Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Opal i Malungs trakten

Startat av Magnetit, 20 juni, 2020, 14:46:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnetit

Tjena.

Finns det nån här som vet nått om ämnet👆👆
Har hört från vissa att ett fynd av opal har gjorts och att området är inmutat🤷‍♂️🤔.

Skvallra gärna lite om detta🤣👌

Väl mött / Mange/Mattias
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

johanssonsan

Citat från: Magnetit skrivet 20 juni, 2020, 14:46:35
Tjena.

Finns det nån här som vet nått om ämnet👆👆
Har hört från vissa att ett fynd av opal har gjorts och att området är inmutat🤷‍♂️🤔.

Skvallra gärna lite om detta🤣👌

Väl mött / Mange/Mattias

Kom igen med platsen för fyndigheten. Finns det inmutat så finns det på SGU/Bergsstatens karta.

Larsa

Jo lite skvaller ska du få, har själv varit och hittat opal i trakten. Är det inmutat så lär det inte vara på opal. Nu är det ju inte så att den ska blandas ihop med vad som hittas på andra sidan klotet som inbringar stora pengar, nej det var en helt oädel variant. Platsen hmm mitt ute i skogen, finns mycket skoj i skogarna runt Värmland.

Magnetit

Citat från: Larsa skrivet 20 juni, 2020, 19:41:49
Jo lite skvaller ska du få, har själv varit och hittat opal i trakten. Är det inmutat så lär det inte vara på opal. Nu är det ju inte så att den ska blandas ihop med vad som hittas på andra sidan klotet som inbringar stora pengar, nej det var en helt oädel variant. Platsen hmm mitt ute i skogen, finns mycket skoj i skogarna runt Värmland.
Oj. Jag visste om att det fanns mycket skoj runt om i skogarna här , men just opal ( i vilken form det än må vara ) hade jag inte ens kunnat gissa mig till😳.
Du kan inte fixa nån bild kanske Larsa?
Vore kul att få se👍
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

Larsa

Misstänker att de bilder jag hade från området samt på stenen ifråga sedan länge begravts med en kraschad burk,  har man tur så kanske det sparades ned på någon disk. Men det kanske kommer någon annan. Tipset jag fick var visserligen från en väldigt förtegen person som hade lite planer. Vet dock inte om han fullföljde då jag inte varit i trakterna på många år.

Infaustus

Oädel opal finns ju i Sverige,men det är inte mycket att hänga i julgranen.kommer inte ihåg var jag plockade mina för de var på någon exrution med vbgf när jag var barn/ungdom men skulle tro att vi var i siljans området.
Go big or go home.

Eucitzen

Har även hittats oädel opal i Skåne. Kring Kristianstad om jag minns rätt.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod