Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bygga Highbanker med Caledonian classic

Startat av Marcus, 04 november, 2019, 11:45:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BarbieOnWeed

Miners moss hittar du billigast hos scandredge och den är sjukt bra. Posta gärna bilder på bygget sen.

BarbieOnWeed

Miners moss hittar du billigast hos scandredge och den är sjukt bra. Posta gärna bilder på bygget sen.

Marcus

Absolut bilder skall komma 🙂
Miners Moss från scandregde är redan hemma 🙂
Bygget drar nog inte igång en på en stund lite grejer som skall inhandlas osv .

Tack för all bra hjälp av er !

Marcus

God kväll !
Nu nä mörkret faller in så spånar nog många även jag på kvällarna om sina kommande manicker.

Det jag undrar är efter att ha kollat runt på olika sluice box lösningar dom flesta amerikanska där har dom ju mycket grövre guld om jag fattat rätt 🙁🙂

Hur ska jag göra med min ränna som jag ska bygga ?

Jag har miners Moss från scandregde blåa spaghetti mattan
Och jag har räfflad gummi matta som skall ligga under mossan.

Min fråga är ska jag köra enbart sträckmetall uppe på mossan?eller ska jag köra sträckmetall och räfflor ?
Eller bara räfflor uppe på mossan ?
Eller en bit utan mossa och bara räfflad gummi matta som sedan går över till mossan ?

Jag har sett alla kombinationer på bilder och videos vilket funkar bäst i Sverige ?

För er som inte läst hela tråden ska jag köra Highbanker med Hopper samt grizzly bar för att slippa sikta material och sedan enl gangsing finne köra denna sörja grus rätt ner i min egna ränna av minermoss o gummi matta och sedan ut i min Caledonian sluice .

Min egna ränna blir 80cm och Caledonian är 76 cm så totalt ca 160cm ränna .

gangsing finne

#17
Kul att bygga nu när det är frozen ice.
Tycker det låter bra där i slutet av din skrivning .att först din highbanker med hopper och gryzzly bar sedan din ränna med miners/gummimatta under och på streckmetall .sedan caledionränna.
Caledionen har inbyggda räfflor så det passar bra att ha där nere för vattnet har tagit fart.

Kom på nyss att det kan vara bra att första rännan är 2-3cm smalare än caledionen pga för vattnet har fått fart .
vaska stället först innan du gräver

PärD

Varför inte göra flyttbara provbitar som är delade 'längsmed' för att så småningom lära sig vad som fångar bäst var i slussen. Ska sträckmetallen vara längst upp för att riktigt röra om där flödet är som snabbast eller långt ner för att sakta ner flödet. Om halva bredden har sträckmetall går det att göra en riktig jämförelse.
49-er, förvisso, men fel århundrade.

gangsing finne

Citat från: Marcus skrivet 18 november, 2019, 18:15:57
God kväll !
Nu nä mörkret faller in så spånar nog många även jag på kvällarna om sina kommande manicker.

Det jag undrar är efter att ha kollat runt på olika sluice box lösningar dom flesta amerikanska där har dom ju mycket grövre guld om jag fattat rätt 🙁🙂

Hur ska jag göra med min ränna som jag ska bygga ?

Jag har miners Moss från scandregde blåa spaghetti mattan
Och jag har räfflad gummi matta som skall ligga under mossan.

Min fråga är ska jag köra enbart sträckmetall uppe på mossan?eller ska jag köra sträckmetall och räfflor ?
Eller bara räfflor uppe på mossan ?
Eller en bit utan mossa och bara räfflad gummi matta som sedan går över till mossan ?

Jag har sett alla kombinationer på bilder och videos vilket funkar bäst i Sverige ?

För er som inte läst hela tråden ska jag köra Highbanker med Hopper samt grizzly bar för att slippa sikta material och sedan enl gangsing finne köra denna sörja grus rätt ner i min egna ränna av minermoss o gummi matta och sedan ut i min Caledonian sluice .

Min egna ränna blir 80cm och Caledonian är 76 cm så totalt ca 160cm ränna .

Hallådär ....är du marcus nöjd med svarena...har du inget att tillägga?
vaska stället först innan du gräver

Marcus

Godkväll alla övriga !
Haft lite annat att stå i det senaste men här kommer en bild hur jag tänkt att testa den i båda utförandena dvs Caledonian först sedan rännan och tvärtom med guld sand för att se vad som är bäst
.

Min ränna hade jag tänkt bygga 300mm bred får se hur flödet blir eftersom Caledonian rännan är smalare får bli att experimentera i ett slutet system

Marcus

Jag är väldigt nöjd över svaren men som jag skrev jag måste nog experimentera med ett slutet system för att se vad som är bäst att sätta först om jag kan få bra flöde för båda rännorna osv .
Annars får Caledonian bli en ren prospekterings ränna och jag får bygga en egen ränna extra 🙂
Mina planer är att allt ska gå att packa ihop i varandra och inte bli större än 350bred 800lång  och 250 hög ihop packad 🙂

Marcus

Då har jag byggt min highbanker färdigt bockat o svetsat och även provkörd oerhört nöjd (eftersom det är min första highbanker och inget annat att jämföra med 🙂) .

Caledonian rännan får följa med på prospekteringar endast .
Blev för krångligt att bygga ihop .

Man har ju alltid mer planer för sina byggen och just nu är den i  2 sektioner exkl hopper på 70cm styck .
Vill utöka med 2 eller 1 sektion till där jag vill gå från 300mm bred till 400 och köra miners Moss och sträckmetall .
Va tror ni om detta ?

7up

Vi vill se hur highbankern ser ut 😀Lägg upp ett foto tack.

Marcus

Här kommer lite bilder [emoji846]

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Osmiridium

Snyggt bygge!

Angående den bredare sektionen så tycker jag du ska prova hur väl den övre delen fångar guld innan du bygger till. Med dina fina mattor så behöver du nog inte ha sträckmetall och mossa på slutet. Däremot saknar jag en nugget trap/räfflor i din ränna, om du kommer att vaska i ett område där det kan finnas nuggets C:-)

Jag körde en sådan bredare sektion med mossa och sträckmetall i slutet av min ränna i Finland i somras, och tänkte att den skulle fånga en relevant mängd guld som isåfall hade smitit förbi fällorna högre upp. När jag till slut vaskade koncentratet från den sektionen efter en dryg månads vaskning, så var det endast ett par mindre korn och ett gäng micro i den. Övre delarna av rännan hade fångat i princip allt guld inklusive oräkneliga micro, och det var bara mängder med "dött" koncentrat kvar i mattan. Inte för att man ska spola bort guld, men mossan var inte värd tiden det tog att finvaska ens efter en månads körning  :o

Till årets säsong blir det en annan lösning, tänkte lägga in lite fler räfflor för att fånga ädelstenar där nere istället  8)

Det är alltid skönt att ha en backup på slutet, men om övre rännan gör sitt jobb så vänta dig inga större mängder guld i den  ;D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod