Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Horisontell turbolens matta

Startat av PärD, 23 januari, 2020, 01:59:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adde Stensfors

"Sedan måste jag sticka ut hakan och konstatera att det sällan är de där minimala microna som nu är särskilt känsliga för turbulens som ger utdelning när sommaren har kommit och gått. Att räkna stjärnor i pannan är ju kul men om vågen ska röra på sig när man är hemma så krävs det storlek också  :-["

Först ska man veta att det mesta av guldet som finns är mycket smått, synligt guld är egentligen sällsynt, i synnerhet större korn/nuggets...  Att det sällan är mikroguldet som ger utdelning när sommaren har gått kan bero på just att man har blåst ut mikroguldet igenom rännan i expressfart... och på visa ställen finns det bara mikro, gott om mikro. Vågen rör på sig av ett kilo mikroguld lika mycket som av en enkilos nugget, har jag för mig:-) därför är det synda att slänga... ;-)

kortmensmal

Jag vet att det ska finnas gummi att köpa för en bekant köpte det och lagade gummistövlarna med det.
Då borde man kunna göra en mall/gjutform med 3-D printer och sen gjuta gummimattor?
Vet inte vad gummit kostar men om man kan få det till ett överkomligt pris kanske det kan vara ett alternativ om det är tillräckligt hållbart och inte slits ut för fort.

gangsing finne

Citat från: Adde Stensfors skrivet 06 mars, 2020, 07:07:19
"Sedan måste jag sticka ut hakan och konstatera att det sällan är de där minimala microna som nu är särskilt känsliga för turbulens som ger utdelning när sommaren har kommit och gått. Att räkna stjärnor i pannan är ju kul men om vågen ska röra på sig när man är hemma så krävs det storlek också  :-["

Först ska man veta att det mesta av guldet som finns är mycket smått, synligt guld är egentligen sällsynt, i synnerhet större korn/nuggets...  Att det sällan är mikroguldet som ger utdelning när sommaren har gått kan bero på just att man har blåst ut mikroguldet igenom rännan i expressfart... och på visa ställen finns det bara mikro, gott om mikro. Vågen rör på sig av ett kilo mikroguld lika mycket som av en enkilos nugget, har jag för mig:-) därför är det synda att slänga... ;-)

Adde välkommen att gräva i finska guldfältet .där är det micron också men oftast mer lite grövre än micro .
Tror osridium tänker på lemmenjoki grävning när har skrev .om man bara har möjlighet att få micro ,så då lutar man nog rännan/inredningen åt det hållet som du tänker på.

Men det ska man ju sträva efter att man fångar allt .....därför diskuterar vi här ....
vaska stället först innan du gräver

PärD

Att 3D printa och göra polyuretan (Liquisole) mattor är nog en möjlighet, men en dyr sådan. En sådan matta skulle kosta långt mer än en 'köpes' men för tester och experimenterande är 3D printar en fantastisk möjlighet. En sista ruta i slussen för att ta det allra finaste är målet.
49-er, förvisso, men fel århundrade.

Adde Stensfors

Jag har utvecklat en metod att skära olika mattprofiler, snabbt och billigt. Använder mig flitigt av den vid mitt experimenterande....

PärD

Citat från: Adde Stensfors skrivet 15 mars, 2020, 11:20:27
Jag har utvecklat en metod att skära olika mattprofiler, snabbt och billigt. Använder mig flitigt av den vid mitt experimenterande....

Berätta mer, tack.
49-er, förvisso, men fel århundrade.

Adde Stensfors

Ett försök att flytta på koncentratet i sidled, undan för det värsta flödet i mitten... https://www.facebook.com/lutralight/videos/1159367511105606/     På min sida på FB finns lite mera https://www.facebook.com/lutralight/posts/

kortmensmal


PärD

Har spenderat sommaren vid åar och bäckar, så printandet måste vänta till senare i höst.
49-er, förvisso, men fel århundrade.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod