Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

HD PP-plast?

Startat av Maniaq, 24 september, 2018, 19:37:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maniaq

Funderar på om det går att smälta ner lite HD PP-plast och forma till en ränna. Blårännan m fl är gjorda i någon form av plast men jag vet inte vilken. Kan det vara så att HD PP är för 'fet' för att användas???
Någon som har testat eller har koll?

johanssonsan

Googla Extrudering så finns många artiklar om hur processen går till. Rolf hos Guldströms kan ge dig besked om vilken plast som används till blårännan. Andra plastrännor som tex Caledonian och LeTrap är vakumformade ur en skiva upphettad plast.
Varför inte "skriva ut" profilen med en 3D skrivare. 

GuldUgglan

HD PP är väl en ganska mjuk plast. Tror inte det står emot nötning speciellt bra.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Maniaq

Skriva ut med 3D-skrivare skulle ju funka.... om man hade en😉
Hur nötningstålig den är har jag ingen koll på men man kan se på Youtube att det verkar bli ganska hårt efter upphettning ändå.

GuldUgglan

Citat från: Maniaq skrivet 25 september, 2018, 11:43:49
Skriva ut med 3D-skrivare skulle ju funka.... om man hade en😉
Hur nötningstålig den är har jag ingen koll på men man kan se på Youtube att det verkar bli ganska hårt efter upphettning ändå.

Nu är jag inte 100 säker på beteckningarna utan att kolla mina anteckningar men jag antar att det är samma plast som vi svetsar i vattenledningsrör.
Den blir nog inte hårdare efter uppvärmning utan behåller sina egenskaper.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Maniaq

Citat från: GuldUgglan skrivet 25 september, 2018, 13:14:24
Citat från: Maniaq skrivet 25 september, 2018, 11:43:49
Skriva ut med 3D-skrivare skulle ju funka.... om man hade en😉
Hur nötningstålig den är har jag ingen koll på men man kan se på Youtube att det verkar bli ganska hårt efter upphettning ändå.

Nu är jag inte 100 säker på beteckningarna utan att kolla mina anteckningar men jag antar att det är samma plast som vi svetsar i vattenledningsrör.
Den blir nog inte hårdare efter uppvärmning utan behåller sina egenskaper.

Då pratar du om de stora svarta rören för tex fjärrvärme eller?

GuldUgglan

Citat från: Maniaq skrivet 25 september, 2018, 15:57:05
Citat från: GuldUgglan skrivet 25 september, 2018, 13:14:24
Citat från: Maniaq skrivet 25 september, 2018, 11:43:49
Skriva ut med 3D-skrivare skulle ju funka.... om man hade en😉
Hur nötningstålig den är har jag ingen koll på men man kan se på Youtube att det verkar bli ganska hårt efter upphettning ändå.

Nu är jag inte 100 säker på beteckningarna utan att kolla mina anteckningar men jag antar att det är samma plast som vi svetsar i vattenledningsrör.
Den blir nog inte hårdare efter uppvärmning utan behåller sina egenskaper.

Då pratar du om de stora svarta rören för tex fjärrvärme eller?

Vattenledningsrör finns i olika dimensioner.
De tunnare typ 32-40 mm brukar ligga i rullar.
Tidigare kallades de för PEM slang.
Rören är ju upp till väldigt grova dimensioner men det är nog samma plast, bara tjocklek som skiljer.
Numera är det nog PPHD kvalitet på dem.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod