Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Ädelstenar i finska guldfältet

Startat av gangsing finne, 21 februari, 2019, 18:38:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Lägger upp en tråd .idén är den att man lär sig känna utseendemässigt vad för mineraler/smyckstenar man kan lägga åt sidan.själv har jag blivit mer intresserad av ämnet efter bygget av guldbordet.

1.korund
2.granat
3.epidot

Är nybörjare så kan någon mer erfaren komplettera listan ,gärna med bild ?
vaska stället först innan du gräver

Nugget

Har lite svårt att förstå frågan?
Kan du förenkla vissa delar?

(Nugget)
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

gangsing finne

#2
Lägga åt sidan, dålig av mig förklaring .med det menar jag att man tar vara på dem.smyckstenar menar jag ädelstenar.utseendemässigt menar jag ,färg/form osv.
När man vaskar guld så får gräver man samtidigt olika mineraler /ädelstenar.om man inte känner till dom hur dom ser ut ,då vaskar man ju bort dom.det är pointen jag hade i tråden.

Här på forumet har vi experter på ädelstenar.många gräver i finland.tänkte om man kunde stanna till och få en helhet på vilka olika ädelstenar som är möjliga att hitta i finska guldfältet.det är frågan.
Själv har jag inte varit så intresserad av ädelstenar.förrens nu.enda som jag känner till på utseende är väl dom tre ädelstenarna som jag nämde.

Smycksten blev för rakt (dåligt) tolkat av ordet korukivi .ädelsten är bättre tolkning.
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Det här exemplaret av korund grävde jag fram första dagen i Lemmenjoki[emoji16]http://cloud.tapatalk.com/s/5d25f527cf079/GOPR1013.MP4

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Fick tillbaks min korund från Lanavaara, valde en cabochonmodell, den andra kristallen kommer också från Lemmenjoki samma ställe som korunden, kaarreoja.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod