikt

Hur går det till?

Du letar upp ett ställe, vid ån där du vill köra ränna eller dyl.

Om du vet var vår flods vattnet når upp till börja där vid och vaska dig inåt mot åns mitt. (Ta prover med ca 1 spades bredd emellan)
Om du inte vet det så får du börja vid närmaste grus bädd.

Bry dig inte om mitten, vattnet där under vårfloden rinner för snabbt för att hålla guld. ("högtrycks område")

När du nu börjar ta dina prover, lägg märke till två grejer:

  • Hur mycket svart sand är det i denna panna?
  • Något guld?

Du letar efter något jag kallar "svartsands linjen" det är den mest vanliga vägen för svart sand.
Intill denna "svartsands linjen" finns "guld linjen". Den  vanligaste vägen för guld att färdas genom vid en vår flod.
Den är närmare mitten av ån än svartsands linjen.

Svartsanden brukar öka successivt ju närmare du kommer mitten, men vid en punkt när det är mest svartsand per panna eller precis när den minskar i mängd; där brukar man finna "guld linjen". Efter lite övning går det lättare. ;)

När du har bekräftat att det stället har guld, så du är nöjd. Markera stället och slå upp din ränna eller vad du nu har. 
Värt att veta är att linjen brukar kunna följas både upp och nedströms, så du kan gräva rejält mycket om du väl hittat den!

Varför fungerar det?

Många vet att en å sortera material neråt (alltså det mesta guldet ligger djupare än sanden)
Men den sorterar även tvärs över, alltså material med låg densitet är närmast land.

Pröva gärna själv; ta ett prov långt från åns mitt punkt, det finns oftast inte mycket svartsand och/eller guld där.
Men vissa tillfällen då vårfloden är mycket hög; högre än vanligt, då kan guld hamna närmare stranden/land.

Guld har högre densitet än svartsand (ca 4 gånger tyngre!) och finns därför inte på samma ställe, men dock ganska nära.
Svartsand är blott en indikation på att du är närmar dig guldet.  8)

Oftast ligger det såhär: fina sand/ler partiklar, sand, grus/svartsand,grövre sten/guld. (vi antar inga metaller med högre densitet finns där)
Observera att det närmast åt vänster är närmare land.
Pilen i mitten representerar högtrycks området.

[mmg]1038[/mmg]

Lycka till!
Willie
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Nugget

Jag flyttade denna tråd överst, för den är bra!!!
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Sudde(Stefan)

Framåt framåt och.....ner.

Patrik72

Instagram: watchurproblem

Mabbe

Bra info för en gräva runt virrepanna
Som jag  :o
Allt som glimmar är inte guld.

Eucitzen

Lite tråkigt att illustrationerna som var till har försvunnit. Nåja, kul att ni gillar det ändå!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Patrik72

Ingen idé att gråta över spilld mjölk. Men jag har ju gått helt fel tillväga i bäcken. Nu däremot så förstår jag lite bättre om hur jag skall leta efter guldet.
Instagram: watchurproblem

Nugget

Citat från: Eucitzen skrivet 30 maj, 2014, 17:11:36
Lite tråkigt att illustrationerna som var till har försvunnit. Nåja, kul att ni gillar det ändå!


Något jag råkar ha gjort???
Tror inte det, fast jag ser att jag ändrat något, Konstigt, för jag ändrar inte i andras inlägg...


/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Mabbe

Citat från: Nugget skrivet 31 maj, 2014, 21:09:37
Citat från: Eucitzen skrivet 30 maj, 2014, 17:11:36
Lite tråkigt att illustrationerna som var till har försvunnit. Nåja, kul att ni gillar det ändå!


Något jag råkar ha gjort???
Tror inte det, fast jag ser att jag ändrat något, Konstigt, för jag ändrar inte i andras inlägg...


/Nugget
Lägg in nya isf så vi noviser lär oss ;-)
Allt som glimmar är inte guld.

Eucitzen

Citat från: Nugget skrivet 31 maj, 2014, 21:09:37
Citat från: Eucitzen skrivet 30 maj, 2014, 17:11:36
Lite tråkigt att illustrationerna som var till har försvunnit. Nåja, kul att ni gillar det ändå!


Något jag råkar ha gjort???
Tror inte det, fast jag ser att jag ändrat något, Konstigt, för jag ändrar inte i andras inlägg...


/Nugget

Nä, det tror jag inte. Blev nog bara så när forumet "återuppstod" från de döda. :D
Får väl se om jag fixar nya senare.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

bjorkman111

hej alla, jag undrar vilka områden man ska söka sig till i norrbotten, skall ut i morgon och vandra lite. tänkte börja forska i ett område som har spår av jordskred i moränmark och är även beläget vid högsta kustlinjen i inlandet, kan detta vara ett bra ställe tro? är som sagt nybörjare så jag tar gärna emot råd ifråga om vilka områden man kan tänkas söka./ Martin

Gruvfogden

Citat från: bjorkman111 skrivet 02 juni, 2014, 21:27:26
hej alla, jag undrar vilka områden man ska söka sig till i norrbotten, skall ut i morgon och vandra lite. tänkte börja forska i ett område som har spår av jordskred i moränmark och är även beläget vid högsta kustlinjen i inlandet, kan detta vara ett bra ställe tro? är som sagt nybörjare så jag tar gärna emot råd ifråga om vilka områden man kan tänkas söka./ Martin

Kolla gärna min blogg för tips på platser. Här följer två inlägg där vi härjade runt Kutsasjoki.
http://gruvfogden.blogg.se/2013/july/gruvfogden-och-iller-hittar-guld-i-norr.html
http://gruvfogden.blogg.se/2013/july/gruvfogden-och-iller-hittar-guld-i-norr-del-2-2.html
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Demag

Hur djupt gräver ni ca när ni prospekterar i en liten bäck?