Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Fundering kring yta i rännan.

Startat av StoffeInglesias, 10 september, 2020, 14:01:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

StoffeInglesias

Hallå alla guldgenier. ;D

Jag hittade inte riktigt svar när jag sökte runt på forumet.  ::)

Men, det är själva ytan som är viktig? Alltså det spelar ingen roll om rännan är 0,2m bred och 1 m lång vs 0,1m bred och 2 meter lång? Båda har ju 0,2kvm yta som materialet går över? Har sett små bäckar som är rätt smala och djupa i intressanta miljöer och tänker att det är lättare att ha en lång smal ränna i dom fallen.

Rent praktiskt att smal två meter vs den andra rännan är bökigare i verkligheten, finns det andra för/nackdelar som ni kan tänka på? Eller erfarenheter?

Jag går i funderingar på att bygga ihop en en, i delar, prospekteringsränna som är kan moduleras till både kort/bred eller lång/smal. Men det är klart att det är lättare att bara göra en sort. :)

johanssonsan

Citat från: StoffeInglesias skrivet 10 september, 2020, 14:01:43
Hallå alla guldgenier. ;D

Jag hittade inte riktigt svar när jag sökte runt på forumet.  ::)

Men, det är själva ytan som är viktig? Alltså det spelar ingen roll om rännan är 0,2m bred och 1 m lång vs 0,1m bred och 2 meter lång? Båda har ju 0,2kvm yta som materialet går över? Har sett små bäckar som är rätt smala och djupa i intressanta miljöer och tänker att det är lättare att ha en lång smal ränna i dom fallen.

Rent praktiskt att smal två meter vs den andra rännan är bökigare i verkligheten, finns det andra för/nackdelar som ni kan tänka på? Eller erfarenheter?

Jag går i funderingar på att bygga ihop en en, i delar, prospekteringsränna som är kan moduleras till både kort/bred eller lång/smal. Men det är klart att det är lättare att bara göra en sort. :)

Skillnaden på rännans bredd avgör hastigheten på vattnet och materialet förutsatt samma mängd vatten. Kan oftast i mindre omfattning korrigeras med rännans lutning. Gäller att skölja ur oönskat material. Vissa testar sina rännor med klippt bly när något skall optimeras. Tex Keene testar sina att hålla kvar material som har density på 11.
Ett mer praktiskt råd är att hålla sig till tum mått på bredden för att enkelt anpassa till färdiga mattor.
6" är vanligt mått på finska långrännor. 8, 10, 12" osv är vanligt, standard, på amerikanska och kanadensiska mattor.
Tex GoldHog mattorna är 36" för att ge tre remsor i en 12" ränna. 12" är ett vanligt mått i rännor och highbanker.

StoffeInglesias

Jag tänker bäckränna så vattnets hastighet är väl i princip ( :o ) samma hur lång ränna man än har så länge man har samma lutning osv som en kort, alltså borde samma mängd material hanteras fast över en längre sträcka bara?

Men sen när det gäller byggandet så får man väl testa sig fram på gammal hederligt sätt. Det är väl en stor del av min tjusning till guldletandet, bygga grejer. :) (men ibland behöver man råd)

Tummar och fötter kan dom behålla på andra sidan pölen.  :)) ;) Nä, men skämt o sido, så kommer jag anpassa grejerna efter vad som passar mig och vad jag gissar/hoppas funkar.  ;) Vill försöka ha med ett lätt prospekterings kit när man åker motorcykel t.ex. Nog för att en 30cm/12" ränna skulle kunna funka ändå så känns det liiite för stort och otympligt när man plussar på panna och spade mm.

Får jag bygga och testat så kommer det ett nytt inlägg i "fungerande manicker" istället!  :)) 8)

johanssonsan

Citat från: StoffeInglesias skrivet 11 september, 2020, 09:09:38
Jag tänker bäckränna så vattnets hastighet är väl i princip ( :o ) samma hur lång ränna man än har så länge man har samma lutning osv som en kort, alltså borde samma mängd material hanteras fast över en längre sträcka bara?

Men sen när det gäller byggandet så får man väl testa sig fram på gammal hederligt sätt. Det är väl en stor del av min tjusning till guldletandet, bygga grejer. :) (men ibland behöver man råd)

Tummar och fötter kan dom behålla på andra sidan pölen.  :)) ;) Nä, men skämt o sido, så kommer jag anpassa grejerna efter vad som passar mig och vad jag gissar/hoppas funkar.  ;) Vill försöka ha med ett lätt prospekterings kit när man åker motorcykel t.ex. Nog för att en 30cm/12" ränna skulle kunna funka ändå så känns det liiite för stort och otympligt när man plussar på panna och spade mm.

Får jag bygga och testat så kommer det ett nytt inlägg i "fungerande manicker" istället!  :)) 8)

Jag läser: "Men, det är själva ytan som är viktig? Alltså det spelar ingen roll om rännan är 0,2m bred och 1 m lång vs 0,1m bred och 2 meter lång?"
Jag svarar: "Skillnaden på rännans bredd avgör hastigheten på vattnet och materialet förutsatt samma mängd vatten."

Osmiridium

Arean på öppna fällor är egentligen mest relevant när du vill processa större mängder material för utvinning, är det bara en prospekteringsränna så kan den vara liten och lätt att ta med :)

Två tips inför bygget har jag iallafall, det första är att du bör ha en flare (trattliknande öppning högst upp) för att få bättre flöde i rännan.

Det andra tipset är att lita på rännan när du väl är ute och vaskar. Om du inte ser att precis ALLT material sköljs ur, och det dansar lite i fällorna, så tappar du sannolikt inte mycket guld. Då är det bättre att ösa på utan att oroa dig, så blir det kanske bättre utdelning på slutet   C:-)

Och visst är det kul att bygga! Man blir aldrig färdig, känns det som  O:-)

StoffeInglesias

Citat från: johanssonsan skrivet 11 september, 2020, 21:52:20

Jag läser: "Men, det är själva ytan som är viktig? Alltså det spelar ingen roll om rännan är 0,2m bred och 1 m lång vs 0,1m bred och 2 meter lång?"
Jag svarar: "Skillnaden på rännans bredd avgör hastigheten på vattnet och materialet förutsatt samma mängd vatten."

haha, ja jag tror jag var trött den förmiddagen när jag läste/svarade. Men tror också att det var hastigheten som jag lurade på, min tanke är att den borde vara densamma i en bäckränna oberoende bredd/längd(om alla parametarar är exakt samma och ingen flare osv). En tumregel som jag surfat fram från det stora vida nätet som låter bra, är att bredden bestämmer mängd vatten/material och längden bestämmer hur mycket man guld man fångar.

Vilket, i mitt huvud i alla fall, så borde en lång/smal ränna hinna processa och fånga ungefär lika mycket guld som en bred/kortare ränna, ergo ytan. Förstår att det inte är linjärt, men på ett ungefär
Hoppas inte på en dumföklaring nu utan en bättre beskrivning om jag fortfarande är helt ute och cyklar.  :D

Citat från: Osmiridium skrivet 12 september, 2020, 21:45:27
Arean på öppna fällor är egentligen mest relevant när du vill processa större mängder material för utvinning, är det bara en prospekteringsränna så kan den vara liten och lätt att ta med :)

Två tips inför bygget har jag iallafall, det första är att du bör ha en flare (trattliknande öppning högst upp) för att få bättre flöde i rännan.

Det andra tipset är att lita på rännan när du väl är ute och vaskar. Om du inte ser att precis ALLT material sköljs ur, och det dansar lite i fällorna, så tappar du sannolikt inte mycket guld. Då är det bättre att ösa på utan att oroa dig, så blir det kanske bättre utdelning på slutet   C:-)

Och visst är det kul att bygga! Man blir aldrig färdig, känns det som  O:-)

Ja det är ju sant, och det är många parametrar att räkna in. Och en flare har jag faktiskt tänkt, men som sagt, jag bygger och provar så ser vi vad som händer.  :))